גלובוס הזהב 2010: סקירת המועמדים ותחזית הזוכים לסרטי קולנוע

גורג קלוני, מתוך תלוי באויר.

ג'ורג' קלוני, מתוך תלוי באויר.

המועמדים בכל קטגוריה מופיעים כאן לפי סדר הסיכויים שלהם לזכיה. טרם ראיתי את כל הסרטים, אך לפעמים הצפיה בהם פוגעת בתחזית.

סרט דרמה

1. "תלוי באויר"
2. "ממזרים חסרי כבוד"
3. The Hurt Locker
4. "אווטאר"
5. "פרשס: מבוסס על הרומן פוש של ספיר"

סרטים שלא היו מועמדים לתסריט זכו בפרס הסרט (מה שכביכול מותיר ל"אווטאר" סיכוי), אך פעם אחת בלבד זכה סרט (דרמה) מבלי להיות מועמד לבימוי (הוא "ניחוח אשה"), ומעולם לא זכה סרט שלא היה מועמד לבימוי ולתסריט (כך יורד לו "פרשס"). שלוש המועמדויות בלבד של The Hurt Locker לא מבשרות טובות בשבילו ו"ממזרים חסרי כבוד" יסתפק, כנראה, בפרס התסריט ושחקן המשנה. "אווטאר" בתלת מימד מרשים בעשייה החדשנית שלו, אך אחת הסיבות שהוא לא מועמד לתסריט היא חוסר המקוריות בסיפור שלו. "תלוי באוויר" האנושי, ללא אפקטים ודל התקציב (יחסית) יזכה, כנראה.

סרט קומדיה/מוסיקלי

1. "תשע"
2. "ג'ולי וג'וליה"
3. "זה מסובך"
4. "500 ימים עם סאמר"
5. "בדרך לחתונה עוצרים בוגאס"

הקטגוריה נקראת "סרט קומדיה או מוסיקלי" מהימים שבהם הפיקו סרטים מוסיקליים רבים בהוליווד (בתודה לפרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס, ג'ין קלי ועיבודים למחזות זמר מברודווי; היום בברודווי מעבדים סרטים למחזות זמר). העבר מוכיח שכל סרט מוסיקלי שלא קוראים לו "מאמא מיה" זוכה בפרס, כולל "סוויני טוד", "נערות החלומות", "הולך בדרכו", "שיקגו", "מולן רוז'" ו"אויטה" (האחרון גבר על "פארגו"), כמו לעודד סרטים מוסיקליים להתחרות בפרס. לכן "תשע" מסתמן כמועמד המוביל. לשובר הקופות "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" אין סיכוי ממשי לזכות מכיוון שזו המועמדות היחידה שלו; "בייב" (1995) הוא הסרט היחיד אי פעם שזכה בגלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר עם מועמדות אחת בלבד. יתר הסרטים, "ג'ולי וג'וליה", "זה מסובך" (שניהם עם מריל סטריפ) ו"500 ימים עם סאמר" הם סרטים שמתאימים למועמדות בקטגוריה אך לרוב לא זוכים בה. בין הסרטים המוסיקליים, ה"קומדיות" שזכו היו: "ויקי כרסטינה ברצלונה", "דרכים צדדיות", "אבודים בטוקיו", "כמעט מפורסמים" (שעוסק במוסיקה), "צעצוע של סיפור 2" ו"הכי טוב שיש". כפי שניתן להבין, ההגדרות למהי קומדיה, די שרירותיות. מפיקי "תלוי באוויר" ביקשו שהסרט יתחרה כדרמה.

תסריט

1. קווינטין טרנטינו, "ממזרים חסרי כבוד"
2. מארק בול, The Hurt Locker
3. ג'ייסון רייטמן, "תלוי באויר"
4. ננסי מאיירס, "זה מסובך"
5. ניל בלומקמפ, "מחוז 9"

אחד משלושה יזכו: ממזרים חסרי כבוד, The Hurt Locker או תלוי באוויר. מכיוון שתלוי באוויר כנראה יזכה בסרט, יכול להיות שייתנו לטרנטינו את פרס התסריט.

