סיימון קאוול ישפוט ב"אקס פקטור ישראל 4" של רשת; קשת עונה עם נינט טייב ל"כוכב הבא"

תוכנית הריאליטי המוסיקלית "אקס פקטור" (ישראל) של רשת מגייסת את ממציא הפורמט הבריטי סיימון קאוול לשפוט בעונה, ובמקביל מגייסת קשת את נינט טייב לשפוט בתוכנית הריאליטי שלה "הכוכב הבא". זו הפעם הראשונה שקאוול ישפוט מחוץ לבריטניה ולארה"ב. עבור רשת ככל הנראה מדובר בעליית מדרגה משמעותית בתקציב הריאליטי, מה שמפתיע בהתחשב בהצלחה המידתית שלו ברייטינג וגם הדשדוש של הפורמט בחו"ל. אמנם לא ברור מה יהיה היקף זמן המסך של קאוול בגרסה הישראלית (האם כל העונה תדבר אנגלית למען יבין השופט החדש? ומה בכלל הוא מבין במוסיקה הישראלית כדי לבחור זוכה מקומי?) ובהחלט יתכן שהוא יגיע להתארח בפרק אחד או שניים, ההערכות בתעשיה גורסות שמדובר בחוזה יקר של כמה מיליוני ש"ח. ובקרב של רשת וקשת על הרייטינג, שבו רשת הצליחה לזנב בקשת עם "הישרדות VIP" אבל אז הפסידה חזרה למול "זמר במסיכה" ו"האח הגדול VIP" שלה (שעקר אליה מקשת) מפסיד ל"נינג'ה ישראל" ול"מאסטר שף", ממשיך להיראות כאילו רשת לא מנסה לחדש עם תכניה אלא לגרום לתכנים המוכרים שלה לנצוץ יותר.

הפורמט המקורי של "אקס פקטור" עלה בבריטניה עם סיימון קאוול בתור שופט קשוח ב-2004, ובין ההצלחות שלו נמנית הלהקה 'וואן דיירקשן' (שהורכבה מזמרים שונים שהשתתפו בתוכנית) וסוזן בויל. קאוול עזב את הגרסה הבריטית ב-2010 אחרי תשע עונות (והיא המשיכה בלעדיו עד 2018, כשבינתים אין תוכנית לשוב), ובין היתר טיפח פורמטים אחרים שלו כמו "בריטן גוט טאלנט" (בו הוא מופיע עד היום, להוציא פציעה שהשביתה אותו מהתוכנית לפני כחצי שנה) והפורמט המקביל בארה"ב "אמריקן איידול" (בו הופיע בין 2002 ל-2016).

העונה הראשונה של "אקס פקטור" בישראל מ-2013 נהנתה מרייטינג לא רע והכירה לעולם את הזמרת עדן בן זקן (שאמנם נחתה במקום השני למול רוז פוסטאנס הפיליפינית, אבל הפכה להצלחה מסחררת). העונה השניה לא שחזרה את ההצלחה, הן ברייטינג והן בקרב משתתפי הגמר, בעוד העונה השלישית (שעלתה לשידור בסוף 2017) ניפקה זמרים שנשארו בתודעה כמו עדן אלנה וים רפאלי. בעונה הרביעית, קאוול ישתתף בבחירתם של השופטים שישבו לצידו.

עדן אלנה שזכתה ב"אקס פקטור", עברה אחר כך ל"כוכב הבא" והפכה לנציגת ישראל לאירוויזיון 2020 (שלא התקיים ולאירוויזיון 2021 שיתקיים בחודש מאי), היא האחרונה ש"הכוכב" שלחו לתחרות האירופאית. משאבד ל"כוכב הבא" הקלף הזה, מנסים לעורר בקשת ענין מחודש בפורמט. הם ניסו לגייס את אביב גפן לעונה הבאה (שהיה השוס של הריאליטי "דה ווייס" מבית רשת), אבל לבסוף בחרו בנינט טייב, שנשארה חביבה על הישראלים (המאמי הלאומית!) גם 17 שנים אחרי שזכתה בריאליטי "כוכב נולד". בזמנו היא זכתה במקום הראשון מול שירי מימון (מקום שני), וכעת תשב לצידה בפאנל שימנה ביחד איתן עוד חמישה שופטים: לירז "סטטיק" רוסו, בן אל תבורי, קרן פלס, אסף אמדורסקי ואיתי לוי (ובסך הכל הם שבעה). אגב, מימון היתה גם שופטת ב"אקס פקטור". קשה להגיד שרואים הרבה תחלופה בריאליטי.

"אקס פקטור ישראל". קובי סאבלימינל שמעוני, שירי מימון, בר רפאלי, עברי לידר, משה פרץ.

"אקס פקטור ישראל". קובי סאבלימינל שמעוני, שירי מימון, בר רפאלי, עברי לידר, משה פרץ.

במבחן הרייטינג, סדרת הדרמה "בלקספייס" ניפקה לרשת רייטינג באיזור ה-5.3 אחוזים, שזה די רחוק מה-7.5 אחוזי רייטינג וצפונה של תוכניות כמו "האח הגדול", "נינג'ה ישראל", "זמר במסיכה" ו"מאסטר שף". השאלה היא האם הטקטיקה של חיזוק תוכניות ריאליטי מוכרות וחוזרות כמו "אקס פקטור" היא הדרך לנצח את קשת? זה אולי עבד פעם אחת עם "הישרדות", אבל לא עבד עם "האח הגדול". מה יקרה עם "אקס פקטור"? ערוץ 10 כבר איננו – אף אחד לא רוצה שקשת תשלוט לבדה בטלויזיה המסחרית.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?