מקבץ המלצות סינמטקים 25.02-03.03.2010

שירלי מקליין עם דברה ווינגר. מתוך תנאים של חיבה.

שירלי מקליין עם דברה ווינגר. מתוך תנאים של חיבה.

אירועים מיוחדים

שבוע קולנוע אירי
3.3-18.3 סינמטקים תל אביב, ירושלים, חיפה וראש פינה

סרטו זוכה פרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל טרייבקה של קונור מק'פירסון, "ליקוי ירח", יפתח השנה את שבוע הקולנוע האירי בסינמטקים. לצד הסרטים באורך המלא שיעלו על מסכי הסינמטקים, יוקרנו גם סרטים קצרים תוצרת אירלנד. בין הסרטים באורך מלא שיעלו למסכים ניתן למצוא גם את "רעב" של סטיב מקווין, זוכה פרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן.

הרצאות

פרשת השבוע
26.2 סינמטק תל אביב

השחקן מתי סרי מנחה ומארח סדרת מפגשים חודשית המבוססת על תכניה של פרשת השבוע במקרא. המרצה האורח הפעם הוא רון פוגל, והפרשה היא 'תצוה' – פרשה העוסקת בפירוט רב בבגדי הכהן הגדול, שלהם תכונות אופי המשקפות את תכונות נפש האדם. חלק חשוב ועיקרי בבגדי הכהן הינו החושן עליו רקומות תריסר אבנים בעלות תכונות וצבעים שונים המאפיינים את שבטי עם ישראל, המיוחדים בגוונם ובאופיים, ומאוחדים בדתם ובאמונתם. לצד ההרצאה יוקרן הסרט "קוקו לפני שאנל" של אן פונטיין.

סרטים מומלצים

"תנאים של חיבה" (1983)

סרט מעולה. הוא מצחיק ומרגש, עם שחקנים מעולים ותסריט שנון. סרטו הראשון של ג'יימס אל. ברוקס, שאחראי לשורה של סדרות מצליחות (כולל "טקסי" ו"משפחת סימפסון"). התסריט מבוסס באופן חופשי מאוד על ספרו של לארי מקמרטי, שכתב את "יונה בודדה" וזכה באוסקר על התסריט של "הר ברוקבק". "תנאים" זכה בחמישה פרסי אוסקר, כולל סרט, במאי, תסריט, שחקנית ראשית (שירלי מקליין) ושחקן משנה (ג'ק ניקולסון). ניקולסון זכה באוסקר השלישי שלו על סרט אחר שביים ברוקס: "הכי טוב שיש", והוא השתתף גם ב"משדרים חדשות" (1987) של ברוקס והשנה נראה אותו גם ב"מאיפה לך?" (2010) כאבא של ריס וית'רפסון.

הקרנות:
25.2 חולון, 20:30

—–

"נער החידות ממומביי" (2008)

הזדמנות לצפות בקולנוע, כפי שצריך לראות את הסרט שכבש את העולם. גם התסריט הזה הוא עיבוד מלא תוספות לספר רב-המכר, וכך צריך להיות: הקולנוע הוא מדיום אחר. סרט לא צריך להיות נאמן לספר.

הקרנות:
26.2 ירושלים, 10:30

—–

"אד ווד" (1994)

סרטם המשותף השני של הבמאי טים ברטון וג'וני דפ (בקרוב נוכל לראות את סרטם השביעי יחד, "עליסה בארץ הפלאות") צולם בשחור-לבן ומספר את סיפורו של אד ווד, שהוכרז כאחד הבמאים הגרועים בהיסטוריה, ובסרט הזה אפשר להבין למה: הוא עשה סרטי מדע בדיוני בלי תקציב, עם תפאורות מתפרקות מקרטון, לא הפריע לו שהשחקן שהחליף שחקן שמת באמצע הצילומים גבוהה ממנו. הוא חשב שהקהל לא ישים לב, או שלא יהיה לו אכפת. הסרט, כצפוי, עורר עניין בסרטים הגרועים של ווד. מרטין לנדאו זכה באוסקר על תפקידו כבלה לגוסי, שחקן סרטי אימה שתפקידו המפורסם ביותר היה כדרקולה בסרט מ-1931. לווד היו גם חיים צבעוניים מחוץ לסרטים שלו וג'וני דפ מציג עוד הופעה נפלאה ומקורית. למי שמכיר את שרה ג'סיקה פרקר רק כקארי ברדשו ב"סקס והעיר הגדולה" יכול לראות שפעם היא ידעה גם לשחק טוב בתפקידים אחרים.

