זה יגמר בדם: הולדת הקפיטליסט האמריקאי

דניאל דיי לואיס. מתוך זה יגמר בדם.

דניאל דיי לואיס. מתוך זה יגמר בדם.

דניאל פליינוויו (דניאל דיי-לואיס) הוא אחד הגיבורים השנויים במחלוקת – ולא בכדי. "זה יגמר בדם" נפתח בשממה אינסופית. דניאל נמצא בפיר אדמה עמוק, מנסה למצוא עדויות ממשיות לנפט. הצגתו כבר מתחילת הסרט כגבר ארכאי וקדמון, שנאבק בכל הסובב אותו כדי לשרוד, תגבר בהמשך, למרות התקדמותו בסולם המעמדות. בחלוף הזמן, דניאל הופך לאיל נפט אימתני, שמאבד כל צלם אנוש והופך לחיית טרף, ששומרת מפני כל גורם חיצוני, שמאיים עליו ועל בנו. באמצעות כישורי המיקוח הקולחים שלו, דניאל מצליח לייצר לעצמו מוניטין שמרתיע רבים ממתחריו. הילד שלו, מבחינתו של דניאל, הוא החשוב מכל ובהמשך הוא גם הופך אותו לשותף מלא בעסקי הנפט המשפחתיים. מכאן והלאה נעקוב אחרי אדם שמאבד עצמו לדעת ונאחז בדבר היחיד שנותן לו הרגשה של סיפוק: הממון.

הסרט עוסק במורכבותו של אדם בעידן שבו הכול מותר, פרוץ ובעלי הון הם אלו שמסוגלים לחרוץ גורלות בין רגע. הסרט מתמקד בבעייתיות התפקודית, שמשרישה האידיאולוגיה השלטת בחברה האמריקאית, המקנה ערך עליון להון כלכלי כמקור לשליטה אבסולוטית. הסרט אמנם לא זכה לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר של 2007, אולם דיי-לואיס זכה בפסלון המוזהב – ובצדק. לואיס שחקן מופלא מאין כמוהו, יוצק חיים בדמות שתיחרט לדורי דורות ככזו שלועגת גם לרשעותו של יאגו התככן מהמחזה השייקספירי הנודע "אותלו". בשונה מ"כל אדם" ומחזות מוסר אחרים, דמותו של דניאל תציג לנו אדם שאינו מודע לקיום מושג המוסר כלל ועיקר, בצורה שלא נראתה קודם לכן ונראה שהסרט הולך עם העניין הזה הכי רחוק שאפשר. בעולם שכזה הערך האמריקאי הנושן, "אהוב את שכנייך", הוא בגדר אקסיומה מבדחת וההתנהלות כולה מונהגת משיקולים תת אנושיים בהם הזהב השחור משחיר גם את הלב. פליינוויו, בהתאם לרובד הסתמי בתיאוריה האישיותית של פרויד, פועל רק על פי אינסטינקטים, שמתאפיינים במיידיות וסיפוק אישי ללא התחשבות בהשלכות הקונקרטיות.

דניאל דיי-לואיס. מתוך זה יגמר בדם.

דניאל דיי-לואיס. מתוך זה יגמר בדם.

"זה יגמר בדם" הוא הסתכלות מבעיתה על הולדתו של האדם המיידי המודרני, שלא מסוגל להבחין בדיכוטומיה בין טוב ורע ומתפקד בצורה שתבטיח לו שליטה אינסופית וכוח ללא גבולות. טירוף המערכות שעובר על הדמות בגילומו של דיי לואיס הוא מן המרגשים, המצמררים והמרתקים שראיתי בשנים האחרונות. המונוטוניות שמשרה לואיס בסרט מספיקה כדי לעורר אותנו כצופים ולחכות לרגע בו הכל יגמר בדם בעוד שאם מישהו מצפה לסרט מרטשים זה ממש לא הסרט מן הסוג המסור נקמת הדור הבא או משהו בסגנון. מה שמייחד את "זה יגמר בדם" זה שלא מדובר ברוע נדוש, צעקני וברור, אלא בקונפליקט היברידי שבסופו דניאל הופך לחלאת המין האנושי- והכל בצורה מחושבת, בנועם ובשקט. אין שום ספק בכך שמדובר ביצירת מופת מן המעלה הראשונה שאסור להחמיץ.

הסרט "זה יגמר בדם" יוקרן ביום שני ה-10.5.10 בערוץ YES 3 בשעה 23:56.

זה יגמר בדם
ארה"ב, 2007
158 דקות.
בימוי:
פול תומאס אנדרסון
תסריט:
פול תומאס אנדרסון
שחקנים:
דניאל דיי-לואיס
פול דנו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?