"האיש מהחלומות" – ביקורת: רעיון מקורי, ביצוע לא מהודק

"האיש מהחלומות". ניקולס קייג'.

"האיש מהחלומות". ניקולס קייג'.

ל"האיש מהחלומות" יש רעיון מקורי, שלא ידעו מה לעשות אתו. זה מתחיל כקומדיה, בערך, ואז זה לא מצחיק ופחות ופחות מהודק, מרוסן ותחת שליטה בסרטו הראשון באנגלית של כריסטופר בורגלי הנורווגי, שגם כתב את התסריט.

ניקולס קייג' מצוין בתפקיד שנדמה לפרקים שנכתב לפול ג'יאמטי. בשנים הרבות האחרונות קייג' שיחק בעיקר בסרטים שהוא בעצמו שכח לפני שהכסף נכנס לחשבון הבנק שלו. אחרי שזכה באוסקר על הדרמה העצמאית "לעזוב את לאס וגאס" מ-1995 הפך באופן מפתיע לשחקן פעולה וכוכב קולנוע יוצא דופן כי תמיד היה מוזר ובחר בתפקידים של דמויות משונות. לפעמים זה מצליח כמו ב"אדפטיישן", ולפעמים הניסיון לא צולח כמו במקרה הזה.

ב"האיש מהחלומות" קייג' מגלם את פול מת'יוס, בעל ואב לשתי בנות, מרצה באוניברסיטה נידחת שמשום מה (זה מצוין שאין הסבר) מתחיל להופיע בחלומות של אנשים שהוא מכיר וזרים לגמרי.

"האיש מהחלומות". ניקולס קייג'.

"האיש מהחלומות". ניקולס קייג'.

הפופולריות הזאת מכניסה לחייו דברים טובים. מהר מאוד התופעה משנת-החיים הזאת הופכת מהגשמת חלום לסיוט. בשלב הזה בסרט יש אלימות גרפית מאוד הלקוחה מסרטי אימה. הדמות של פול בחלומות של אנשים הופכת מעובר אורח אילם ואדיש לתוקף-רוצח-אנס.
לא היו יכולים שלא להזכיר את פרדי קרוגר, שבתו הצעירה של פול היתה צריכה לבדוק באינטרנט במה מדובר. וזה המקום להמליץ על "מעבר לכל דמיון" עם ויל פארל, אמה תומפסון ודסטין הופמן, עוד סרט עם רעיון מקורי ומושך: אדם מתחיל לשמוע קריינות שמלווה את חייו ומנסה להתחקות אחר המקור שלה.

קייג' מועמד לגלובוס הזהב על תפקידו (בקטגוריית הקומדיה) וגם ג'וליאן ניקולסון טובה מאוד בתפקיד אשתו. הסרט עכשווי מאוד כי עולים בו מונחים שלא היו קיימים בעבר הקרוב, כולל ממים של אינטרנט, "תרבות ביטול", להפוך לוויראלי, ועוד. בעוד תגובת העדר וההיסטריה הלא-רציונלית קיימות, למרבה הצער, אולם התגובות של כולם אל פול כשדמותו בחלומות שלהם הופכת למאיימת היא מוגזמת. אלמנט מדע בדיוני-סטירי שנוסף בשלב מאוחר מאוד-מאוד מרגיש מאולץ, שליפה של הרגע האחרון כי הרגישו שחסר משהו, או שארית מטיוטה של תסריט אחר (אולי של צ'רלי קאופמן).

"האיש מהחלומות". ג'וליאן ניקולסון, ניקולס קייג'.

"האיש מהחלומות". ג'וליאן ניקולסון, ניקולס קייג'.

דווקא בחלק הממש אחרון של הסרט, שקשור לאלמנט המדע בדיוני, טמון פוטנציאל למשהו מעניין יותר אבל הוא לא ממצה את עצמו, כמו נגמר להם הכוח לכתוב ולשכתב והחליטו לצלם מה שהיה להם.

* שתי הערות בנוגע לעברית בכתוביות התרגום, אחת לטעות תרגום והשנייה לכתיב שגוי. Ad nauseam זה לא "באגביות" אלא "עד בחילה" בתרגום ישיר, כשהכוונה היא "לזרא", "בלי סוף" (דיברתי אתו על זה בלי סוף); ו"כרתָּ" כותבים עם ת"ו אחת.

דירוג: ★★½☆☆

האיש מהחלומות (ארה"ב, 2023)
בימוי: כריסטופר בורגלי | תסריט: כריסטופר בורגלי | משחק: ניקולס קייג'לילי בירדג'וליאן ניקולסוןג'סיקה קלמנטסטאר סליידמייקל סרהטים מדאוזדיויד קלייןמרני מק'פיילדילן בייקרקריסטה ברידג'ס | הפקה: ארי אסטרטיילר קמפלוןג'ייקוב ג'פקהלארס נודסן | מוסיקה מקורית: אוון פאלט | צילום: בנג'מין לואב
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-21.12.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?