הסרטים המצליחים ביותר בהיסטוריה

הרשימה האקסקלוסיבית של הסרטים המצליחים בהיסטוריה התרחבה מאז נכתב נכתב מאמר זה, עת הצטרף "אליס בארץ הפלאות" לרשימת הסרטים שהרוויחו למעלה ממיליארד דולרים בבתי הקולנוע ברחבי העולם. כעת הרשימה כוללת למעלה מעשרה סרטים, והיא מבוססת כולה על סרטים שחצו את רף מיליארד הדולרים ברווחים מבתי הקולנוע ברחבי העולם. ברשימה, ניתן למצוא סרט אחד מבוסס (בחופשיות) על אירועים אמיתיים, סרט אחד המבוסס על סדרת צעצועים, סרט אנימציה אחד, 8 סרטי המשך, 4 אינם סרטי המשך, 3 מבוססים על ספרים, 2 מבוססים על קומיקס, ו-9 הוקרנו בתלת מימד (2 מהם בלבד צולמו/הונפשו במקור עבור תלת מימד).

כמו כן, שני סרטים בלבד שייכים לאותה סדרת סרטים (סדרת "שודדי הקאריבים"), ושלושה בכיכובם של ג'וני דפ (השחקן היחיד שהכניס יותר מסרט אחד לרשימה). שניים מהסרטים ברשימה – הם שני הסרטים הרווחים ביותר בהיסטוריה – בוימו ונכתבו בידי ג'יימס קמרון. להוציא שני סרטים 'ישנים' ברשימה ("מלחמת הכוכבים: אימת הפאנטום" ו"שר הטבעות: שיבת המלך") – כל שאר הסרטים השתמשו בתקציב הפקה של כ-200 מיליון דולרים בממוצע – כולם עתירי אפקטים מיוחדים ופעולה. רק שניים מבין הסרטים ברשימה אינם חוצים את רף השעתיים של זמן ריצה – הם "אליס" ו"צעצוע של סיפור 3". ארבעה מבין הסרטים ברשימה לא היו מועמדים לפרס האוסקר על אפקטים חזותיים ("הנוקמים" עוד עשוי להיות מועמד, אך בזמן כתיבת מאמר זה לא התקיים הטקס לשנת 2012), ורק אחד מבין אלו שהיו מועמדים לא זכה – הוא "האביר האפל". מלבד "אליס", הגברים הם השולטים בסרטים הללו, למרות שקייט וינסלט היא חצי מהזוג בספינה הטובעת, וקירה נייטלי יורה ונלחמת כמו כולם על ספינות שודדי הים.

לאולפני פוקס ופאראמאונט ישנם שני סרטים ברשימה – כל אחד (לפאראמאונט אחד הסרטים הוא שיתוף פעולה עם אולפני דרים-וורקס). גם לאולפני וורנר ישנם שני סרטים ברשימה, אך יחד עם החברה הבת 'ניו ליין סינמה' היא מחזיקה בשלושה. לעומת כל אלו, בואנה ויסטה – זרוע ההפצה של דיסני – מחזיקה בשיא עם 5 סרטים לבדה. 3 סרטים הופצו לבתי הקולנוע בחודש דצמבר, אחד בחודש מרס, 3 הופצו בחודש מאי (טרום-קיץ), וחמשת הנותרים הופצו בחודשים יוני-יולי (קיץ).

מתוך אווטאר.

מתוך אווטאר.

1. "אווטאר" (2009) – 2.7 מיליארד דולר

הסרט היחיד שעבר (בריצה אחת) את סף שני מיליארד דולר ("טיטאניק" יצטרף אליו בהמשך, כאשר יחזור לבתי הקולנוע בתלת מימד). עם 748 מיליון דולר זהו הסרט הכי מצליח בארה"ב אי פעם, ועם 1.9 מיליארד דולר בשאר העולם הסרט מוביל על פני המקום השני בכמעט מיליארד דולר. את סרט התלת-מימד שהפך לתופעה ביים ג'יימס קמרון, שביים גם את הסרט השני ברשימה. סאם וורת'ינגטון, השחקן הראשי בסרט, לא היה שם ידוע למרות שכיכב ב"שליחות קטלנית 4". סיגורני וויבר המופיעה בסרט כיכבה ב"שובו של הנוסע השמיני" (1986) שג'יימס קמרון ביים.

