מקבץ המלצות סינמטקים 27.08-02.09.09

מימין לשמאל: גון יוז, סטיב מרטין, גון קנדי. מתוך תקועים בדרך.

מימין לשמאל: ג'ון יוז, סטיב מרטין, ג'ון קנדי. מתוך תקועים בדרך.

אירועים מיוחדים

ערב הוקרה לג'ון יוז
2.9, סינמטק חולון

סינמטק חולון יערכו ערב הוקרה לג'ון יוז, שנפטר בתחילת אוגוסט, ויקרינו שניים מסרטים הבולטים: "תקועים בדרך" ו"בת 16 הייתי" (פרטים בהמשך המאמר).

סרטים מומלצים

"מלתעות" (1975)

סרט הקולנוע הראשון של סטיבן שפילברג היה בשעתו הסרט המצליח ביותר אי פעם. מבלי יכולת להראות את הכריש בשל בעיות עם הכריש המכני, נאלצו לצלם "סביב" הכריש, טכניקה שספילברג אימץ בהמשך ב"אי.טי. – חבר מכוכב אחר" ובמיוחד ב"פארק היורה". ג'ון ויליאמס, מלחינו הקבוע של ספילברג, זכה בשני מתוך חמישה פרסי האוסקר שלו על הפס-קול הבלתי נשכח של הסרט. כל קשר בין הסרט הזה לשלושת סרטי ההמשך שלו מקרי בלבד.

הקרנות:
25.8 הקרנה חוצות חינם בחוף אכדיה בהרצליה, 22:00

—–

"זה קרה לילה אחד" (1934)

סרט בן 75! שנון, מצחיק, מבדר ומהנה. אחת הקומדיות הרומנטיות הראשונות בתבנית שנראית היום מוכרת מכיוון שרבים לוו וגנבו ממנה מאז: גבר ואישה לא סובלים אחד את השני אך נאלצים לשהות יחד כשבסופו של דבר (והסרט) הם, כמובן, מתאהבים. הסרט הראשון (מתוך שלושה) שזכה בַחמישה פרסי אוסקר הגדולים: הסרט הטוב ביותר, במאי (פרנק קפרה), שחקן ראשי (קלארק גייבל), שחקנית ראשית (קלודט קולברט) ותסריט (רוברט ריסקין). בסרט מופיע הקטע המפורסם שבו אלי (קלובר) מראה לפיטר (גייבל) איך משיגים טרמפ. הסרט זיכה את גייבל באוסקר היחיד שלו ואת קפרה בראשון מתוך שלושה שבהם זכה על בימוי.

הקרנות:
29.8 סינמטק חיפה, 19:30

—–

"ביטלג'וס" (1988)

מייקל קיטון כביטלג'וס מופיע פחות מעשרים דקות, ומנגד, בתפקידים הראשיים וינונה ריידר, ג'ינה דייוויס ואלק בולדווין, שהופיע בארבעה סרטים נוספים ב-1988 (כולל "נשואה למאפיה" ו"נערה עובדת"). סרטו השני של הבמאי טים ברטון ("באטמן", "אד ווד"), עם מוסיקה נהדרת של דני אלפמן, מלחינו הקבוע של ברטון. סרט משוגע במידה הנכונה, עם הומור והמצאות נפלאות. שני שירים לא יצאו לכם מהראש ("דיי-או" של הארי בלפונטה ו"שייק שייק שייק סניורה") וחדי העין יספיקו לזהות את דמותו של ג'ק מ"הסיוט לפני חג המולד" בכובעו של ביטלג'וס אחרי שלידיה (ריידר) קוראת לו.

הקרנות:
30.8 סינמטק שדרות, 21:00

—–

"דיק טרייסי" (1990)

שנה אחרי ש"באטמן" של טים ברטון החיה לרגע את הסרטים על גיבורי על על-פי חוברות קומיקס, וורן ביטי ביים, הפיק וכיכב כבלש דיק טרייסי בסרט מסוגנן להפליא, המואר ומעוצב בצבעים של חוברת קומיקס. זהו הסרט השלישי מתוך ארבעה בלבד שביטי ביים, ומאז הסרט הזה הופיע בארבעה סרטים בלבד. בסרט משחקת חברתו דאז מדונה, שגם שרה בסרט, לצד שורה מרשימה של שחקנים, חלקם תחת איפור כבד: אל פאצ'ינו (שהיה מועמד לאוסקר על תפקידו בסרט), ג'יימס קאן, דסטין הופמן, קאת'י בייטס, מנדי פטינקין ועוד.

הקרנות:
31.8 סינמטק ירושלים, 19:00

—–

"תקועים בדרך" (1987)

סרט מסע עם הצמד הנהדר סטיב מרטין וג'ון קנדי, באחד הסרטים של ג'ון יוז שלא עסקו בבני נוער. ג'ון קנדי שנפטר ב-1994 שיחק בחמישה סרטים שכתב יוז (והופיע בתפקיד אורח בשניים נוספים).

הקרנות:
2.9 חולון, 20:00

—–

"בת 16 הייתי" (1984)

קומדית נעורים חביבה, הסרט הראשון שג'ון יוז ביים (מתוך שבעה) ובו משחקים מולי רינגוולד ואנתוני מייקל הול שגם כיכבו בסרטו הבא "מועדון ארוחת הבוקר" המצוין. בין בני הנוער ניתן לראות את האחים ג'ואן וג'ון קיוזאק; מייקל שופלינג שמגלם את ג'ייק, מושא אהבתה של סמנתה (רינגוולד), שיחק עם וינונה ריידר ושר ב"בתולות הים", סרטו הלפני-אחרון; ג'סטין הנרי שמגלם את מייק, אחיה של סמנתה, היה מועמד לאוסקר על תפקידו כילד המתוק ב"קרמר נגד קרמר"; וגידי ווטנבי, שמגלם את לונג דוק דונג, היה האח יוש ב"אי. אר.".

הקרנות:
2.9 סינמטק חולון, 22:00

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?