לקראת שובה של הסדרה "חוק וסדר" לעונה ה-21

"חוק וסדר".

"חוק וסדר". צוות השחקנים בתחילת העונה ה-15

בסוף פברואר 2022 יתחיל שידורה של העונה ה-21 של "חוק וסדר", אחת מסדרות הדרמה הטובות ביותר אי פעם בטלוויזיה האמריקאית. עם העונה ה-20, ששודרה בשנים 2009/2010, השוותה את השיא של סדרת המערבון "איש החוק" (Gunsmoke) לדרמה האמריקאית עם הכי הרבה עונות, ואז בוטלה במפתיע. (את השיא שברה מאוחר יותר סדרת הבת "חוק וסדר: מדור מיוחד", שעדיין רצה.)

ב-11 השנים מאז השתנו מאוד פני הטלוויזיה בעקבות ההצלחה של נטפליקס ושירותי סטרימינג נוספים, וסדרות רבות (קומדיה ודרמה) הוחזרו לעונות נוספות, כולל "תיקים באפלה" (שתי עונות מקוצרות עם פרקים מוצלחים), "טווין פיקס" (עונה אחת זוועתית), "ויל וגרייס" (שלוש עונות) ו"דקסטר" (עונה אחת, לפי שעה). בניגוד אליהן, "חוק וסדר" מעולם לא הסתמכה על השחקנים או התמקדה בחיים האישיים של הדמויות, ואפשר ליהנות מצפייה בכל פרק מבלי לראות את אלה שלפניו או אחריו כי כל פרק עומד בפני עצמו עם התחלה, אמצע וסוף.

הסדרה חכמה, בוגרת, עם חוש הומור נהדר, שחקנים מצוינים וסיפורים מדהימים שנוגעים ומתעסקים ללא דידקטיות, מטיפנות או טרחנות בתחומים רציניים כמו יחסי גזע, גברים ונשים, הומואים ולסביות, הפלות ועוד ועוד. פחות עניינו אותי הפרקים שהיו מבוססים באופן ברור על מקרים אמיתיים שהיו בכותרות. 48 דקות בעונות הראשונות, קרוב יותר ל-40 בסוף, שזה לא רק קצר יותר אלא גורע עוד תפנית/חלק בעלילה. חצי פרק חקירת משטרה, חצי שני על התביעה המשפטית. צריך לשים לב למה שקורה, לעקוב אחרי ההתפתחות, עד מוביל לעד, חשודים מתחלפים, ועורכי הדין של הנאשמים תמיד מנסים לבטל ראייה כלשהי.

בתחילת רוב הפרקים מוצאים גופה. בעונות האחרונות במקום שמישהו ייתקל/יגלה את הגופה אז עברו לקטע קצר עם הגופה זמן מה לפני מותה; מעניין אם יחזרו למתכונת המוקדמת, המועדפת עליי, או לזו של העונות האחרונות.

בסדרה שישה תפקידים קבועים: מפקד/מפקדת תחנת המשטרה ושני בלשי משטרה, ושלושה בצד התביעה המשפטית (עם היררכיה ברורה בין שלושתם). בכל אחת מ-20 העונות התחלף לפחות שחקן אחד, מלבד ה-7, ה-14 וה-20, וזה תמיד הביא לשינוי גדול בדינמיקה אבל לא השפיע על אופי הסדרה. דיק וולף, יוצר הסדרה, סיפר שבכל שנה קיבלו מכתבים זועמים מצופים: "איך אתם יכולים להיפטר מהדמות האהובה עליי ביותר? לא אצפה יותר בסדרה!" ובכל שנה זה היה באותו כתב יד. הרבה מהעוזבים חזרו להתארח בעונות מאוחרות יותר.

נוצרו לה סדרות בת רבות (כולל "כוונת זדון", שלא צלחתי) והתוותה עלילות עם "רצח מאדום לשחור", כך שחלק שני של פרק מתרחש בסדרה השנייה, עם שחקנים מסדרה אחת שמתארחים בשנייה; זה לא נוח כשצופים בשידור חוזרים, אבל זה העלה את אחוזי הצפייה של שתי הסדרות כששודרו לראשונה.

