"אי-אה" – ביקורת: סרט מקורי ושונה מאד מהרגיל

"אי-אה".

"אי-אה".

"אי-אה" של יז'י סקולימובסקי, הבמאי הפולני הוותיק שתיכף חוגג 85 אביבים, קשה לצפיה ועלול לא להתאים לכל אחד, אבל אותם אלה שכן יצפו בו, יגלו סרט מקורי ושונה מאוד ממה שהם רגילים אליו בדרך כלל, כשגם התוכן וגם הצורה מוכפפים למען מטרת העל של הסרט – רווחתם של בעלי החיים.

עלילת הסרט "אי-אה" מינימליסטית מאוד ולמעשה עוקבת אחר גורלו העצוב של חמור (זה לא ספויילר, יש מישהו שמכיר חמור עם גורל שאיננו עצוב?) וקורותיו מהרגע שנזרק מהקרקס, עקב חוק האוסר על ניצול בעלי חיים במופעי קרקס, וכל מה שעובר עליו לאחר מכן, כשנקודת המבט בסרט היא של החמור, מה שיוצר את היחודיות הסגנונית של יצירה זו.

בשנת 1966 יצר הבמאי הצרפתי הידוע רובר ברסון סרט בשם "החמור בלתאזר"- המתאר את קורותיו של חמור קטן המאומץ על ידי ילדים קטנים. אין ספק שסרטו של סקולימובסקי מושפע מסרט זה, אולם ההבדלים בינהם קיצוניים מאוד: בעוד שסרטו של ברסון מינימליסטי וריאליסטי, הרי זה של סקולימובסקי מסוגנן בכבדות ומזכיר לפעמים קליפ מוזיקלי או סצינה הזויה במיוחד מתוך סרט של ניקולאס וינדינג רפן. פרט לכך, נקודת המבט בסרטו של ברסון לא מוגבלת לחמור בלבד, להבדיל מסרטו של סקולימובסקי. גם האלימות כלפי החמור שכן מוצגת ב"בלתזאר", נמצאת מחוץ לפריים ב"אי-אה".

"אי-אה".

"אי-אה".

ההחלטה להכפיף את הסרט לנקודת המבט של החמור היא הסיבה לריבוי סצינות הזויות, ספק חלומיות, נטולות הגיון לפעמים, רבות מהן צבועות בגוונים אדומים. הן אמורות לייצג את התודעה הלא מפותחת של החמור, תודעה שלא מסדרת דימויים בצורה נראטיבית, כביכול, כמונו בני האדם, אלא בצורה אסוציאטיבית.

אז כן, יש בסרט דימויים וסיקוונסים רבים שנשארים סתומים, לפחות לאחר צפיה בודדת. אולי לאחר צפיה נוספת, הם יהפכו להיות ברורים יותר, אבל זה לא מפריע לסרט להיות אפקטיבי, במיוחד אם הצופה חובב בעלי חיים.
אנו מזדהים עם החמור (למעשה מדובר בשישה חמורים שונים שצולמו לתפקיד, אבל כולם נראים בדיוק אותו דבר ואי אפשר להבחין בחילופים) למרות הבעתו הקפואה והחדגונית, בזכות עבודת המצלמה והעריכה שמצליחות לייצר חיבור רגשי בין החמור לצופה.

"אי-אה". איזבל הופר.

"אי-אה". איזבל הופר.

דרך אגב, השחקנית הצרפתיה איזבל הופר מופיעה בסרט לקראת סופו בתפקיד רוזנת, שהחמור מגיע לאחוזתה במהלך נדודיו.

מכיוון שמדובר בסרט הכי יוצא דופן ומקורי ששוחרר, כנראה, בשנה האחרונה (ועל הדרך זכה גם בפרס צוות השופטים בפסטיבל קאן וכעת מועמד לאוסקר בקטגורית הסרט הבינלאומי) אשמח להמליץ על סרט זה בעיקר בפני חובבי קולנוע שכבר מאסו בנוסחתיות של הקולנוע המיינסטרימי ומחפשים ריגוש קצת שונה, משהו קצת אחר ממה שהם רגילים אליו. מבחינתי, על כל מי שיילך לסרט בזכות ביקורת זו וגם יפנים במידה כלשהיא את הסבל שחיות משק ומשא עוברות מלידתן ועד מותן, ארגיש שאני את מטרתי השגתי.

דירוג: ★★★★☆

אי-אה (פולין, איטליה, 2022)
בימוי: יז'י סקולימובסקי | תסריט: אווה פיאסקובסקהיז'י סקולימובסקי | משחק: איזבל הופרסנדרה דז'ימלסקהלורנזו זורזולומתאוש קושצ'וקביץ' | מוסיקה מקורית: פבל מיקייטין | צילום: מישל דימק
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-09.02.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?