ביקורת: "לבי השוטה" My Foolish Heart (1949) – אם ל"קזבלנקה" היו ליהוק ובימוי לא נכונים

"לבי השוטה". סוזן הייוורד, דיינה אנדרוז.

"לבי השוטה". סוזן הייוורד, דיינה אנדרוז.

יש שיאמרו שזה לא כוחות להשוות כל-סרט-שהוא ל"קזבלנקה", וזה נכון, אבל "לבי השוטה" (My Foolish Heart) הוא דוגמה מאלפת לכמה חשוב הליהוק ולהבדל בין בימוי טוב לרע, מעבר לבסיס החיוני של תסריט טוב.

טייפקאסטינג אינו נחלתם של שחקנים בלבד בהוליווד. אחרי שעיבדו את המחזה-שלא-הופק וכתבו את "קזבלנקה" גויסו התאומים ג'וליוס ופיליפ אפשטין לעבד את הסיפור הקצר של ג'יי-דִי סלינג'ר "הדוד ויגלי מקונטיקט", שפורסם מאוחר יותר כשני באוסף "9 סיפורים" שלו (בתרגום הישן לעברית הסיפור נקרא "מר קרוסלי שלנו מקונטיקט"). בשני המקרים מדובר בסרט בשחור-לבן על נאהבים, כשברקע מלחמת העולם השנייה וחלק גדול של סיפור האהבה בפלאשבק, כולל קטע בתחנת רכבת. ב"לבי השוטה" משובצים משפטים שעם שחקנים אחרים ובימוי נכון היו יכולים להישמע הרבה יותר טובים ואולי אף להפוך לקלאסיים, כמו כשאבא של אלואיז אומר לה: "כמה מזל יש לך שאף פעם לא תהיי אבא."

לא בטוח שהיו זוכרים את "קזבלנקה" אילו במקום המפרי בוגרט ואינגריד ברגמן (בסיוע כל שחקני המשנה המעולים, עד התפקיד הקטן ביותר) היו מככבים בסרט שחקנים אחרים, פחות מתאימים ועם כימיה פחות טובה ביניהם. ב"לבי השוטה" נבחרו שני שחקנים לא נכונים לתפקידים הראשיים: סוזן הייוורד (בת 32) בתפקיד תלמידה בקולג', לצד דיינה אנדרוז שחסר לו את הקסם הנחוץ לגבר שהיא מתאהבת בו. הייוורד, שהיתה מועמדת לאוסקר על הסרט, משחקת טוב אבל היא לא מתאימה.

לאלואיז (הייוורד) יש בעיות נישואין עם בעלה לוּ וילדה ראמונה עם חבר דמיוני. ביום גשום היא נפגשת עם חברה מהקולג' שלא פגשה במשך שנים. 13 דקות אחרי שהסרט מתחיל (כשנגמר החומר מהסיפור הקצר שעליו מבוסס הסרט) מתחיל פלאשבק ארוך (עד חמש דקות לסוף הסרט) על אהבתה האמיתית של אלואיז, עם בחור בשם וולט (אנדרוז). לפני הפלאשבק היא אומרת שהוא מצחיק, מבלי לנסות להיות מצחיק. מוזר שאף פעם לא רואים אותו מצחיק אותה לכל אורך הפלאשבק.

הבמאי מארק רובסון, שהיה מועמד לאוסקר שנתיים ברציפות על בימוי, הוא לא שם מוכר. סרטו הטוב ביותר הוא "הפרס" עם פול ניומן (כדאי לראות); הוא ביים גם את סרט האסונות "רעידת אדמה" (1974) עטור הכוכבים והמועמדות הראשונה שלו לאוסקר היתה ל"פייטון פלייס" (1957), והשנייה ל-The Inn of the Sixth Happiness, שטרם ראיתי, עם אינגריד ברגמן.

דירוג: ★★☆☆☆

לבי השוטה (ארה"ב, 1949)
בימוי: מארק רובסון | תסריט: ג'וליוס ג'יי. אפשטייןפיליפ ג'י. אפשטיין | משחק: דיינה אנדרוזסוזן הייוורדקנט סמית'לויס ווילרג'סי רויס לנדיס | מוסיקה מקורית: ויקטור יאנג | צילום: לי גרמס

"לבי השוטה". לויס ווילר, סוזן הייוורד.

"לבי השוטה". לויס ווילר, סוזן הייוורד.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?