"אנורה" – ביקורת #2: פורטרט מרשים של אישה "עובדת"

"אנורה".

"אנורה".

זוכה דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון "אנורה" הוא אכן הסרט הטוב והראוי ביותר מבין סרטי הפסטיבל שכבר הופצו בארץ, ולמרות שאורכו כשעתיים וחצי, הוא לא משעמם לרגע אחד וגדוש בסצנות משעשעות ומצחיקות מאוד, תודות לכתיבה האיכותית והמשחק המשובח של כלל השחקנים.

אנורה מיכייבה (מייקי מדיסון) היא חשפנית שעובדת במועדון חשפנות בברייטון ביץ' בברוקלין, מעוז הקהילה הרוסית בניו יורק, ויום אחד היא מעניקה שירות לבחור רוסי בשם איוון זכרוב (מרק אדלשטיין), בנו של אוליגרך רוסי שנמצא בארהב למטרות לימודים, והוא מתלהב ממנה ומבקש ממנה להיות צמודה אליו במשך שבוע ולהשתכן באחוזתו הסופר מפוארת, בתמורה ל-15 אלפי דולרים.

אנורה מסכימה ובמהלך אותו שבוע הם טסים לבלות בלאס וגאס, שם איוון מבקש ממנה להנשא לו ולאחר היסוסים היא משתכנעת והם מתחתנים באחת הכנסיות הארעיות שמיועדות לנישואי בזק. כשהחדשות על נישואיו של איוון מגיעות לרוסיה, משפחתו נחרדת מהעניין ובזמן שהוריו עולים על טיסה לניו יורק, נשלחים שלושה מהבריונים שעובדים בשירות המשפחה לבית האחוזה על מנת להכריח את איוון ואנורה לבטל את הנישואים במיידי.

למרות הנושא האפל לכאורה, מדובר בקומדיה לכל דבר ועניין והאלימות היחידה בסרט היא אלימות בגוון קומי בוהק. הבמאי המוערך שון בייקר ("פרוייקט פלורידה" ו"רד-רוקט") הידוע בתמיכתו האידאולוגית בנשים "עובדות" ובזכותן לעסוק בעבודה זו, יוצר כאן פורטרט מרשים של אישה "עובדת" – חזקה ובעלת אופי, לא שייכת לאף אחד ולא נותנת לאף אחד להחליט בשבילה. היא אמנם עובדת במקצוע העתיק בעולם, אבל היא יכולה להרוויח 15,000 בשבוע – סכום ש-99 אחוז מהגברים לא משתכרים.

שון בייקר הוא במאי אינדי שיוצר כאן את סרטו המסחרי ביותר, ואין ספק שהקהל ינהר לבתי הקולנוע בהמוניו. מצד שני ניתן לתהות מדוע סרט כל כך נגיש וקליל זכה בדקל הזהב והתשובה יכולה להיות אחת מהשתיים: או שהיבול הקולנועי השנה היה חלש מהרגיל, או שסרטו של בייקר הצליח לסחוף את חבר השופטים באופן כל כך טוטאלי עד שלא יכלו לעמוד בפניו. אני מניח שהסיבה היא שילוב של שתי האפשרויות- היבול הקולנועי של השנה אכן נחלש לעומת אשתקד, אבל אין בכך כדי להוריד מהישגו של בייקר שיצר סרט שלא ניתן להסיר ממנו את העיניים מהפריים הראשון ועד לסיום. זאת הודות לטקסטים המאוד אמינים ומדויקים ולאנסמבל השחקנים המצוין, בעיקר מייקי מדיסון, שמתעלה על כולם.

"אנורה".

"אנורה".

נקודת התורפה של הסרט היא חוסר מורכבות מסויים של הדמויות, כשאנורה היא הדמות החיובית היחידה בסרט וכל שאר הדמויות המרכזיות רעות ו/או טיפשות (בדרך כלל גם וגם) למעט הדמות היחידה שהיא לא בינארית בחלוקה הזאת- איגור (יורה בוריסוב), שהוא אחד מהבריונים שעובדים עבור משפחתו של איוון ודמותו הכי עגולה בעלילה. למרות נקודת תורפה זאת, היצירה לא נפגמת וזאת בגלל האופי הקומי הבולט שלה, שדווקא יוצא נשכר מהבינאריזם הזה- דמויות מורכבות מצחיקות פחות.

דירוג: ★★★★☆

אנורה (ארה"ב, 2024)
בימוי: שון בייקר | תסריט: שון בייקר | משחק: מייקי מדיסוןמארק אדלשטייןיורי בוריסובקארן קרגוליאןואשה טובמסיאןלינדזי נורמינגטוןאייווי וולקדריה אקמסובה | צילום: דרו דניאלס
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-12.12.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?