תריסר שנים עברו מאז סרטו האחרון של קמרון, שגם כתב את התסריט, הוסיפו לציפייה לסרט. לפני שהסרט יצא הודיע קמרון שאם הקהל ירצה, יופקו סרטי המשך. אפילו הוא לא תיאר לעצמו הצלחה כה גדולה. כשמונים אחוז מהכנסות הסרט הגיעו מהקרנות בתלת מימד. עם הצלחה ענקית כזאת, וכוכב לכת שלם לרשותם (הכוונה לפנדורה הממוצא, לא לכדור הארץ), סרט המשך יגיע בסופו של דבר ובתקווה שאחרי הסיפור הלא-מקורי שסופר בסרט הראשון, ימצאו משהו חדשני לסרט השני, שללא ספק, יצליח להביא אנשים לבתי הקולנוע.

ליאונרדו די'קפריו עם קייט ווינסלט. מתוך טיטאניק.

ליאונרדו די'קפריו עם קייט ווינסלט. מתוך טיטאניק.

2. "טיטאניק" (1997) – 1.8 מיליארד בריצה המקורית – 2.18 מיליארד בסך הכל

הסרט הראשון שתקציבו המקורי היה 200 מיליון דולר הוא הסרט הראשון שעבר את סף מיליארד הדולר. ג'יימס קמרון המציא סיפור אהבה על פני אחת הספינות המפורסמות ביותר וסיפור הטביעה המפורסם ביותר. קייט וינסלט וליאונרדו די קפריו לא היו שמות אלמוניים. שנה לפני כן התאהבו בו מיליוני נערות כששיחק בתפקיד הראשי ב"רומיאו וג'ולייט" של באז לורמן, ווינסלט היתה מועמדת לאוסקר על "על תבונה ורגישות" (1995).

הסרט גרף 11 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, ושיר הנושא My Heart Will Go On ששרה סלין דיון הוא אחד השירים המצליחים ביותר אי פעם.

"הנוקמים". מארק רופאלו כענק, רוברט דאוני ג'וניור כאיירון מן, ג'רמי רנר, כריס אוואנס, כריס המסוורת' וסקרלט ג'והנסון.

"הנוקמים". מארק רופאלו כענק, רוברט דאוני ג'וניור כאיירון מן, ג'רמי רנר, כריס אוואנס, כריס המסוורת' וסקרלט ג'והנסון.

3. "הנוקמים" (2012) – 1.4 מיליארד

סרט קיץ שהצליח להפתיע גם את טובי המנבאים לרווחים. אולפני מארוול (שנקנו בידי אולפני דיסני, בעסקה שהצליחה להציל אותם מהכישלון החרוץ של "ג'ון קרטר" עם סרט זה), סללו את הדרך לאסוף את מיטב גיבורי העל שלהם לסרט אחד – בכך שהקדימו ויצרו לכל אחד מהם סרט משלו קודם לכן (או שהופיע בסרט של גיבור אחר בתפקיד מפתח, לבד מ"הוקאיי"). "איירון מן" נחשב למצליח ביותר מבין כוכבי מארוול בקולנוע שנכנסו ל"נוקמים", ואילו "הענק" הוא הכי פחות מצליח (עם שני שחקנים שונים בשני סרטים שונים, שלא התקרבו לאהדה לה זכה מארק רופאלו כשגילם אותו ב"נוקמים" בלבד). לסרט גויס הבמאי ג'וס ווידון, חביב הגיקים בזכות "באפי ציידת הערפדים", שהיה זה סרטו הראשון בתקציב עצום.

ויגו מורטנסן. מתוך שר הטבעות: שיבת המלך.

ויגו מורטנסן. מתוך שר הטבעות: שיבת המלך.

6. "שר הטבעות: שיבת המלך" (2003) – 1.1 מיליארד

השלישי בטרילוגיית "שר הטבעות" על פי ספריו של טולקין. פיטר ג'קסון כתב וביים את שלושת הסרטים שצולמו יחד ויצאו בהפרש של שנה אחד מהשני. כל סרט הצליח יותר מקודמו וסרט זה גרף 11 פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר (סרט הפנטזיה היחיד שעשה זאת).

את שני הסרטים על פי "ההוביט", הספר שהקדים את ספרי "שר הטבעות", כתב ומפיק פיטר ג'קסון ומביים גווילרמו דל-טורו ("המבוך של פאן") ויצאו ב-2012 וב-2013.

ג'וני דפ. מתוך שודדי הקאריבים: תיבה של איש מת.

