ביקורת: הדרקון הראשון שלי

מתוך הדרקון הראשון שלי.

מתוך הדרקון הראשון שלי.

השנה, לראשונה, יצאו שלושה סרטים מצוירים מבית אולפנים אחד. הראשון מתוך השלושה של דרימוורקס השנה הוא: "הדרקון הראשון שלי". הסרטים של דרימוורקס ("שרק", "מדגסקר", "קונג פו פנדה") שונים במהותם מאלו של אולפני פיקסר ("למעלה", "וול-אי", "צעצוע של סיפור"). בעוד הסרטים של פיקסר מתמקדים יותר בדמויות ובסיפור, בדרימוורקס מעדיפים סרטי הרפתקאות מבדרים עם דמויות צבעוניות המדובבות בידי שחקנים מפורסמים.

"הדרקון הראשון שלי", סרטם השני בסך הכל של הבמאים כריס סנדרס ודין דה'בלויס אחרי "לילו וסטיץ'" (2002) של דיסני, אשר מוקרן גם בתלת מימד כמו כל הסרטים המצוירים בימינו, הוא מעל לכל סרט הרפתקאות. מינון הבדיחות בו נמוך יחסית, ולמרבה השמחה אין בו אינסוף אזכורים לסרטים אחרים וגיבורי תרבות. זהו הסרט שמשתמש במימד הנוסף שמקנים המשקפיים המיוחדים בצורה הכי טובה שאני ראיתי עד היום. האנימציה בו משגעת, השיער של הדמות הראשית ומי הים נראים אמיתיים, קטעי המעוף והקרבות יפים מאוד והמוסיקה של ג'ון פאוול ("שרק", "בולט") מוצלחת.

יחד עם זאת, אינני חושב שהסרט, שמגיע אל בתי הקולנוע בארץ במקביל לתחילת הקרנתו בארצות הברית, ישחזר את ההצלחות הענקיות הקודמות של דרימוורקס שהובילו לסרטי המשך: השנה יצא "שרק 4", בשנה הבאה "קונג פו פנדה 2" וב-2012 "מדגסקר 3" – לא בגלל שהוא פחות טוב מהם, אלא בגלל שהוא לא כך מצחיק וקהל היעד שלו מצומצם יותר: ילדים עלולים לפחד מקטעי הקרבות, ומבוגרים עשויים למצוא את הסרט ילדותי/פשטני מדי, בעיקר בגלל שהדמויות לא מפותחות מספיק.

"הדרקון הראשון שלי" מספר על היקאפ ("שיהוק"), יתום מאימא כמו רוב גיבורי הסרטים המצוירים, נער רזה וחלש שחי עם אביו סטואיק ("סטואי") בכפר ויקינגי על צוק שדרקונים מטילים עליו את מוראם (הם חוטפים את הכבשים של אנשי הכפר). אחרי שרושמים אותו לשיעורי חיסול דרקונים עם קבוצת בני גילו הוא פוגע בדרקון אגדי, אולם הוא לא מסוגל לחסל אותו ובמקום זאת הוא בונה פרוטזה לזנבו ולומד לרכוב עליו וכך הוא מכיר את הדרקונים שהיו ידועים לו עד אז רק כיצור מאיים שיש לחסלו.

מתוך הדרקון הראשון שלי.

מתוך הדרקון הראשון שלי.

בעוד ג'יי ברושל ("רעם טרופי") הוא בחירה די משונה לתפקיד הראשי (קולו מזכיר את זה של כריסטיאן סלייטר) – במראהו האמיתי הוא מתאים, בקולו פחות. ג'ררד באטלר ("300", "האמת המכוערת") הוא ליהוק מתבקש לתפקיד האב הוויקינגי השרירי והפראי. הסרט צפוי למדי. יש בו גם סיפור אהבה וגם יחסי אב ובנו באים לידי ביטוי, אך את רוב מאמציהם מיקדו ביחסים בין היקאפ לדרקון השחור האילם ולא כל כך הצליחו למצוא איזון בין שני חלקי הסיפור. יש חוסר אורך רוח כלשהו בדרך בה רואים את היקאפ לומד להכיר את הדרקון השחור ואת דרכיו וכיצד מיד הוא מיישם זאת בקורס עם חבריו. על אף שקיבצו שחקנים צעירים ומוכרים לדיבוב החברים הללו (כולל ג'ונה היל מ"סופרבאד- חרמן על הזמן" ואמריקה פררה מהסדרה "בטי") הם אינם זוכים לפיתוח מספיק.

דירוג: ★★★½☆

הדרקון הראשון שלי
ארה"ב, 2010
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-25.03.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
דין דה'בלויס
כריס סנדרס
תסריט:
דין דה'בלויס
כריס סנדרס
מדבבים:
ג'יי ברושל
ג'ררד באטלר
ג'ונה היל

אור

…זה הסרט הכי טוב שראיתי בחיים שלי…כולם חושבים ש"זעם לילי" הוא יצור רע ואכזרי, אבל יש לו לב טוב שמתגלה כשויקינגי אחד בשם היקאפ צריך להרוג את הדרקון אבל לא ממש רוצה ובמקום זה משחרר אותו וברגע הזה הוא מגלה שגם ליצורים הכי מפחידים ואפלים יש לב טוב…(אור בן ה 9 וחצי) והינה התגובה של אמא: סרט משובח, הרפתקה עוצרת נשימה הלוקחת למסע מרהיב בינות לנופים משגעים, חוויות מסמרות שיער ומעל לכל – חברות אמיצה. עובד כמו שאיטי, לאסי שובי הביתה ופליפר עבדו בשבילנו… כשמחברים ילדים, אומץ, חברות אמיתית וחיות עם עיניים גדולות ופגיעות – הנוסחה ללא ספק עובדת.
גם על הילדים וגם על הילדים הגדולים שמשלמים בכניסה..

אולפני דרימוורקס הודיעו שהם עובדים על סרט המשך ל"הדרקון הראשון שלי", שאותו נוכל לראות ב-2013.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?