"נאום החתונה" – ביקורת: עמוס, מתאמץ ומתיש ב-88 דקות בלבד

"נאום החתונה". סבסטיאן פודרו, בנז'מין לאוורן, שרה ג'רדו.

"נאום החתונה". סבסטיאן פודרו, בנז'מין לאוורן, שרה ג'רדו.

"נאום החתונה" הוא קומדיה צרפתית תיאטרלית במיוחד על בחור נוירוטי שצריך לחשוב על נאום לחתונת ‏אחותו בזמן שהוא מתמודד עם פרידה קשה מבת הזוג שלו. הסרט מלא ברעיונות טובים ויש מספר סצינות ‏משעשעות במיוחד, אבל הכל ביחד יוצר חבילה עמוסה, מתאמצת ומתישה, שמרגישה ארוכה יותר מ-88 ‏הדקות של המשך האמיתי שלה. לא הרבה סרטים מנסים באופן מכוון שהקהל לא יסבול את הדמות הראשית, ‏ולא ממש ברור לי למה במאי הסרט התעקש על זה.‏

כשהבמאי לורן טיראר ("מולייר", "שובו של הגיבור") בחר לעבד את הקומיקס עליו מבוסס הסרט לתסריט, ‏הוא חשב שהדרך הטובה ביותר להציג מחשבות של הדמות הראשית היא לקריין אותן ללא הפסקה ‏ולהשתמש בכל טריק קולנועי שאפשר כדי להעביר כל מחשבה רנדומלית בצורה ייחודית. כשהדבר נעשה ‏באופן רציף וכל משפט גורר אחריו מונולוג שלם ששובר את הרצף של הסרט, כבר קשה להתחבר לדמויות. ‏וכשמוצגת סצינת נאום דמיונית מספר פעמים לאורך הסרט, בכל פעם בגרסה שונה, הרצון שהסרט יסתיים ‏עולה די מהר.‏

"נאום החתונה". בנז'מין לאוורן.

"נאום החתונה". בנז'מין לאוורן.

אדריאן (בנג'מין לברן, "סה לה וי", "אהבה ממבט שני" ותפקיד קצרצר ללא מילים בסרטו החדש של ווס ‏אנדרסון, "הכרוניקה הצרפתית") נכנס בעל כורחו ל"הפסקה" במערכת היחסים שלו עם סוניה (שרה ג'יראדו, ‏‏"המתרגמים"). בהתחלה הוא מבולבל, לאחר מכן המשמעות של ההפסקה שוקעת עליו והוא שוקע בדכאון ‏עמוק ומתקשה לתפקד. הוא מנסה ליצור איתה קשר, אך זוכה ממנה להתעלמות שלא מתפרשת לשתי ‏פנים. אדריאן איכשהו מצליח לגרור את עצמו לארוחת ערב משפחתית ולהעמיד פנים שהוא בסדר, ‏כשאחותו סופי (ג'וליה פיאטון, "לאמץ אלמן") מודיעה שהיא מתחתנת. כצפוי, השמחה הגדולה מדכדכת את ‏אדריאן אפילו יותר וכשנראה שהמצב לא יכול להיות גרוע יותר, גיסו לעתיד לודו (קיאן קוהינדי, "להתראות ‏שם למעלה") מבקש ממנו לנאום במסיבת החתונה. מנקודה זו מתחיל מסע שלם במוחו הקודח של אדריאן ‏שמציג את כל הצדדים האפשריים לפעולה זאת ולמשמעות שלה, ביחס אליו, ביחס למשפחתו והכי חשוב, ‏ביחס לסוניה.‏

כאמור, הדמות שמציג לברן בלתי נסבלת. האם זה אומר שלברן עצמו שחקן טוב כי הוא הצליח לעורר בי ‏תחושה כזאת חזקה? יכול מאוד להיות. בכל מקרה, אשמח אם לעולם לא אצטרך לצפות בו שוב. שאר ‏השחקנים לא מצליחים להציל את המצב, אבל לפחות לא הופכים אותו לגרוע יותר. כנראה שזה נחשב ‏למעלה מסוימת שאפשר לזקוף לזכותם.‏

"נאום החתונה".

"נאום החתונה".

כל האפקטים בסרט והעריכה עשויים בצורה מאוד טובה. ההשקעה בהם ניכרת ותשומת הלב לפרטים ‏ראויה להערכה רבה. השימוש הבלתי פוסק באלמנטים האלו הוא פשוט יותר מדי. העומס גורם להם לאבד ‏את הייחוד שלהם. זה כבר לא קטע מיוחד במהלך סרט שמתקדם ליניארית, אלא המון קטעים מיוחדים ‏שמוציאים את הטעם בסיפור עצמו, עולמות דימויים צפופים שמנתקים את הקשר מהנושא לשמו נתכנסנו.‏

למרות הרצון הטוב, זהו ניסיון לא מוצלח לתת חיים לעולם פנימי ולסערות הנפש שמתחוללות בו שמשולבות ‏בזכרונות מרים-מתוקים מהילדות ומאהבה שנגמרה זה עתה. מודה שהסוף קצת הפתיע אותי. אבל רק ‏שיהיה ברור, לא שווה לראות בשבילו את הסרט.‏

דירוג: ★★☆☆

נאום החתונה (צרפת, בלגיה, 2020)
בימוי: לורן טיראר | תסריט: לורן טירארפאבריס קארו | משחק: בנז'מין לאוורןשרה ג'רדוג'וליה פיאטוןקיין קהוג'נדיפרנסואה מורל | מוסיקה מקורית: מתיו למבולי | צילום: עמנואל סויר
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-30.12.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

יפעת

קומדיה מעולה!סרט חכם מצחיק שנון ונוגע ללב נהננו מכל רגע, כמה שמבקרי קולנוע יכולים להיות קטנוניים…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?