ביקורת: הקונצרט

מלאני לורן. מתוך הקונצרט.

מלאני לורן. מתוך הקונצרט.

בשנים האחרונות מועמדים שבעה סרטים לפרס הסזאר לסרט הטוב ביותר. בארץ כבר הוקרנו "נביא" הזוכה (בצדק) ו"יום החצאית" הטובים, "וולקאם" הרציני והבינוני, וכעת מגיע "הקונצרט". "הקונצרט" הוא סרט עם רעיון מעולה שעשוי בסגנון מוטעה, שלא מתאים לו. זהו, אולי, ניסיון ליצור "סרט בגט" (כמו סרט בורקס, רק בצרפתית) אך בושה וחרפה מצד הצרפתים שהסרט היה מועמד לשישה פרסי סזאר, כולל לסרט הטוב ביותר, לבימוי ולתסריט (הסרט זכה על מוסיקה וצליל, והיה מועמד גם לעריכה).

הסרט מתחיל ברוסיה וברוסית. אנדרה פליפוב (אלכסיי גוסקוב) מסכל פקס שמגיע למשרדי הבולשוי ומחליט להיענות להזמנה לבוא להופיע בצרפת במקום התזמורת הרשמית של בולשוי. הוא מחליט למצוא משקיעים, לאסוף נגנים ולתת את ההופעה של החיים שלו. לקונצרט הוא רוצה כסולנית כנרת צרפתייה מפורסמת (מלאני לורן, "ממזרים חסרי כבוד") למורת רוחה של הסוכנת שלה (השחקנית הוותיקה מיו-מיו, "ז'רמינל", "חגיגה במאי").

מתוך הקונצרט.

מתוך הקונצרט.

הסרט מגוחך, מוגזם ומקומם (ולא בצורה טובה). הדמויות מביכות, כולן מצטיירות באור גזעני (מה שלא הופך את זה בסדר): רוסים, צוענים, יהודים. היהודי הזקן הממושקף ותאב הבצע חובש כיפה, בל נשכח שהוא יהודי. לאחד הרוסים בסרט יש משפחה בישראל, ואפילו יש משפט בעברית. קטעי המוסיקה ב"הקונצרט" מוצלחים, אך ביניהם יש המון ניסיונות להצחיק שלא צולחים. בנוסף לכול, הסוף עשוי בצורה מרושלת. מעולם לא ייחלתי כל כך לראות גרסה בריטית לסרט כלשהו; הם היו יודעים להפיק את המיטב מהרעיון המעולה הזה, עם תסריט רגיש וחכם ושחקנים שלא הופכים דמויות לקריקטורות. פספוס ענק.

דירוג: ★★☆☆☆

הקונצרט
צרפת, 2009
119 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-22.04.2010 בבתי הקולנוע
בימוי:
ראדו מיכאליאנו
תסריט:
ראדו מיכאליאנו
שחקנים:
אלכסיי גוסקוב
דמיטרי נזרוב
מלאני לורן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?