מקבץ המלצות סינמטקים 07.08-14.08.09

אליזבת טיילור, מתוך מי מפחד מורגיניה וולף?

אליזבת' טיילור, מתוך מי מפחד מורג'יניה וולף?

הערת העורך: על הסרטים הפופולרים שיוצאים מדי שבוע ויצאו בעתיד בקולנוע, אנחנו מספרים בלי הרף, ברם רצינו לתת את הבמה להקרנות המיוחדות הנערכות בסינמטקים. מכאן נולד הרעיון לפינה שבועית כאן באתר בניצוחו של יונתן דורון שופע המידע, עם מקבץ המלצות לסרטים (בעיקר קלאסיקות ואבני דרך בקולנוע המקומי והעולמי, אבל גם סרטים פחות מוכרים של במאים יותר מוכרים) ואירועים מעניינים שיקרו בשבוע הקרוב בסינמטקים. מקוים שתהנו. הרגישו חופשי להמליץ גם אתם, בתגובות. ונחזיר את השרביט כעת ליונתן.

סרטים מומלצים

"מי מפחד מוירג'יניה וולף?" (1966)

סרטו הראשון של הבמאי מייק ניקולס שבהמשך דרכו, ביים את "הבוגר", "נערה עובדת" ו"קרוב יותר". זהו אחד מעשרה סרטי קולנוע משותפים של הזוג המתוקשר-בזמנו ריצ'ארד ברטון ואליזבת' טיילור, היחיד שלהם בשחור-לבן והמפורסם ביותר שלהם כזוג (יחד עם "קליאופטרה" שעל אתר הצילומים שלו נפגשו).

הסרט מוקרן במסגרת 25 שנה למותו של השחקן הבריטי הנפלא ריצ'ארד ברטון, שהיה יותר טוב מרוב הסרטים שבהם שיחק. הוא היה מועמד שבע פעמים לפרס האוסקר אך מעולם לא זכה. טיילור דווקא כן זכתה באוסקר על תפקידה בסרט (השני שלה), שמבוסס על המחזה של אדוארד אלבי המועלה מידי כמה שנים בארץ וברחבי העולם. המחזה והסרט השפיעו על סרטים רבים, כולל "חלון פנורמי" עם ליאונרדו די'קפריו וקייט ווינסלט.

הקרנות:
07.08, סינמטק הרצליה, 21:30
14.08, סינמטק חולון, 10:00

—–

"קרוב יותר" (2004)

אותו מייק ניקולס תמיד ידע להוציא משחק טוב משחקניו, וכאן יש לו שני בריטים, אמריקאית וישראלית – כולם מצוינים: קלייב אוון, ג'וד לאו, ג'וליה רוברטס ונטלי פורטמן. אוון הכריזמטי חורך את המסך בסרט יוצא דופן עם דיאלוגים נהדרים, וכמעט שלא מרגישים שהסרט מבוסס על מחזה. אוון ופורטמן זכו שניהם בגלובוס הזהב והיו מועמדים לפרס האוסקר כשחקני המשנה הטובים ביותר. פורטמן אגב, הפסידה את הפרס לקייט בלאנשט (על תפקידה ב"הטייס"), שהיתה אמורה לגלם את התפקיד של ג'וליה רוברטס אך פרשה ממנו בשל הריונה.

הקרנות:
08.08, סינמטק ירושלים, 17:00

—–

"פנטסיה 2000"

אם אתם זוכרים לטובה את סרט "פנטזיה" הראשון שהופץ מספר פעמים מאז הקרנתו הראשונה ב-1940, אתם חייבים לראות את הסרט הזה, שעולה עליו וכמו הסרט הראשון, לא זכה להצלחה הראויה. הקטע המפורסם של מיקי מאוס כשוליית הקוסם לצלילי היצירה של פול דיוקא מופיע באמצע הסרט הזה בין שבעה קטעים חדשים, כולל הסימפוניה החמישית של בטהובן, "קרנבל החיות" של סן-סנס ו"רפסודיה בכחול" של גרשווין.

