קלאסיקה מהעבר: זה קרה לילה אחד

קלארק גייבל עם קלודט קולברט. מתוך זה קרה לילה אחד.

קלארק גייבל עם קלודט קולברט. מתוך זה קרה לילה אחד.

הגיע הזמן שטור הקלאסיקה שלי יעניק כבוד לקומדיה הרומנטית הראשונה בהוליווד, "זה קרה לילה אחד", שבלי ספק שינתה את פני הקולנוע מן הקצה אל הקצה. סרטו של פרנק קפרה מ-1934 הציב רף גבוה מבחינת איכויותיו ואף הניב בין-רגע את אחד הז'אנרים האהובים בקולנוע ההוליוודי. לסרט עצמו נעשו אינסוף מחוות ואזכורים בקולנוע ובטלויזיה, כולל ב"סקס והעיר הגדולה 2" שיצא השבוע לאקרנים והוכיח כי גם ב-2010 מדובר בסרט בלתי נשכח. מעבר לכך שקפרה, הבמאי ההוליוודי האגדי שזכה ב-4 אוסקרים וסרטיו נחשבים לנכסי צאן ברזל בקולנוע ההוליוודי, ביים את הסרט – ניתן למצוא בו גם שני שחקנים נפלאים שכבר בחייהם הפכו למיתוס קולנועי: קלארק גייבל וקלודט קולברט.

מבחינה תקופתית, הסרט "זה קרה לילה אחד" הראה דברים שלא נראו קודם לכן על המסך. במהלך הסרט ניתן לראות זוג לא נשוי ישן בחדר משותף, עניין שעורר את חמתם של השמרנים באותם שנים. די מדהים שהסצינה עצמה לא צוזרה והכל תודות לסדין שקפרה תלה בין השניים בחדר. במאים מבריקים כמוהו ידעו איך לעקוף את ההגבלות האיומות של אז. יתרה מכך, הסרט מציג את חשיבות המעמדות בחברה האמריקאית, שמתיימרת להיות אומה שווה לכל ואף מציג את לנו דמות נשית חריגה מבחינת מוסכמות הייצוג ההוליוודי שהיא דעתנית, עקשנית וחשוב מכל מצחיקה מאוד. הסרט מציג דיון מהותי באפשרות לחתור כנגד חוק האב ודמותה של קולברט עומדת בשורה אחת עם דמויות נשיות גדולות מן החיים כמו בטי דיוויס, גרטה גרבו ושחקניות נפלאות אחרות שעשו זאת ובגדול.

"זה קרה לילה אחד", האמא הגדולה של הקומדיות, מציגה נרטיב שכל מי שמכיר את נוסחת הז'אנר אולי יזהה בו אלמנטים בנאליים ומוכרים, אולם צריך לזכור שמדובר בסרט הראשון שהתווה אותם, ולכן אינו יכול לחקות שום דבר – פשוט אין סרט דומה שקדם לו במובן הזה. אלי אנדרוס (קולברט), היא בת עשירים מפונקת שרגילה לקבל כל מה שהיא רוצה. אחרי ויכוח סוער עם אביה שלא מאשר את בעלה החדש אלי בורחת מהיאכטה המפוארת שלו וקונה כרטיס אוטובוס על מנת לחזור לבעלה בניו-יורק ובמהלך הנסיעה פוגשת בעיתונאי מובטל ששמו פיטר ורן (גייבל).

במשחקי חתול ועכבר בין השניים מתעוררים אינספור הגיגים קומיים נפלאים מהטובים שתסריטאי הוליווד כנראה יכתבו בהיקשר הז'אנריסטי שמתעלים על הדיאלוגים של סרטי הז'אנר בימינו בנקל. כאשר ורן מגלה את זהותה של אנדרוס כבת העשירים, הוא מבטיח שיעזור לה להגיע לניו יורק, למרות שהאוטובוס שלהם מתקלקל רק אם תעניק לו זכויות בלעדיות על סיפורה לכתבה בעיתון. ורן אף מאיים שאם לא תסכים יסגיר אותה בחזרה לאביה. במהלך המסע השניים נאלצים לחלוק חדר במלון יחד ומתחזים לבעל ואישה – מדובר באחת הסצנות המקסימות ביותר שניתן למצוא בקולנוע ההוליוודי הקלאסי ולמי שיצא לראות סרטים קומיים, או אפילו סדרות קומיות, זכה כמובן לראות אינספור ציטוטים וקריצות רפלקסיביות לאותה סצנה נפלאה. במהלך המסע הלא שיגרתי שעוברים השניים הם לומדים להכיר זה את זו ואף זוכים להכיר את תושבי אמריקה ההזויים יותר וההזויים פחות וגם שיעור הטרמפים המשעשע של גייבל בהחלט שווה את הטרחה. כמובן שקומדיה רומנטית מסתיימת בהתאהבות ואיחוד מרגש בין שני הגיבורים ולכן בגרנד קומדיה של כל הזמנים תזכו גם לזה.

"זה קרה לילה אחד" מרגש ומפעים כאחד. הוא מציג קאסט אידאלי ושני שחקניו הראשיים משכנעים במלוא מובן המילה. חשיבותם של השחקנים בסרט נובעת מכך שעיקר הסיפור נשען על האינטרקציה ביניהם, היכולת הקומית והוירבאלית שלהם, ולכן הסרט הצליח להפוך להצלחה מסחררת כבר אז. "זה קרה לילה אחד" גרף 5 אוסקרים מרכזיים באותה שנה בקטגוריית: השחקן, השחקנית, הבמאי,הסרט והתסריט . הבימוי של קפרה על אף המגבלות התקופתיות והצנזורה הקשה בהוליווד באותן שנים מראה שאפשר גם אחרת ושלא באמת צריך לציית לכל התכתיבים. במובן מסוים קומדיות רומנטיות של ימינו הן הרבה יותר שמרניות וחסרות מעוף ועל כן מפתיע לראות כיצד סרט מן המאה הקודמת עדיין מרגש, מפתיע ומצחיק גם בימינו. לכל אוהבי הקומדיה הרומנטית באשר הם אין שום סיבה לפספס את הסרט הנפלא הזה- אז לכו להתאהב ב"זה קרה לילה אחד" כפי שאני התאהבתי.

ככה עוצרים טרמפים – אחת הסצנות המצוטטות ביותר בהיסטוריה הקולנועית:

זה קרה לילה אחד
ארה"ב, 1934
105 דקות.
בימוי:
פרנק קפרה
תסריט:
רוברט ריסקין
סמואל הופקינס אדמס
שחקנים:
קלארק גייבל
קלודט קולברט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?