ביקורת: אנשים חכמים / Smart People

מאת omerchechik

אדם חכם בטוח לא ילך לראות את הסרט "אנשים חכמים". עומר צ'צ'יק צפה, וספר את הדקות.

לא ברור מה חשב לעצמו במאי הסרט נועם מורו כשהסכים לקבל את התסריט מידיו של מארק פוירר. פוירר, סופר צעיר, התנסה לראשונה כתסריטאי עם הסרט "אנשים חכמים". מהתוצאה מתברר שחכמה היא לא אחת התכונות החזקות שלו. לצערנו, צוותו לפרויקט את במאי הפרסומות הישראלי, נועם מורו, לבימוי הסרט העלילתי הראשון שלו. נסיונותיהם של השנים להציג סרט שנון ומצחיק על חיי פרופסור באוניברסיטה היו כישלון חרוץ.

פרופסור לורנס וות'רהולד (דניס קוויד) 'עושה את המוות' לסטודנטים שלו מאז נפטרה אישתו האהובה. בתו (אלן פייג'), נערה צעירה ומבריקה, סובלת מחוסר-האיכפתיות שלו כלפיה ומפנה את כעסה לספרים. לורנס נפגע בתאונה קשה וסובל מזעזוע מוח, לאחריה הוא הופך לאדם חדש לחלוטין.

לורנס החדש מתאהב ברופאה המטפלת שלו, ד"ר ג'נט הארטיגן ("שרה ג'סיקה פרקר"), אשר במקרה היתה בעברה סטודנטית שלו. מרגע זה, כל מאמציו של לורנס מופנים לכיבוש לבה של הרופאה הצעירה. ד"ר הארטיגן, מצידה מתקשה לשים מאחוריה את זכרונותיה מתקופת לימודיה ולהתמסר לו. חייו של לורנס מסתבכים עוד יותר כאשר אחיו (תומס היידן צ'רץ') מגיע לביקור פתאומי ומחליט להישאר.

לפי רשימת השחקנים בסרט, אפשר היה לחשוב שסרט זה לפחות שווה צפיה, אך לא כך הדבר. כוכבת הסרט, שרה ג'סיקה פרקר, אשר מוכרת לכולם מסדרת הענק, "סקס והעיר הגדולה", הציגה משחק אפרורי ורדום לכל אורך הסרט. כנראה שאת כל הזוהר הקולנועי שלה היא השקיעה בנ"ל, ולא השאירה הרבה ל"אנשים החכמים". דניס קווייד אשר נתן הופעה מצוינת ב"היום שאחרי מחר" שתיאר את סוף העולם, פשוט נראה כצל של עצמו. כושר המשחק הרדוד שלו ב"אנשים" השאיר מקום לתהיה אחת ויחידה: האם התפקיד שלו הוא פרופסור או נרקומן בגמילה.

קרן האור היחידה בסרט הגיעה דווקא מכיוונם של כוכביו הפחות מפורסמים. מועמדת האוסקר, אלן פייג', שהתחייבה לסרט טרם הפרסום העצום ש"ג'ונו" והמועמדות לאוסקר העניקו לה, הצליחה לרגש ולהצחיק. גם תומס היידן צ'רץ', הדגים כישורי משחק טובים ותרם לרגעי הצחוק המעטים.

הניסיון של פוירר לכתוב תסריט מקורי לסיטואציה מוכרת העלה חרס. אפשר היה לקוות שהקאסט החביב של הסרט יצליח לחפות על התסריט העלוב, אבל אפילו זה לא קרה. כדאי פשוט לוותר.

דירוג: ½☆☆☆☆

השתתפה בכתיבה: ורדה רוייזמן.

אנשים חכמים
ארה"ב, 2008
95 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-12.06.2008 בקולנוע
בימוי:
נועם מורו
תסריט:
מארק פוירר
שחקנים:
דניס קווייד
שרה ג'סיקה פרקר
אלן פייג'
תומס היידן צ'רץ'
אשטון הולמס

לני

המבקרים פשוט לא הבינו את הסרט.
כנראה שהם ציפו לקומדית מצבים, או למלודרמה למשרתות נוסח אישה יפה.
הסרט אומר אמירות חריפות ביותר, על יחסי ילדים הורים בתקופתינו, על הבדידות שהשכל והכסף לא מסוגלים להפיגה.

גאולה עתמי

.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?