בעונה ה-21 חוזר אנת'וני אנדרסון (שכיכב מאז ירידת הסדרה בקומדיה "שחורכזה", black-ish) לתפקיד הבלש ברנרד שאותו גילם בשלוש העונות האחרונות של הסדרה. הוא חתום לחוזה לשנה אחת בלבד, כנראה כי בעיקר רצו שמישהו ימשיך מהעונה ה-20. אליו מצטרפים במשטרה: ג'פרי דונובן כשותף שלו, וקמרין מנהיים כמפקדת. מנהיים זכתה באמי על תפקידה ב"הפרקליטים" בשנות ה-90.
בצד המשפטי יככב יו דאנסי ("חניבעל", ובעלה של קלייר דיינס) וסם ווטרסטון חוזר גם הוא לתפקיד ג'ק מקוי. מהעונה החמישית כיכב בסדרה, כשבשלוש האחרונות ג'ק קודם והתפקיד של סם צומצם.

בין 1990 ל-2010 חלו הרבה שינויים בעולם. משימוש בביפרים, במכונות כתיבה ובמטבעות לטלפון ציבורי עברו לטלפונים ניידים, מחשבים, אינטרנט, בדיקות דנ"א נכנסו לשימוש, מצלמות אבטחה (מקלטות וידיאו לפיד למחשב), עונש מוות הושת -ובוטל!- בניו יורק, התרחש הפיגוע במגדלי התאומים. אורח חיים ארוך שכזה מאפשר בפרק ה-8 של העונה ה-18 להזכיר את אדם שיף, שלא הופיע בסדרה מאז העונה ה-10! בעונה 6, פרק 15 (Encore) מייקל דובס (לארי מילר) מואשם ברצח אשתו, שנה אחרי שהואשם ברצח אשתו הראשונה בעונה 5, פרק 2 (Coma).

הסדרה היתה מועמדת לסדרה הטובה ביותר באמי 11 עונות רצופות -והיתה צריכה להיות מועמדת על כתיבה- וזכתה ב-1997 (על העונה השביעית). לעומת סדרת-הבת "חוק וסדר: מדור מיוחד", שהשחקנים המפורסמים שמתארחים בה מועמדים לאמי וזוכים (בעיקר שחקניות זוכות), רק איליין סטרץ' זכתה באמי על משחק בסדרה, ובין המועמדויות היחידות היתה ג'וליה רוברטס (כי היא ג'וליה רוברטס), שבאותה תקופה יצאה עם בנג'מין בראט שכיכב בסדרה (זו היתה השנה היחידה שגם הוא היה מועמד לאמי והסדרה צברה את מספר המועמדויות הגבוה ביותר בתולדותיה: 10).

הסדרה פרסמה את כריס נות' (שאחרי זה גילם את מר ביג ב"סקס והעיר הגדולה"), שהוביל את הסדרה בחמש העונות הראשונות, ואת ג'יי-קיי סימונס (הסדרה "אוז", סרטי "ספיידרמן", "ויפלאש") שהופיע בפרקים רבים כפסיכולוג שמראיין נאשמים מטעם התביעה. התפקיד של לני בריסקו, שג'רי אורבך גילם מהעונה ה-3 עד ה-14, הפכה לתפקיד שהוא היה הכי מזוהה אתו אחרי קריירה ארוכה ומוערכת בתאטרון, כולל בהפקה המקורית של "שיקגו" בשנות ה-70, הוא הופיע בתפקיד קטן מפתח ב"פשעים ועבירות קלות" של וודי אלן, והוא ידוע גם כקולו של לומייר ב"היפה והחיה" של דיסני (הוא שר שם את Be Our Guest).
בסדרה התארחו שחקנים ותיקים כמו אליוט גולד, ג'יל קלייבורג, דברה וינגר, לארה פלין בויל, מליסה ליאו, איליין סטריץ', טוני רוברטס, ג'רי סטילר, אלי וולך, קת'לין טרנר, נד ביטי, ג'ניפר בילס, ג'יימס ארל ג'ונס, פיטר שטראוס, לינדה קרטר, קנדיס ברגן. הם גילמו שופטים, עורכי דין, נאשמים וחשודים. אדריאן שלי ("אמון הדדי") התארחה בפרק, ושנים לאחר מכן סיפור הרצח שלה היה בסיס לפרק בסדרה.
שורה כמעט אין-סופית של שחקנים צעירים ובתחילת דרכם התארחו בסדרה, כולל לורה ליני, שרה פולסון, קלייר דיינס, סם רוקוול, לורן גרהאם ("בנות גילמור"), צ'דוויק בוסמן ("הפנתר השחור"), טיי בורל ("משפחה מודרנית"), אלן פומפאו ("האנטומיה של גריי"), ג'וליאנה מרגוליס, אן דאווד ("סיפורה של שפחה"), פליסטי האפמן, פיטר סארסגארד, אליסון ג'אני ("אמא", "הבית הלבן"), זואי סלדנה, סינת'יה ניקסון ("סקס והעיר הגדולה"), פטרישה קלרקסון, סבסטיאן סטן, סמואל אל. ג'קסון, ג'ניפר גרנר, ורה פרמיגה, לוגן מרשל-גרין, פדרו פסקל, אידריס אלבה ופיליפ סימור הופמן.

