"חף מפשע" – ביקורת: רגעים קומיים יוצאים מן הכלל

"חף מפשע". רושדי זם, לואי גארל.

"חף מפשע". רושדי זם, לואי גארל.

"חף מפשע" הוא סרט פשע צרפתי, שמצליח לשמור על מיזוג מוצלח של מתח וקומדיה, ובמרכזו דמויות מעניינות ושחקנים טובים.

לואי גארל ("החולמים", "קצין ומרגל") כתב, ביים ומככב בסרט. זה הסרט הרביעי שהוא כתב וביים, וכמו בשלושת הקודמים הוא מגלם דמות בשם אבּל (Abel) אך אין קשר בין הסרטים. הסרט היה מועמד ל-11 פרסי סזאר, כולל לסרט הטוב ביותר, וזכה בשניים: על תסריט (גארל ושני כותבים נוספים) ושחקנית משנה (נעמי מרלן, העוזרת האישית של "המנצחת טאר", "דיוקנה של נערה עולה באש").

סילבי, אמא של אבּל, היא שחקנית תאטרון לשעבר שעובדת עם אסירים בבית כלא ומתאהבת באחד מהם. מישל (רושדי זם; אם ראיתם סרטים צרפתיים בשנים האחרונות אז ראיתם אותו) משתחרר מהכלא ונכנס לחיים משותפים עם סילבי. אבּל חושד שמישל חוזר לסורו ועוקב אחריו, והוא נעזר בקלמנס (מרלן מלאת החן), גיסתו לשעבר (אחותה/אשתו נהרגה). בזכויות הדמויות של סילבי וקלמנס והיחסים המורכבים מתעלה הסרט על סרטי פשע "רגילים". מצליחים לספר דברים בלי להסביר יותר מדי.

"חף מפשע".

"חף מפשע".

הסרט, שאפשר היה למצוא לו שם מוצלח ומתאים יותר (הוא תרגום ישיר של השם בשפת המקור), ניחן ברגעים קומיים יוצאים מן הכלל. גארל ללא ספק כיוון לסרטי הפשע הצרפתיים של שנות ה-70, כולל שימוש במסך מפוצל, אך אפשר היה לוותר/לשפר כמה רגעים שהיה להם מקום ברצף הקטעים אולם נמשכים יותר מדי וחסר בהם המשהו הנוסף הזה שיהפוך אותם ממלאי מקום למהוקצעים (בשני המקרים העיקריים מדובר בקטעים עם מישל, של ריקוד ושל קריוקי).

כמו רוב הסרטים בשפה שאינה אנגלית, הסרט לא הצליח בבתי הקולנוע בארה"ב. בקלות אפשר לדמיין גרסה אמריקאית רדודה יותר לסרט הזה; עם במאי טוב וכוכבי קולנוע הוא יכול להצליח יפה.

דירוג: ★★★½☆

חף מפשע (צרפת, 2022)
בימוי: לואי גארל | תסריט: לואי גארלטנגוי ויילניילה גויוז'אן קלוד קרייר | משחק: לואי גארלרושדי זםנעמי מרלןאנוק גרינברגז'אן-קלוד פוטו | מוסיקה מקורית: גרגור הרצל | צילום: ז'וליאן פופאר
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-06.07.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?