ביקורת: יום החצאית

איזבל אדג'ני. מתוך יום החצאית.

איזבל אדג'ני. מתוך יום החצאית.

איזה מזל שיש סרטים צרפתיים. בלעדיהם היינו נאלצים להסתפק בעיקר בסרטים אמריקאיים, שטובים לסוגם, אך עושים רק קומץ סרטי דרמה טובים בשנים האחרונות. "יום החצאית", סרטו הראשון של התסריטאי-במאי ז'אן פול לילינפלד שאני רואה, היה יכול להתרחש בכל בית ספר בעולם, אך קשה להאמין שהיו מפיקים סרט כזה, ועם תסריט כה חכם, בכל מקום אחר חוץ מצרפת.

שני הסרטים המוצלחים ביותר בבתי הקולנוע בימים אלו הופקו בצרפת, "נביא" ו"יום החצאית". שניהם גם היו מועמדים לפרס הסזאר לסרט הטוב ביותר ("נביא" זכה). "יום החצאית" היה מועמד גם על תסריט מקורי וזיכה את איזבל אדג'ני, שלא השתתפה בסרט בשש השנים האחרונות, בפרס השחקנית (החמישי שלה).

אדג'ני, פעם אחת הנשים היפות ביותר בעולם, מגלמת את סוניה ברז'רק, מורה לספרות בכיתה של תלמידים, בעיקר בני מהגרים, שספרות צרפתית היא הדבר האחרון שמעניין אותם. במהלך שיעור טיפוסי שבו התלמידים לא מקשיבים לה, מעליבים אותה, רבים ביניהם ומתעסקים עם הטלפונים הניידים שלהם, סוניה מגלה אקדח של תלמיד. כדור שנורה מבריח את רוב התלמידים וסוניה נועלת את התלמידים הנותרים בכיתה.

מתוך יום החצאית.

מתוך יום החצאית.

היא מצליחה ללמד על מולייר רק כשאקדח בידה. הסרט, שרובו מתרחש בכיתה הנעולה, כל הזמן מתקדם, עם הפתעות ותפניות. הוא מטפל בבעיות של מערכת החינוך מבלי להיות דידקטי ומראה בצורה ברורה ולא בוטה כמה קשה יכול להיות מורה שעומד לפני כיתה. האנשים מורכבים, הדמויות מלאות ולא קלישאות, כך התלמידים והמורה וגם האנשים מחוץ לכיתה, מנהל בית ספר, מורים אחרים, הורי התלמידים והשוטרים שנקראים למקום.

דירוג: ★★★★☆

יום החצאית
צרפת, 2008
88 דקות.
הפצה: עדן סינמה, החל מה-15.04.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ז'אן פול לילינפלד
תסריט:
ז'אן פול לילינפלד
שחקנים:
איזבל אדג'ני
חליד ברקוץ
שרה דואדי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?