"צל של אמת: ההכרעה" – ביקורת: מטלטל בחשיפת שלל מחדלים

"צל של אמת: ההכרעה".

"צל של אמת: ההכרעה".

היצירה המדוברת ומעוררת המחלוקת של ארי פינס, יותם גנדלמן ומיקה תימור, חוזרת לפרשת תאיר ראדה בפרק אחד אחרון "צל של אמת: ההכרעה", שעלה לשידור ביום הכרעת הדין של משפטו החוזר של רומן זדורוב. צפיה בפרק ולאחר מכן עיון ובדיקת הכתוב בפסק הדין הטרי מלמדים כי כל טענה וטענה שהועלתה בפרק מופיעה גם במסמך המשפטי והתקבלה על ידי השופטים בבואם לזכות את רומן זדורוב זיכוי מלא ברוב של שניים לעומת אחת. זוהי הוכחה כי למרות כל ההלעזות והתביעות המשפטיות (שחלקן מוצדקות), מדובר ביצירת בעלת תוקף וערך שהוא מעבר לטלויזיוני נטו.

בשנת 1988 נוצר הסרט שמהווה אבן דרך היסטורית ותו תקן לאיכות בז'אנר ה"פשע אמיתי" – "הקו הכחול הדק" של ארול מוריס. אותו סרט הביא לשיחרורו מהכלא של ראנדל דייל אדאמס שהואשם ברציחתו של שוטר בדאלאס בשנת 1976, לאחר שהצליח להוכיח מתן עדויות שקר של חמישה עדים בפרשה. כמו "צל של אמת", גם היצירה ההיא עוררה מחלוקת משום שבאופן יוצא דופן לקולנוע הדוקומנטרי של שנות ה-80, נעשה בה שימוש באלמנטים עלילתיים על מנת לשחזר את מעשה הרצח, טכניקה שנעשתה כל כך נפוצה בדוקו-דרמה של ימינו עד שקשה להאמין שרק לפני כ-35 שנה היא נחשבה חריגה כל כך שהסרט נפסל מלהתמודד באוסקר.

"צל של אמת: ההכרעה".

"צל של אמת: ההכרעה".

בדומה לארול מוריס, גם יוצרי "צל של אמת" יכולים במידה רבה של צדק לטעון שהסדרה שלהם הצליחה לזכות מורשע ברצח, כי הרי אין אף אדם בר דעת שבאמת ובתמים יכול לומר בלב שלם שאלמלא יצירה זו יש איזשהוא צל של סיכוי שהמשפט היה חוזר לערכאה נוספת. הרי גם כך חלפו להם 7 שנים מאז שהסדרה ראתה אור ועד לזיכויו של זדורוב, וזאת למרות סימני שאלה רבים ומהדהדים שהוצגו בה ושלבסוף אכן אומצו על ידי השופטים שישבו בערכאה.

בשנת 2016 שודר הפרק הראשון של "צל של אמת" שהציג את הנארטיב הרשמי, נכון לאותו זמן, ולפיו זדורוב הוא הרוצח, באמצעות שילוב של ראיונות, עדויות וקטעי וידאו שהובילו למסקנה זו. בשלושת הפרקים הבאים ששודרו אחריו ובסמיכות, היוצרים הגישו סוג של רשומון טלויזיוני שבו בכל פרק מוצגת אפשרות אלטרנטיבית אחרת בנוגע למי עשוי היה לרצוח את תאיר ראדה. הסדרה הציגה סטנדרט חדש בז'אנר ה"פשע אמיתי" בישראל עם שימוש באמצעי מבע עשירים (סאונד, מוזיקה, עריכה וצילום בעיקר) בנוסף לתחקיר היסודי והקפדני שמביא בפעם הראשונה מספר עדויות וראיות רלבנטיות שנחקרו ונבדקו על ידי רשויות החוק וטרם פורסמו בקרב הציבור הרחב וכל אלה תורמים ליצירת תחושת מתח כאילו אנו צופים בסדרת מתח עלילתית ולא יצירה דוקומנטרית שמגוללת פרשה שכולנו כבייכול כבר מכירים.

עכשיו, כאמור, מגיע הפרק הנועל, שכולל בתוכו את כל ההתפתחויות האחרונות, וניתן לומר שמבחינה טלויזיונית נטו הוא הפרק הפחות מעניין, בהיותו כולל כמעט אך ורק ראיונות וקטעי וידאו ארכיונים. קצת פחות יצירתי ברמה הצורנית, אבל מטלטל מאוד ברמה התוכנית, בחשיפתו שלל מחדלים, ספק לא מכוונים, ספק בכוונת מכוון (לדוגמא: השמדת מבחנות עם דגימות שנלקחו מציפורניה של תאיר ראדה לאחר שלא נמצא בהן די-אן-איי זכרי, שהיה יכול להתאים לרומן זדורוב, השמדת שמונה זוגות מכנסיים שנמצאו במזבלה, למרות שנטען שלא נמצאו, אבל לא אותרו בהן עקבות דם ולכן הושמדו, עדויות לתדרוך של המדובב ארתור למרות שהדבר אסור בתכלית ועוד), שכאמור אומצו על ידי בית המשפט בבואו לזכות את רומן זדורוב מרצח בערכאה האחרונה.

לאורך השנים הועלו טענות כנגד היוצרים על כך שתרמו וגרמו לחשיפת זהותה של א.ק., אולה טימר קרבצ'נקו, ואכן מדובר במעשה בל יעשה, שהשחיר את שמה של אישה שלא הואשמה בדבר ועל כך נתבעים בימים אלה לדין היוצרים על סך של יותר מ-5 מיליון שקלים, אולם לא ניתן לקחת מהם את התרומה הגדולה ואולי הבלעדית לכך שפסק דינו של זדורוב התהפך מאשם לזכאי, ממש כמו ראנדל דייל אדאמס.

צל של אמת: ההכרעה (ישראל, 2023)
יצירה: ארי פינסיותם גנדלמןמיקה תימור | בימוי: ארי פינסיותם גנדלמן
הפצה: החל מה-30.03.2023 ב-HOT VOD. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?