ביקורת: התאום – מגרש השדים היהודי

מתוך התאום.

גארי אולדמן עם אודט יוסטמן. מתוך התאום.

הסרט "התאום" מגולל את סיפורה של קייסי (אודט יוסטמן), בחורה צעירה שמגלה דברים חריגים מעברה המשפחתי. לקייסי יש כל מה שבחורה צעירה יכולה ליחל לו: חבר חתיך, חברים טובים ואבא תומך. נסיבות מותה של אימה תמיד העלו שאלות שנותרו ללא מענה והעיקו עליה. סדרה של אירועים מטרידים מתחילים לתקוף את מנוחתה של קייסי – חלומות בלהה וסיטואציות מוזרות הרודפות אותה כוללות דמות של ילד קטן שמאוחר יותר יתגלה כאחיה התאום שנולד מת.

אובדת עצות אל מול הנסיבות העל טבעיות שאופפות את חייה, קייסי מחטטת בחפצי המשפחה ומגלה להפתעתה שניצולת שואה יכולה לספק לה מעט תשובות למסתורין בחייה. הזקנה מספרת לה על "הדיבוק" בדת היהודית ומציעה לה לפנות לעזרת הרב סנדאק (גארי אולדמן), שיכול להוציא אותו ממנה. קייסי חושפת קללה משפחתית, שמקורה בגרמניה הנאצית. היא מבינה שאמה לא יכלה לסבול את נוכחותו הטורדנית של הדיבוק ועל כן שמה קץ לחייה. על מנת לחתום את הגולל ולהוציא את הדיבוק מהעולם שלה, קייסי צריכה שהרב סנדאק יערוך לה טקס גירוש שדים בהתאם למיסטיקה היהודית. מעבר לכך, קייסי צריכה לעמוד מול ישות שאפילו לא נולדה, המהווה חלק מהותי ממנה ורק השתחררות זו תביא לגאולתה.

"התאום" הוא סרט שמנסה למצוא דרך להתמודד עם הלא נודע בכל הנוגע למוות. העיסוק המיתי והספקטלטיבי במידה מסוימת בכל הנוגע במתים-חיים מרתק כל אדם באשר הוא. אין ספק שכל הדתות ניסו למצוא תשובות הנוגעות לחיים שאחרי המוות ועולמות מקבילים בהן מסתובבות נשמות תועות ואבודות ולכן כל סרט בנושא מעניין מאד.

אודט יוסטמן עם קאם ג'יגהדנט. מתוך התאום.

אודט יוסטמן עם קאם ג'יגהדנט. מתוך התאום.

העיסוק בדיבוק ביהדות והפחד משכינתו של המת בגופו ובנשמתו של החי נתנה הסבר מסוים למחלות הנפש בימי הביניים. אין ספק שיש עניין רב בגירוש שדים ועולמות אחרים גם בימינו. הסרט מתמודד עם הדברים בצורה מעניינת, המעלה מחשבה על הנושא המוכר כל כך ובו בעת מעמתת אותנו עם הידיעה שהרוע אורב וקיים בכל מקום וצריך להכיר בקיומו. הבחירה התסריטאית למקם את תחילת הדיבוק והגזירה הרעה בגרמניה הנאצית לא מקרי ויש לו ערך מוסף בעלילה. המעשים הנוראים שהתחוללו שם הם בסיס לאווירת הכאוס והסבר מעניין לקיומה של נוכחות דאמונית בעולם הממשי.

מדובר בסרט שכיף לראות כדי להרהר מעט במחשבות על רוחות דיבוק (שהוא נושא לדיון מהותי בתרבות שלנו-כדאי לקרוא את המחזה "הדיבוק" של אנסקי שזכה גם לגירסה תיאטרלית עם דיוות התיאטרון חנה רובינא) , שכן או לא מסתובבות בעולמנו – הכל בגדר החלטתו האינדיבידואלית של הצופה. מדובר בשעה וחצי של קצת הומור עצמי על הז'אנר המיסטי, קצת פחד (מזכיר במעט את "הצלצול" היפני) והרבה הנאה למי שאוהב להתנתק מהמציאות ולהנות קצת מאימה ואמיץ מספיק בשעות הלילה. מומלץ לראות עם מישהו שאפשר להחזיק לו את היד ברגעים הקשים.

בכל מקווה שווה לצפות ולו רק בשביל לשמוע את גארי אולדמן המלכותי מנסה לדבר בשפת הקודש ואם למישהו ממכם יש אח תאום הזמינו אותו להצטרף לחגיגה. צפיה נעימה.

הסרט יוקרן הערב בערוץ yes 2 בשעה 22:00

התאום
ארה"ב, 2009
87 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-29.02.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
דיויד ס. גויר
תסריט:
דיויד ס. גויר
שחקנים:
אודט יוסטמן
גארי אולדמן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?