"סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית" – ביקורת: מומלץ עם חומרים שטרם נראו

"סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית".

"סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית". באדיבות HOT.

היבריס ונמסיס הם שני מונחים הלקוחים מהמיתולוגיה היוונית ומתייחסים בתרבות המערבית לגאווה המביאה בעקבותיה תבוסה ולנקמה ותגמול, בהתאמה. מונחים אלה "השאילו" את שמם לביוגרפיה המהוללת של איאן קרשאו על אדולף היטלר שחולקה לשני חלקים ונקראת היבריס (כרך א') ונמסיס (כרך ב') ובאופן מסקרן, אלו גם שמם של שני החלקים בפרוייקט התיעודי-טלויזיוני של הבי.בי.סי (ומשודר בארץ בהוט) בשם "סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית", וזאת למרות שאין ליצירה זאת קשר ישיר לקרשאו, למעט הנושא בו היא עוסקת.

מחלקת התעודה של הבי.בי.סי ידועה בתכניה הדוקומנטרייים המצויינים, לא כל שכן כשמדובר בתעודה היסטורית ובוודאי בכל מה שקשור למלחמת העולם השניה אפשר לומר היא משאירה אבק לכל מתחרותיה, ואכן מדובר בפרוייקט תיעודי מהמרשימים והמרתקים שנוצרו עבור הטלויזיה בנושא זה, מכיוון שלראשונה נחשפים בפנינו סרטונים ביתיים של אנשים פרטיים בחלקם, לא רק קציני צבא ודוברי המשטר, אלא גם סתם אנשים רגילים שמיהרו לרכוש את ההמצאה החדשה דנדשה- מצלמת פילם קומפקטית 8 מ"מ- במחיר שווה לכל כיס (כמעט) כדי לתעד את עולמם הפרטי והציבורי, ללא הפילטרים וההתערבות של הצנזורה הממלכתית.

אותם סרטונים (אילמים, יש לומר) של יוצרים שונים מוצגים על רקע קריינות של מומחים בריטיים המשתתפים בפרוייקט ומבארים ומנתחים את המוקרן על המסך, ובנוסף גם מקריאים קטעים מיומנים פרטיים שחוברו על ידי גרמנים בזמן המלחמה.

המעלה העיקרית של יצירה זו הוא בהנגשת חומרים שטרם נראו – ברוב המקרים, בגלל שאסור היה להראות חומרים מעין אלה – לציבור הצופים, שיכול לראשונה להיחשף ולגלות עובדות שלא היה מודע לקיומן, למשל: סיפורה של היהודיה היחידה, כנראה, בתולדות הרייך השלישי, שקיבלה מעמד של ארית טהורה, משום שבעלה הנוצרי שנהרג המלחמה גילה אומץ יוצא דופן בשדה הקרב, צילומים מדאנקרק המופגזת שחושפים הרס הרבה יותר גדול ורחב ממה שמקובל היה לחשוב ומזה שמוצג בסרטו של כריסטופר נולאן, וחיילים גרמנים רוכבים על סוסים – סיטואציה שנאסר על הצגתה באופן רשמי על ידי השלטונות מכיוון שהם העדיפו להתפס כצבא מודרני וממוכן ולא ככזה שמשתמש בבעלי חיים על מנת להתנייד.

הפוטאג' הכי משמעותי אבל גם הכי מזעזע כולל סצנות של הוצאת אזרחים יהודים להורג בשטחי ברה"מ על ידי יריה בעורפם. אין ספק שהחומר הזה ממש יכול לשמש כתחמושת משמעותית בוויכוח עם מכחישי שואה למינהם. אין ספק כי במקרה הנ"ל צריך "להודות" לשלטונות הנאציים שלא ניסו לדכא את האינסטינקט האמנותי של עמם, אלא דווקא תמכו ועודדו את התיעוד המרובה כיוון שרצו להנציח את הקמתו והתפתחותו של הרייך שהיה אמור לשרוד כאלף שנים, כהבטחתו של הפיהרר.

אינני מרבה להתלהב יתר על המידה בביקורות שלי, אבל במקרה הזה אחרוג ממנהגי ואמליץ לכל מי שמתעניין בנושא לא להחמיץ את שני החלקים שהופקו במסגרת הפרוייקט כיוון שמדובר בחוויה שהיא באמת יוצאת מן הכלל, תרתי משמע.

סרטים ביתיים מגרמניה הנאצית (בריטניה, 2019)
בימוי: מרטין דוידסוןניק ווטס | קריינות: קייט הארדי | הפקה: פרייה עדן-אליסארון יאנג
שידור: HOT VOD

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?