זהו הסרט האולטימטיבי לכל המשפחה, מהנה למבוגרים ולצעירים, יפה לעיניים, עם חוש הומור, כמו שוולט דיסני התכוון לעשות.

הקרנות:
08.08, סינמטק הרצליה, 20:30

—–

"סיפורה של קיו ג'ו" (1992)

סרט סיני מעולה בכיכובה של גונג לי הנפלאה, שבשנים האחרונות השתתפה בסרטים דוברי אנגלית בינוניים לכל היותר ("זכרונותיה של גיישה", "מיאמי וייס", "חניבעל: מקור הרשע"). היא היתה בת הזוג של במאי הסרט, ז'אנג יימו, שביים בהמשך דרכו גם את "גיבור", "מחול הפגיונות", "קללת פרח הזהב" (עם גונג לי) ואת טקס הפתיחה וטקס הנעילה המרהיבים של האולימפיאדה האחרונה בבייג'ין. זהו לא סרט מרהיב ביופיו כמו סרטיו המאוחרים יותר, אלא דרמה עצובה ויפה על אישה פשוטה עם סיפור קטן ומרגש.

הקרנות:
12.08 סינמטק שדרות, 19:00

—–

"פיץ' בלאק" (2000)

סרטי מדע בדיוני שאינם סרטי פעולה לא מצליחים לרוב (ראו "שמש" הטוב של דני בויל), אך סרט זה מצליח לשלב קטעי פעולה עם מדע בדיוני לאנשים חושבים. זהו הסרט הראשון שבו כיכב וין דיזל ("מהיר ועצבני"), והוא גם היחיד מהסרט שמשתתף גם בסרט ההמשך היקר והכושל שיצא ארבע שנים מאוחר יותר.

הקרנות:
13.08 סינמטק ירושלים, 19:00

—–

"שם המשחק" (2009)

סרט שלא הצליח מספיק, וחבל, כי הוא בדיוק כמו שסרט צריך להיות: מותח, מעניין, עם משחק מצוין וקצב מעולה. הסרט מבוסס על מיני סדרה בריטית ומצליח להעביר בצורה טובה את העלילה לעיר וושינגטון. בתפקידים הראשיים: ראסל קרואו, בן אפלק ורייצ'ל מק'אדמס. הלן מירן הבריטית בתפקיד לא גדול כעורכת עיתון, תפקיד שבמקור שיחק ביל נייהי ("אהבה זה כל הסיפור", "רמז לסקנדל").

הקרנות:
10.08 סינמטק ראש העין, 21:30

אהההה...אלון....

היי יונתן, סליחה על העברית הבוטה אבל וואט דה פאק איז סינמטק ראש העין? 🙂

והרשה לי להוסיף המלצות –

הסינמטקים הביאו שני סרטים של ז'אן קוקטו, אחד מגדולי הבימאים הצרפתים של כל הזמנים, במיוחד מצרפת בעותקים חדשים. הסרטים הובאו לציון 120 שנה להולדתו של האיש.

"אורפאוס" – סרטו היפהפה, יוקרן בסינמטק חולון ב- 12.8 ומאוחר יותר בסינמטק חיפה (14.8) סינמטק הרצליה (20.8), ירושלים (24.8) ותל אביב (31.8)

"היפה והחיה" – עיבוד מקסים של קוקטו לאגדה, הסרט משנת 1946 הוא בשחור לבן (כמו אורפאוס) אבל מהמם ביופיו. סינמטק תל אביב (15.8), סינמטק חולון (19.8), סינמטק ירושלים (22.8) סינמטק הרצליה (28.8).

שתי יצירות מופת יפהפיות שלא יהיו הרבה הזדמנויות לראות אותן על המסך הגדול.

[…] שניה של המלצות הסינמטקים שלנו מוגשת לפניכם כעת, אחרי שמהדורת הניסיון גרפה הרבה התעניינות (אך מעט מאד תגובות כתובות לצערנו). […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?