"הסודות של אבי" – ביקורת: ילדים עשוים להתחבר לסרט באופן טוטלי

"הסודות של אבי".

"הסודות של אבי".

"הסודות של אבי" הינו סרט אנימציה, בהפקה בלגית-צרפתית ובבימויה של ורה בלמון, המבוסס על הרומן הגראפי "הדור השני: דברים שלא סיפרתי לאבא", פרי עטו ומכחולו של המאייר והקרקטוריסט הישראלי, מישל קישקה, ומוצג כעת בפסטיבל הקולנוע היהודי המתקיים בירושלים.

עלילת הסרט עוסקת בביוגרפיה האישית והמשפחתית של מישל קישקה, החל בילדותו בשנות ה-50 וה-60 בבלגיה, כשאביו, שהיה ניצול שואה, מסתיר ממנו ומאחיו הקטן, שארלי, את עברו בתקופת מלחמת העולם השניה, ואת העובדה שהיה כלוא במחנה ריכוז.

הוא מסרב בעקשנות לשוחח על הנושא ואפילו לא מוכן להסביר את פשר המספר המוטבע על זרועו וטוען שמדובר במספר טלפון וכך גדלים הילדים בלי לדעת דבר וחצי דבר על ההיסטוריה של עמם והוריהם, עד שארוע טראגי פוקד את המשפחה וגורמת לאב להבין את טעותו.

"הסודות של אבי".

"הסודות של אבי".

באמצעות אנימציה בסגנון אנלוגי ומינימליסטי, כיאה לאדפטציה לקומיקס, מועבר סיפור חייו של מישל קישקה, מילדותו בבלגיה ועד להשתקעותו במדינת ישראל. סגנון ההנפשה הנאיבי, בנוסף לסיפור שבו מתגלה לילד מישל טיבה האמיתי של השואה, עשוי להתאים לילדים שעדיין לא מבינים את משמעותו המלאה של הארוע הטראגי. הם עשויים להתחבר לסרט באופן טוטלי יותר מאשר מבוגרים שגם מכירים את השואה על בוריה וגם מכירים המון אדפטציות שהשתמשו במהלכים תסריטאיים דומים.

מבוגרים כאלה עשויים להשתעמם מעוד גרסה לסיפור שכמוהו כבר ראו פעם או פעמיים, עם אנימציה לא חדשנית, בסרט שהטון השולט בו הוא של נאיביות המתאימה לילד יותר מאשר למבוגר. לכן לדעתי, הצפיה מתאימה בעיקר להורה המלווה בילד, הורה שיוכל להסביר ולדון בסרט עם ילדו לאחר הצפיה ולהבהיר פרטים לא מובנים לילד שעדיין לא למד את משמעותה המלאה של השואה.

"הסודות של אבי".

"הסודות של אבי".

כמו כן הייתי רוצה לציין לטובה את האנימציה, שאולי הינה מינימליסטית יותר מרוב הסרטים שאנו נתקלים בהם כיום, אבל מפורטת באופן מרשים. זהו פירוט יוצא דופן שמצליח להמחיש לנו איך נראתה בלגיה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה וגם איך נראתה ישראל של לפני 50 שנה, כשאפילו לוחית הרישוי של רכב ישראלי מעוצבת ברמה האותנטית ביותר.

הסודות של אבי (צרפת, בלגיה, 2022)
מוקרן במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי 2022
בימוי: ורה בלמון | תסריט: ורה בלמוןואלרי זנאתימישל קישקה | קולות: מישל ברנייהז'אק גמבלןארתור דופוןאסטבן אורטילגבין גנו 
קדימון:

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

יש. גם בעברית?

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?