נבחרו המועמדים לפרס הקולנוע התיעודי-הניסיוני של פסטיבל דרום 2010

פסטיבל דרום 2010 (התשיעי במספר) בחר את המועמדים לפרס החדש שלו לקולנוע תיעודי-ניסיוני באורך של 50 דקות ומעלה שהופק על ידי יוצרי קולנוע שזהו סרטם הראשון או השני. הפסטיבל, שיערך השנה בין ה-30 במאי ועד ה-3 ביוני בסינמטק שדרות, החליף את פרס הקולנוע הישראלי שהוענק בשנתיים האחרונות. חמשת הסרטים הסופיים נבחרו מבין עשרות סרטים, יוקרנו בהקרנת בכורה בישראל ויתחרו על פרס בגובה 50 אלף ש"ח.

"חמשת הסרטים שנבחרו להתמודד בתחרות הינם שונים ומגוונים מאוד ומשרטטים תמונת מצב אותנטית של החברה הישראלית ב-2010," אומר ארז פרי, מנהל תוכנית הפסטיבל. "הקו שמאחד סרטים אלה היא העובדה שכולם בוחרים להביט בדרך שונה על החברה הישראלית. כל סרט בדרכו מנסה להתבונן במציאות הישראלית באופן סבלני ומדויק, ומנסה להבין טוב יותר את המקום בו אנו חיים מבעד לדמויות מורכבות החיות בקרבנו. הדיוקן החברתי שניבט אלינו מתוך הסרטים הללו הוא קשה ולעיתים אף מטריד, אך גם מלא באנושיות ואהבת אדם. בכל אחד מהסרטים ניתן גם להבחין בבחירות אסתטיות מפתיעות ומשמעותיות שיוצרות עומק נוסף לתכנים המורכבים."

המועמדים לפרס הקולנוע התיעודי-הניסיוני של פסטיבל דרום 2010:

"אחד על אחד", בימוי: דורי ריבקין
סרט על אב ובנו במסע בעקבות החלומות. האב, פרץ ריבקין, קפטן עבר של נבחרת החרשים בכדורסל, ויתר על חלומו להיות שחקן, כדי לפרנס את משפחתו. הבן, דורי, קולנוען מתחיל, מחליט להחזיר את אביו למגרש הכדורסל. בדרך שניהם מגלים שעם השנים חלומות משתנים. הם מגלים אחד את השני.

"זרמים קטועים", בימוי: אלכסנדר גוצ'מאן, גיא דוידי
מסלולי חיים נפגשים בכפר אחד בגדה המערבית. לאורך קווי צנרת המים השבורה נעים אנשי הכפר במסלוליהם לעבר עתיד לא ברור. ישראל, השולטת על מקורות המים, מספקת מעט מים לשתייה, וכאשר זרם המים אינו ודאי – דבר לא יכול להתפתח. השליטה על הלחץ בצינורות אינה רק שליטה באורח החיים, אלא גם בתודעה‎.

"ירוק צהוב אדום", בימוי: דוד גברו
סרט על הנוער האתיופי בישראל דרך יצירותיהם של מוגוס בירסאו וחבריו. נערים שחיים בדרום הארץ ורוצים ליצור ל'מרכז הישראלי'. בתחילת הסרט הם רוקדים בלהקת ריקוד בשם 'בלאק-דיימונד'. לאט לאט מתגבשת קבוצה של נערים סביב מוגוס, נערים שכותבים מלחינים ושרים. שירים שמבטאים את רחשי ליבם של העולים מאתיופיה כמו שלא נאמרו אף פעם. פתאום הם מרגישים צורך לכתוב לשיר ולצעוק את תחושותיהם.

"עולים ויורדים בו", בימוי: יהונתן אינדורסקי
חמש מעשיות משכונת-הפחים שבירושלים. יוסף עוזב את אשתו וילדיו שבבית-שאן לטובת חיים רוחניים בירושלים. בהגיעו אליה הוא פוגש מספר דמויות משוליה של שכונת נחלאות, המנסות להיאחז בחיים עצמם באמצעות התקווה שמעניקה הקבלה. עד מהרה הוא הופך להיות מושיעם של חברי הקבוצה המנסה לעזור להם למצוא גאולה בחייהם, אך במקביל, שוכח את משפחתו המאיימת להתפרק. הגאולה המצופה אינה מגיעה, אבל בין הירידות והעליות, זוכה כל אחד מהם לגאולה פורתא משלו.

"443", בימוי: ארז מילר
דרך 443 מובילה מהחוף לירושלים. לכן מעולם הייתה ציר ראשי בעל חשיבות פיזית, ביטחונית ורוחנית. עוד מתקופת התנ"ך לחם האדם את האדמה הזאת. הסרט מתמקד ברגעים הקטנים שמרכיבים את החיים סביב הכביש. אלוהים, ההיסטוריה והרצון הפשוט לבית, אלה המניעים את הדמויות במציאות שלהם. דרך נרטיבים קטנטנים מתגבש נרטיב עדין דק וחמקמק.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?