ג'וני דפ. מתוך שודדי הקאריבים: תיבה של איש מת.

7. "שודדי הקאריביים 2: תיבה של איש מת" (2006) – 1.06 מיליארד

הסרט שני בסדרת "שודדי הקריביים", שיצא שלוש שנים אחרי "קללת הפנינה השחורה" שבזכותו הפך ג'וני דפ לכוכב קולנוע שובר קופות (הסרט ההוא הרוויח מעל 600 מיליון דולר). שני סרטי ההמשך צולמו יחד ואת שלושתם ביים גור ורבינסקי ("הצלצול").

הסרטים מבוססים על אטרקציה חביבה בפארקי השעשועים של דיסני, שעברה שינויים בעקבות הצלחת הסרט, הוכנסו בה אלמנטים מהסרט ומופיע בה גם ג'ק ספרו, בן דמותו של ג'וני דפ מהסרט. שני סרטים קודמים שיצאו מתוך הפארקים "הרפתקאותיו של ברי הדובון" (2002) [The Country Bears] עם כריסטופר ווקן לא הצליח ו"הטירה המכושפת" (2003) עם אדי מרפי היה הצלחה בינונית ביותר. אך ההצלחה של שודדי הים הביאה את אנשי דיסני לחפש אטרקציות נוספות שאפשר לעבד לקולנוע, ובימים אלו עובדים על סרט רביעי, שאותו מביים רוב מרשל ("שיקגו"), עם ג'וני דפ, ובמקום קירה נייטלי ואורלנדו בלום יהיו לצדו פנלופה קרוז ושחקן בריטי צעיר בשם סם קלפין.

מיה ווסיקובסקה. מתוך אליס בארץ הפלאות.

מיה ווסיקובסקה. מתוך אליס בארץ הפלאות.

11. "אליס בארץ הפלאות" (2010) – 1.024 מיליארד

סרטו של טים ברטון, השני ברשימה שהוקרן גם בתלת-מימד ורוב ההכנסות שלו מכך, נהנה מהמוניטין של ברטון לסרטים מעוצבים, הדמויות המוכרות מספריו של לואיס קרול וג'וני דפ בתפקיד הכובען המטורף, ומהעובדה שלא יצא בקיץ או בדצמבר העמוסים סרטים שמתחרים זה בזה.

מתוך האביר האפל.

מתוך האביר האפל.

12. "האביר האפל" (2008) – 1.002 מיליארד

סרט ההמשך של "באטמן מתחיל" (2005) שהרוויח 372 מיליון דולר, הוא הסרט השלישי הכי מצליח אי פעם בארה"ב. בשניהם מגלם כריסטיאן בייל את באטמן. הסרט נהנה מיחסי ציבור עצומים בעקבות מותו של הית' לדג'ר חודשים לפני שהסרט יצא. זהו הסרט האחרון שהספיק להשלים; את תפקידו ב"מסע הפלאים של דוקטור פרנסוס" של טרי גיליאם לקחו במשותף ג'וני דפ, ג'וד לאו וקולין פארל. בזכות מותו אף זכה באוסקר על תפקידו כג'וקר (אני לא מאמין שהיה זוכה אחרת).

בין שני סרטי באטמן ביים כריסטופר נולאן את "היוקרה" (2006) שלא הצליח במיוחד. סרט באטמן הבא, עם כריסטיאן בייל ובבימוי נולאן, יצא ב-2012.
____

ששת הסרטים המצליחים ביותר בארה"ב אי פעם הם: "אווטאר", "טיטאניק", "האביר האפל", "מלחמת הכוכבים" (1977; בזכות ההקרנות החוזרות ב-1997), "שרק 2" (2004) ו"אי-טי: חבר מכוכב אחר" (1982) שהיה בשעתו הסרט המצליח ביותר אי פעם.

ששת הסרטים המצליחים ביותר מחוץ לארה"ב הם: "אווטאר", "טיטאניק", "שר הטבעות: שיבת המלך", "עידן הקרח 3" (2009), "אליס בארץ הפלאות" ו"הארי פוטר ואבן החכמים" (2001; הסרט הראשון בסדרה).

ששת סרטי "הארי פוטר" הרוויחו בממוצע 900 מיליון דולר כל אחד. הספר השביעי פוצל לשני סרטים, שמביים דיויד ייטס ויוקרנו גם בתלת מימד השנה ובשנה הבאה, ואולי אחד מהם יצליח להצטרף לרשימה לעיל.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?