בימוי

1. קת'רין ביגלו, The Hurt Locker
2. ג'ייסון רייטמן, "תלוי באויר"
3. קווינטין טרנטינו, "ממזרים חסרי כבוד"
4. קלינט איסטווד, "אינוויקטוס"
5. ג'יימס קמרון, "אווטאר"

בעשר השנים האחרונות רק ארבע פעמים זכה במאי הסרט הזוכה. טרנטינו או רייטמן יזכו, ככל הנראה בפרס התסריט. איסטווד זכה שלוש פעמים על בימוי (ועוד פעם כבמאי הסרט הזר הזוכה "מכתבים מאיוו ג'ימה"), בפעם הראשונה על "בירד" שלא היה מועמד לסרט. ג'יימס קמרון מועמד מול אשתו לשעבר קת'רין ביגלו, ואם תזכה לא תהיה האישה הראשונה שזוכה בגלובוס על בימוי.

שחקנית בדרמה

1. סנדרה בולוק, The Blind Side
2. קארי מוליגן, לחנך את ג'ני
3. גאבורי גבי סידבי, פרשס
4. אמילי בלאנט, ויקטוריה הצעירה
5. הלן מירן, התחנה האחרונה

שלוש בריטיות- בלאנט המגלמת את המלכה ויקטוריה הצעירה, מירן המגלמת את אשתו של פיודור דוסטוייבסקי ומוליגן המקסימה שהיתה בת עשרים ושתיים כשצילמה את הסרט שבו היא משחקת נערה (המועמדת היחידה מהסרט שציפו ממנו ליותר מועמדויות) -מול בולוק על הדרמה המצליחה שבו היא מאמצת שחקן פוטבול, וסידבי בת העשרים ושש המגלמת נערה בסרטה הראשון. בולוק מועמדת גם כשחקנית בקומדיה וכבר היו כאלה שהיו מועמדים על סרט דרמה וסרט קומדיה ולא זכו בפרס (מריל סטריפ, ג'ולי אנדרוז, מייקל קיין ואודרי הפבורן למשל).

שחקנית בקומדיה

1. מריל סטריפ, ג'ולי וג'וליה
2. מריל סטריפ, זה מסובך
3. סנדרה בולוק, ההצעה
4. ג'וליה רוברטס, משחק כפול
5. מריון קוטליאר, תשע

ג'וליה רוברטס מועמדת על "משחק כפול" כדי שהיא תגיע לטקס, בולוק מועמדת על הקומדיה הרומנטית המצליחה, קוטליאר, שזכתה לפני שנתיים על תפקידה ב"אדית פיאף- החיים בוורוד" מועמדת על תפקיד המשנה שלה בסרט המוסיקלי. מריל סטריפ, שיאנית במספר המועמדויות לגלובוס הזהב, מוסיפה עוד שתיים ומספר המועמדויות שלה מגיע ל-25 (עם שש זכיות). באוסקר שחקן לא יכול להיות מועמד פעמיים. קרה גם ששחקן היה מועמד פעמיים באותה קטגוריה ולא זכה (ג'ק למון), אך נראה שמריל סטריפ תזכה ותשבור את שיא הזכיות בגלובוס הזהב שבו היא מחזיקה עם ג'ק ניקולסון, אלן אלדה ואנג'לה לנסברי. בחרתי ב"ג'ולי וג'וליה" למרות שלא ראיתי את "זה מסובך" כי המועמדות לאוסקר כנראה תהיה על גילום ג'וליה צ'יילד.

שחקן בדרמה

1. ג'ורג' קלוני, תלוי באוויר
2. ג'ף ברידג'ס, Crazy Heart
3. קולין פירת', A Single Man
4. מורגן פרימן, אינוויקטוס
5. טובי מגוויר, אחים

מועמדויות ראשונות של מגוויר ופירת'. מבין שניהם רק לפירת' סיכוי ממשי לזכות. פרימן, שזכה בגלובוס הזהב על תפקידו בקומדיה-לכאורה "הנהג של מיס דייזי" (1989), מגלם את נלסון מנדלה. ברידג'ס, שמעולם לא זכה בגלובוס הזהב (זו מועמדותו הרביעית), מועמד בדרמה למרות שהוא מגלם זמר ושר בסרט (גם ביורק היתה מועמדת בזמנו כשחקנית דרמה על הסרט המוסיקלי "רוקדת בחשכה", בשביל מה יש קטגוריה לסרטים מוסיקליים?) ואולי הוא יצליח לגבור על קלוני, שבגלובוס הזהב אוהבים כל כך: זו המועמדות התשיעית שלו, הוא זכה כשחקן משנה על "סוריאנה" (2005) ושחקן ראשי על "אחי, איפה אתה?" (2000).

