"חזרה גנרלית" – ביקורת: פוטנציאל לקאלט מיידי

"חזרה גנרלית". ניית'ן פילדר.

"חזרה גנרלית". ניית'ן פילדר.

ניית'ן פילדר ("מי זו אמריקה?") חוזר אלינו בסדרה "חזרה גנרלית" מבית ענקית התוכן HBO (הוט, יס, וסלקום טי-וי), שפורצת את הגבול בין יצירת ריאליטי ליצירה עלילתית, נעה בין המופרך להזוי לעוד יותר הזוי וקורעת מצחוק בדרך לשם.

לפני כעשרים שנה פרץ לחיינו ז'אנר הריאליטי, שלא רק שלא נעלם, אלא ממשיך לצבור תאוצה וצופים אדוקים, ואם פעם היינו צריכים להסתפק בתחרויות שירה, הישרדות ואוכל, הרי שהיום המבחר הוא כמעט בלתי מוגבל: החל מהתערבויות לגמילת מכורים למינהם, עבור בנגרים, נפחי זכוכית ומחשלי חרבות באש וכלה באפיית עוגות שאסור להן להראות כמו עוגות.

לתוך הנישה חסרת הגבולות הזאת השתחל נ'ייתן פילדר, היוצר והקומיקאי הקנדי-יהודי, שעיקר פרסומו בכך שהיה אחד הבמאים והכותבים שעבדו לצד סשה ברון כהן בסדרה "מי זו אמריקה?". פילדר החליט להרחיב את הגבולות ולהקצין את מאפייני הז'אנר אל תוך מחוזות ההזיה ויצר "מוקו-ריאליטי" (כמו מוקומנטרי, אבל של ריאליטי) על אדם שמקצועו הוא לעזור לאנשים להתכונן לרגע חשוב בחייהם על ידי חזרות לקראת אותו רגע גורלי, המלוות בסימולציות ותרשימי זרימה שאמורים לכסות את כל האפשרויות התיאורטיות שעלולות לצוץ ברגע האמת ולהכשילם מלמלא את מבוקשם.

לא מדובר רק בארועים טריוויאלים והרי גורל, כמו נישואין והבאת ילדים לעולם, אלא גם בסיטואציות מופרכות לגמרי כמו במקרה של לקוח, מומחה טריוויה בשם קור, שרוצה להתנצל בפני מישהי ששיקר לה לפני כמה שנים בכך שטען שיש לו תואר שני, למרות שאין לו, ולשם כך הוא שוכר את ניית'ן (המגולם על ידי היוצר) שיעזור לו להתכונן לקראת הווידוי, וניית'ן הוא פדנט ומקצוען ולכן הוא בונה בתוך אולפן, רפליקה מדוייקת של הפאב שבו קור מתכנן להתוודות על השקר שלו בזמן משחק טריוויה שהפאב מארגן.

בתוך הפאב שבאולפן, שמאובזר בדיוק כמו הפאב האמיתי, ניית'ן מקיים את החזרות שלו עם קור, בעזרתם של שחקנים שמשחקים את הידידה של קור, שבפניה הוא מעוניין להתנצל, וגם את בעלי התפקידים ואת לקוחות הפאב. בפרקים אחרים נ'ייתן עוזר למישהי להחליט אם היא רוצה להביא ילדים לעולם, באמצעות טיפול בילדים- שחקנים שאמורים לגלם את תינוקה, ומבצע חזרות עם לקוח שצריך לשכנע את אחיו שבת זוגו היא לא גולד-דיגרית על מנת שיוכל לקבל את כספי הירושה של אביו.

במידה מסוימת יש כאן סאטירה כפולה: כזאת שמכוונת אל הטלויזיה והיצע התכנים הבלתי נגמרים שהיא מציעה, שכולם, בעצם, הם ספין-אוף תמידי, נטול מקוריות, של אותו נושא, ז'אנר ופורמט, אבל גם כזאת שמכוונת אל הצופים, שהינם לקוחות של כל אותם קואצ'רים ומדריכים למינהם שמתכננים עבור הקליינטים שלהם כל מהלך בחייהם נטולי ההפתעות והספונטניות.

כאמור, מדובר בסדרה עלילתית, ש"מתחזה" לתכנית ריאליטי, ואת זאת היא מצליחה לעשות באמצעות הבימוי הכמו תיעודי שלה ובעיקר בגלל הכתיבה המקורית והמדוייקת, כזאת שמביאה את היצירה אל מחוזות המופרך והביזארי, באופן כזה שמקשה על הצופה הלא-סחי להישאר אדיש ולא להתגלגל מצחוק בזמן הצפיה בה.

דירוג: ★★★★★

חזרה גנרלית (ארה"ב, 2022)
יצירה: ניית'ן פילדר | בימוי: ניית'ן פילדר | תסריט: ניית'ן פילדרקארי קמפראריק נוטרניקולה | משחק: ניית'ן פילדר
שידור: HOT, yes, סלקוםTV, החל מה-19.7.22 (ובשירותי ה-VOD החל מה-17.7.22). קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?