הקרנות:
26.2 הרצליה, 14:00

—–

"39 המדרגות" (1935)

אחד הסרטים המוקדמים והטובים ביותר של אלפרד היצ'קוק לפני שעבר להוליווד, שמכיל בתוכו אלמנטים רבים שהוא חזר אליהם במהלך הקריירה.

הקרנות:
26.2 ירושלים, 22:00

—–

מימין לשמאל: וודי הארלסון עם ג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

מימין לשמאל: וודי הארלסון עם ג'סי אייזנברג. מתוך ברוכים הבאים לזומבילנד.

"ברוכים הבאים לזומבילנד" (2009)

סרט שלא ציפיתי לאהוב כפי שאהבתי. הוא מטורף, מצחיק, מקורי ומכיל את אחת מהופעות האורח הטובות ביותר בסרט בשנים האחרונות. ההצלחה הקופתית המפתיעה שלו הובילה לדיבורים על סרט המשך, בתלת-מימד כמובן. יחד עם הסרט הזה, וודי הרלסון הופיע בשנה שעברה גם ב"השליח" שעליו הוא מועמד לאוסקר, בשובר הקופות "2012" ובדרמה העצמאית "לגעת בך" עם ג'ניפר אניסטון.

הקרנות:
תל אביב: 26.2, 23:59; 28.2, 22:00
ירושלים: 26.2, 0:00; 27.2, 21:30; 28.2, 19:00; 1.3, 19:00
חיפה: 27.2, 21:30

—–

"לפתע ביום ראשון" (1983)

סרטו האחרון של הבמאי הצרפתי המעולה פרנסוואה טריפו, שצולם בשחור-לבן. עם פאני ארדן, שהיתה בת הזוג שלו באותו זמן.

הקרנות:
27.2 חולון, 18:00

—–

"סיפור בזיג זג" (1982)

סרט צרפתי מטורף, שהפך למעין סרט פולחן שמי שראה אותו לא שוכח אותו. אין לי מושג אם הוא עדיין "עובד".

הקרנות:
27.2 ירושלים, 19:30

—–

"אי.טי. – חבר מכוכב אחר" (1982)

במשך 11 שנים סרטו של סטיבן ספילברג היה הסרט המצליח ביותר בכל הזמנים, עד ש"פארק היורה" של ספילברג גנב לו את הבכורה. מספרים שפרנסוואה טריפו, ששיחק ב"מפגשים מהסוג השלישי", ראה את ספילברג נותן הוראות בימוי לילד בסרט ואמר לו לכתוב סרט עם ילדים. את התסריט כתבה מליסה מת'יסון, אשתו-דאז של הריסון פורד. הופעה כובשת ובלתי נשכחת של דרו ברימור, רגעים קסומים של אי-טי (האצבע, האופניים) ומוסיקה נהדרת של ג'ון ויליאמס, מלחינו הקבוע של ספילברג. "אי" ו"טי" הן האותיות הראשונה והאחרונה של אליוט, גיבור הסרט (השחקן הנרי תומס, שמשחק עד היום; הוא הופיע ב"כנופיות ניו-יורק" ובקרוב נוכל לראות אותו ב"ג'ון היקר").

הקרנות:
28.2 ירושלים, 19:00, 21:30

—–

"מטורף, מטורף, מטורף העולם" (1963)

יש ארבעה "מטורף" בשם המקורי באנגלית, והרבה יותר שחקנים מוכרים בסרט: ספנסר טרייסי, מילטון ברל, סיד סיזר, באדי האקט, פיל סילברס, את'ל מרמן, מיקי רוני, אידי אדמס ותפקידי אורח של קומיקאים נוספים רבים מהתקופה. כולם מעורבים בתאונת שרשרת שמובילה אותם למירוץ מי יגיע ראשון אל הכסף- רק שאף אחד לא יודע איפה בדיוק הכסף. מלבד ההשראה ששם הסרט נתן לכותרות עיתונים ושמות של פרקי סדרות אמריקאיות, יש פרק של "משפחת סימפסון" שממש מחקה את ההתרחשויות בסרט.

הקרנות:
28.2 ירושלים, 20:00

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?