הוכרזה יוזמה חדשה לתמיכה בקולנוע עצמאי

מרט פרחומובסקיאלעד פלג
מימין: מרט פרחומובסקי, אלעד פלג

הוכרזה יוזמה חדשה לתמיכה, עידוד והפקה של סרטים עצמאיים ישראלים בשם "קולנוע פרינג'". אמנם ההשקה תיערך רק בפסטיבל חיפה, אך כבר נודע כי המסגרת תתמוך מדי שנה בהפקתם של סרטים, באמצעות חבילות שרותים שתכלולנה ציוד צילום ותאורה, משמרות עריכת וידאו וסאונד ויחסי ציבור. המסגרת מתוארת כ"אלטרנטיבה לזרם המרכזי בקולנוע הישראלי", וחלק מן ההפקות שיעברו דרכה יזכו גם למענקים כספיים מטעם קרן הקולנוע הישראלי.

בחירת ההפקות הנתמכות על-ידי קולנוע פרינג' (פירוש המילה הוא פריפריאלי) תיעשה על-ידי מערכת אלטרנטיבית, שתתבסס על ניקוד גבוה ביותר בשני פרמטרים מרכזיים: מתן ניקוד על בסיס נתונים אובייקטיביים לגבי ההפקה והיוצרים שלה, כגון השכלה קולנועית פורמלית מבית ספר מוכר, ניסיון מקצועי בבימוי סרט קצר, הז'אנר של ההפקה וכדומה; וגיוס אנשי צוות בעלי ניסיון מתוך מאגר שיבנה מדי שנה על-ידי קולנוע פרינג', אשר יביעו את נכונותם להשקיע את עבודתם בהפקות המסגרת. באופן זה ישמשו אנשי המקצוע לקטורים אלטרנטיביים, שיבחרו את הסרטים על-ידי נכונותם לקחת חלק בהפקתם.

את המסגרת יזמו ומנהלים מרט פרחומובסקי ואלעד פלג, שמסרו: "אנחנו מאמינים ביכולתו של הקולנוע העצמאי בישראל להפוך כוח משמעותי ואלטרנטיבי באמת, בצורה ובתוכן. לשם כך הוא זקוק למסגרת תומכת, שתאחד בין הכוחות היצירתיים שכבר נמצאים בשטח, ותיתן להם גיבוי ותמיכה. התקווה שלנו היא ש"קולנוע פרינג'" תוכל למלא את התפקיד הזה."

לשנים הצטרפו הגופים: חברת השכרת ציוד הקולנוע ON AIR של גיא ברוזה, אולפני הסאונד DB של גיל תורן וחברת יחסי הציבור "גלאי תקשורת". פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה יקיים מסגרת הקרנות שנתית, שבו יוצגו סרטי "קולנוע פרינג'" בבכורה עולמית. בקרב אנשי המקצוע התחייבו בשלב זה כבר: המעצב האמנותי קולי סנדר ("מבצע יונתן"), העורך דני שיק ("עץ הדומים תפוס"), והצלמים קלאודיו שטיינברג ("רגליים קרות"), עדי רייס ("נתיב המזלות"), נדב הקסלמן ("ראיתי ג'ירפות בהודו") ואביגיל שפרבר ("מתמורפוזה", "חמוצים").

ההשקה הרשמית של היוזמה תתקיים במסגרת פסטיבל חיפה כאמור, ב-27 בספטמבר.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?