שחקן בקומדיה

1. מאט דיימון, המודיע
2. דניאל דיי לואיס, תשע
3. מייקל סטולברג, יהודי טוב
4. רוברט דאוני ג'וניור, שרלוק הולמס
5. ג'וזף גורדון-לוויט, 500 ימים עם סאמר

דיימון מועמד גם כשחקן משנה, הוא עלה במשקל בשביל התפקיד, הוא זכה על תסריט "סיפורו של ויל הנטינג" אך לא על משחק ונראה שהוא יזכה. מועמדות שישית של דיי לואיס שזכה לפני שנתיים בגלובוס הזהב הראשון שלו על "זה ייגמר בדם", והוא בתפקיד הראשי של הסרט המוסיקלי שככל הנראה יזכה בפרס הסרט. זו תהיה הפתעה אם סטולברג האלמוני יזכה על המועמדות היחידה של הסרט של האחים כהן.

שחקן משנה

1. כריסטוף וולץ, ממזרים חסרי כבוד
2. וודי הרלסון, The Messenger
3. מאט דיימון, אינוויקטוס
4. סטנלי טוצ'י, מבט מגן עדן
5. כריסטופר פלאמר, התחנה האחרונה

האם מישהו יוכל לגבור על וולץ, השחקן הראשי ב"ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו? כנראה שלא.

שחקנית משנה

1. פנלופה קרוז, תשע
2. מוניק, פרשס
3. ג'וליאן מור, A Single Man
4. אנה קנדריק, תלוי באוויר
5. ורה פרמיגה, תלוי באוויר

מוניק תזכה, ככל הנראה, באוסקר, ובגלובוס הזהב יהיה עליה לגבור על זוכת האוסקר הטרייה קרוז שעדיין לא זכתה בגלובוס (מועמדות שלישית שלה בארבע שנים). קרוז גם מככבת ב"חיבוקים שבורים" המועמד לסרט הזר הטוב ביותר, והתפקיד שלה זיכה את ג'יין קרקוובסקי ("אלי מקביל", "30 רוק") בטוני ב-2003. זוהי המועמדות הרביעית של ג'וליאן מור שמעולם לא זכתה, ולמרות שהיא משחקת טוב את הבריטית המנומשת ב-A Single Man היא מופיעה בסך הכול בקטע וחצי. גם לולא היו מאותו סרט קשה להאמין שוורה פרמיגה או אנה קנדריק היו יכולות לזכות- יש הטוענים ששני שחקנים מאותו סרט מבטלים אחד את השני בהצבעה, לכן מריון קוטליאר הועלתה לדרגת שחקנית ראשית ב"תשע", ויש עוד דוגמאות רבות לכך.

סרט אנימציה

1. למעלה
2. הנסיכה והצפרדע
3. מר שועל המהולל
4. גשם של פלאפל
5. קורליין

זהו בעצם קרב בין שני סרטים: "למעלה" באנימציית המחשב (ובתלת מימד) של פיקסר מול "הנסיכה והצפרדע" של דיסני.

לסיכום:

סרט דרמה – תלוי באוויר
שחקן – ג'ורג' קלוני, תלוי באוויר
שחקנית – סנדרה בולוק, The Blind Side
סרט קומדיה – תשע
שחקן – מאט דיימון, המודיע
שחקנית– מריל סטריפ, ג'ולי וג'וליה
בימוי– קת'רין ביגלו, The Hurt Locker
תסריט – קווינטין טרנטינו, ממזרים חסרי כבוד
שחקן משנה – כריסטוף וולץ, ממזרים חסרי כבוד
שחקנית משנה – פנלופה קרוז, תשע
סרט אנימציה – למעלה
סרט זר – סרט לבן (גרמניה)
פס-קול – ג'יימס הורנר, אווטאר [אולי…]
שיר מקורי– I Want to Come Home מתוך "כולם בסדר" [כי זה סר פול מקרטני]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?