בצפייה בסדרה תראו הרבה שחקנים מ"הסופרנוס", ובעונות האחרונות כמעט כל מי שגילמה אחרי זה אסירה ב"כתום הוא השחור החדש", קווין סמית' בתפקיד קטן (אחרי שהתפרסם כבמאי-תסריטאי-"שחקן") ובתפקיד עצמם כשהיו ראשי העירייה: רודי ג'וליאני ומייקל בלומברג.

אין מניעה שהסדרה תשוב לעוד עונות רבות. מעניין יהיה לראות אלו שחקנים שגילמו סנגורים ושופטים יחזרו לפרקים החדשים. בוודאי יהיה לפחות חילוף שחקן אחד קבוע בתום העונה ה-21 החדשה. מקווה לעוד הרבה עונות, פרקים טובים עם סיפורים מדהימים.

כדאי לראות את כל 455 פרקי הסדרה, עונות 5, 9, 10 ו-20 יוצאות מן הכלל, ואלה חלק מהפרקים הטובים במיוחד:

עונה 4, פרק 17 (Mayhem) פרק שונה מהרגיל, עם מספר חקירות ושעון מתקתק.

עונה 5, פרק 15 (Seed) לא הפרק היחיד על טיפולי הפרייה.

עונה 7, פרק 4 (Survivor) עם קארן אלן ("שודדי התיבה האבודה") המרגשת באחד הפרקים הראשונים של טובה פלדשו כעורכת הדין הנפלאה דניאל מלניק.

עונה 8, פרק 1 (Thrill) ג'ק תובע שני אנשים באותו רצח במקביל בשני בתי משפט.

עונה 9, פרק 19 (Tabula Rasa) סיפור מורכב, מלא תפניות ומצמרר.

עונה 11, פרק 19 (Whiplash) פרק נוסף שהולך לכיוונים שונים ממה שחושבים.

עונה 13, פרק 16 (Suicide Box) מתחיל בירי בשוטרת.

עונה 13, פרק 23 (Couples) עוד פרק עם מספר פשעים, כשאחד מוביל לשני; הרוב משטרתי, והקטע המשפטי מבריק.

עונה 15, פרק 14 (Fluency) עירוב מושלם של עבודת משטרה, פיתולים משפטיים, וחקירה נגדית מרגשת של ג'ק, בפרק הראשון של אנני פריסי כאלכסנדרה בורג'יה.

עונה 17, פרק 21 (Over Here) שווה לצפות בכל הפרק ולו רק בשביל הביקור של ג'ק באגף בית חולים צבאי.

עונה 19, פרק 12 (Illegitimate) עוד דוגמה ליכולת של הכותבים להיכנס לראש של טיפוסים שונים.

וגם: Helpless (עונה 3, פרק 6), Second Opinions (עונה 5, פרק 1), White Rabbit (עונה 5, פרק 5), Cruel and Unusual (עונה 5, פרק 19), Terminal (עונה 7, פרק 23), Harvest (עונה 8, פרק 4), Grief (עונה 8, פרק 14), Cherished (עונה 9, פרק 1), Killerz (עונה 10, פרק 2), Blood Money (עונה 10, פרק 8), Hubris (עונה 11, פרק 9), White Lie (עונה 11, פרק 18), Myth of Fingerprints (עונה 12, פרק 7), Shangri-La (עונה 13, פרק 2), Open Season (עונה 13, פרק 7), Floater (עונה 14, פרק 7), C.O.D. (עונה 14, פרק 24), Birthright (עונה 16, פרק 6), Remains of the Day (עונה 17, פרק 11), Darkness (עונה 18, פרק 2), Chattel (עונה 19, פרק 8), Doped (עונה 20, פרק 8).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?