ביקורת #2: אווטאר

מתוך אווטאר.

מתוך אווטאר.

הבמאי ג'יימס קמרון אוהב להדהים ולהמם ולעשות דברים בגדול. ב-1991 יצא "שליחות קטלנית 2", הסרט הראשון עד אז עם תקציב של 100 מיליון דולר, סרט פעולה מצוין עם אפקטים נהדרים. ב-1997 יצא "טיטאניק", הסרט הראשון שתוקצב ב-200 מיליון דולר והפך לסרט המצליח ביותר אי פעם. וכעת מגיע "אווטאר" שעלה בין 300-250 מיליון דולר. מעבר לתקציב הגבוה והסרט שעומד מאחוריו, זהו אירוע קולנועי עם מכונת יחסי ציבור גדולה מאחוריו.

זהו סרטו העלילתי הראשון של קמרון מאז "טיטאניק" ובחלק גדול ממנו אין בני אדם אלא חייזרים פרי אנימציית מחשב שמסתובבים בכוכב לכת בדיוני בשם פנדורה שכולו נברא במחשב. לא נראה ש"אווטאר" יתקרב לשיא ההכנסות המדהים של "טיטניק" אך הוא יחזיר את ההשקעה, הרבה בזכות יחסי הציבור המדוברים ותודות לעובדה שהוא מוקרן בתלת ממד.

בשנת 2154 נשלח ג'ייק סקאלי, חייל המרותק לכיסא גלגלים (אני מצפה שבמאה ה-22 יהיו כיסאות גלגלים מעט מתוחכמים יותר) לכוכב פנדורה, לא כדי להיות גיבור מלחמה, אלא כדי להחליף את אחיו המדען שנהרג בתוך דמות של יצור מקומי. סקאלי שוכב במיטה סגורה והאווטאר שלו, יצור חי עם זנב ומדבר, מסתובב בין האנשים המקומיים בניסיון להתקרב אליהם ולפתור את הבעיה שיש לבני האדם איתם: מקום מושבם נמצא מעל מחצב יקר. הצבא מוכן להתערב, אך מנסים למצוא פתרון בדרך אחרת לפני העימות הצבאי.

סטפן לאנג, מתוך אווטאר.

מתוך אווטאר.

אחד הכישרונות של קמרון הוא יכולתו להשתמש באפקטים חזותיים מתקדמים וחדשניים ולשלב אותם בסרטיו מבלי שישתלטו אלא ישרתו את העלילה, כך ב"מצולות", "שליחות קטלנית 2" וגם ב"טיטאניק". חבל שאחרי שנים של עבודה והשקעה רבה כל כך בהמצאת שפה חייזרית ובריאת כוכב לכת שלם ובתוכו יער עם צמחים ובעלי חיים (החיות פרה-היסטוריות למדי), לא התאמצו למצוא סיפור מקורי יותר. כנראה שאף אחד לא רצה להתווכח עם מי שכתב, הפיק, ביים וערך את "טיטניק".

הסרט בן השעתיים וארבעים הדקות והוא הרבה יותר מדי ארוך. לפחות אין לו הקדמה ארוכה: ישר נכנסים לעניינים בעזרת הקריינות של הדמות הראשית בגילומו של סם וורת'ינגטון האוסטרלי, שסומן כדבר הבא עוד בתחילת השנה לקראת יציאתו של הסרט הזה ו“שליחות קטלנית 4”, לא מלהיב במיוחד. אולי הוא ירשים יותר בשנה הבאה, עם התפקיד הראשי בעוד סרט עתיר אפקטים, "התנגשות הטיטאנים". מזל גדול שיש את סיגוורני ויבר (ששיחקה גם ב"שובו של הנוסע השמיני" של קמרון) ואת ג'ובאני ריביסי ("להציל את טוראי ראיין" אך בראש ובראשונה פרנק ג'וניור, אח של פיבי ב"חברים") שמוסיפים קצת צבע וחוש הומור.

קמרון מצא דרך מקורית וחדשה לספר סיפור לגמרי לא מקורי. הסרט מלא ברעיונות שנראו כבר בסרטים רבים, בעיקר מערבונים. מנהגי השבט הנאווי מזכירים מאוד את אלו של שבטים אינדיאניים שונים: ההתנצלות בפני החיה שאותה הרגו, הקשר לטבע, הלבוש וקריאות השמחה הקולנועיות המוכרות. המוסיקה של ג'יימס הורנר ("טיטניק") צפויה אך מוצלחת- הגדרה די קולעת לסרט כולו: צפוי, אך בסך הכול מוצלח. בשל הרחבת הקטגוריה לעשרה מועמדים יש לו סיכוי להיות מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר. בכל מקרה הפרס על אפקטים חזותיים מובטח לו.

דירוג: ★★★½☆

לחצו על שמות המבקרים לביקורות נוספות על "אווטאר" מאת אלי שגב או מאת נטלי וגיא דולינגר

אווטאר
ארה"ב, 2009
161 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-17.12.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ג'יימס קמרון
תסריט:
ג'יימס קמרון
שחקנים:
סאם וורת'ינגטון
סיגורני וויבר
זואי סלדנה
מישל רודריגז
סטפן לאנג

[…] על שמות המבקרים לביקורות נוספות על "אווטאר" מאת יונתן דורון או מאת נטלי וגיא […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?