הרשות השניה החליטה: "לילה כלכלי" ו"תוכנית חיסכון" הן תוכניות תעודה

בתום שימוע שקיימה הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו מוקדם יותר השבוע, הוחלט כי התוכניות הכלכליות של הערוצים המסחריים תמשכנה להנות מהגדרה של תוכנית תעודה. התוכנית "לילה כלכלי" של חדשות ערוץ 10 היתה התוכנית הבעייתית יותר בעיני הרשות השניה, ועל כן הוצבו לה תנאי נאותות הפקה הנדרשים לתוכניות תעודה, הכוללים חיזוק והגברה של המרכיבים התיעודיים בתוכנית – בינהם שידור כתבות, צילומי חוץ ותחקירים. "תוכנית חיסכון" של חדשות ערוץ 2 בהגשתה של קרן מרציאנו לא נדרשה לשינוים.

ארגוני היוצרים לא הבליגו על החלטת הרשות, ושלחו מכתב מחאה: מדובר בתוכניות תעודה במשקל נוצה, וההחלטה להכיר בהן ככאלה מעידה על חוסר הבנה בסיסי ומדאיג תעודה מה היא. כבודן של התוכניות הכלכליות במקומו מונח, ובהחלט יש להן מקום בלוח השידורים, אבל לא ייתכן שהן תוכרנה כתוכניות תעודה על חשבון תכנים דוקומנטריים אמיתיים וראוים. כל צופה בר-דעת מבין כי כתבות על מחירי הדיור המאמירים או לחלופין כתבות על התורים בנתב"ג בשיא עונת התיירות ועל צימרים בגליל הן כתבות ראויות – אבל בודאי לא תיעודיות. ההחלטה להכיר בתוכניות הכלכליות כתוכניות תעודה היא לא יותר מבדיחה רגולטורית לא מצחיקה, שתגזול בוודאות פרנסה מיוצרי תעודה."

מנגד, השיבה הרשות כי "נציגי היוצרים טועים ומבלבלים בין ז'אנר סרטי התעודה לז'אנר תוכניות תעודה. אם הזכייניות יעמדו בדרישות שקבעה ועדת טלויזיה לגבי התוכניות של ערוץ 10 וערוץ 2 – אזי הן יעמדו בקריטריונים של תוכניות תעודה, והמסך יזכה בתוכניות מרחיבות דעת, מעמיקות ומתעדות נושאים חברתיים וכלכליים, המשלבות כתבות עומק, תחקירים וצילומי חוץ. הרשות השניה תמשיך לשקוד על עמידת הזכיינים בדרישות ובקריטריונים של הז'אנרים השונים, לשם הבטחת תמהיל שידורים מגוון, מעניין ומתבסס על יצירה איכותית ונאותה. ברור לכל כי אין הכוונה לסרטי תעודה, ולכן הגינויים מופרזים ומיותרים. בתמהיל השידורים של ערוצי הברודקאסט חשוב שישולבו תוכניות תעודה מרחיבות דעת על-פי הקריטריונים שקבעה ועדת טלויזיה."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?