ביקורת: המדריך למהפכה

המדריך למהפכה.

המדריך למהפכה.

האם אדם אחד יכול לחולל מהפכה? איך מנהלים מהפכה בישראל במאה ה-21? מי מושך בחוטים? מה באמת חשוב לחברי הכנסת שלנו? כל זאת ועוד בסרט הישראלי הטוב ביותר שתראו בשנה הקרובה. "המדריך למהפכה" הוא סרט מצוין, מעניין מתחילתו ועד סופו, מצחיק ומרגש. יש בו בדיוק את כל מה שצריך להיות בסרט, וגם מוסיקה נהדרת של אבי בללי (נקמת הטרקטור). יוצרי סרטים עלילתיים יכולים ללמוד הרבה מהסרט השלושת-רבעי תיעודי הזה, בין-השאר כיצד להראות התפתחות עלילתית ללא דיאלוג ומהי עריכה קצבית ונכונה. הסרט זכה בשני פרסי אופיר: על עריכה והמוסיקה, והיה מועמד גם לסרט הטוב ביותר, בימוי ותסריט.

בשעה וחצי עמוסה התפתחויות ומהלכים עוקבים אחר מאבקו של הגיבור הראשי (דורון צברי) נגד רשות השידור והעומד בראשה (אורי פורת ז"ל, ואחר כך יוסף בראל) וההתנהלות של ערוץ 1. מלווה אותו אורי ענבר (שעשה אתו את "האח של דריקס"), ומתייצבים לצדו ומולו אנשים המוכרים לכולנו: אנשי תקשורת, אישי ציבור ופוליטיקאים. אסתר, אימא של דורון צברי, פשוט מדהימה (בתפקיד עצמה, כמובן), טבעית ואמיתית כמו שרק אמהות יכולות להיות.

זהו סרט חובה לא רק ליוצרים ובני משפחותיהם אלא לכל הישראלים שאכפת להם ממה שקורה פה. קשה להאמין שיהנה ממנו קהל לא-ישראלי. למרות שלא כולם מעורים בפרטים, לאף אחד שחי כאן לא צריך להסביר מה מקולקל בטלוויזיה של רשות השידור: ערוץ 1 הממומן מכיסי אזרחי המדינה, כשרוב הכסף הולך למשכורות ולא לתכניות, שרוב זמן השידור מוקדש לחדשות, עם תכניות שזוכות לאחוזי צפייה נמוכים, ומעט מאוד סדרות בעברית.

דורון צברי (משמאל) עם אורי ענבר. מתוך המדריך למהפכה.

דורון צברי (משמאל) עם אורי ענבר. מתוך המדריך למהפכה.

זהו הסרט הטוב ביותר שהתחרה על פרס אופיר אך אין לו סיכוי בקטגוריית הסרט הזר באוסקר. זה הזמן לצאת בקריאה להפרדת הזוכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר ולסרט שייצג את ישראל בטקס האוסקר (כפי שנעשה בצרפת ובאיטליה, למשל; בצרפת בוחרים את הסרט לאוסקר ורק חודשים אחר כך מתקיים טקס פרסי הסזאר). כמו שלאירוויזיון שולחים את השיר הנכון לתחרות ולא בהכרח את השיר העברי הטוב ביותר, צריך להתאים את עצמך לתחרות. לאוסקר יש לבחור את הסרט הטוב ביותר לאוסקר.

למרות שאף אחד לא מדבר ביום-יום עברית תקנית לחלוטין (אפילו ירון לונדון טועה לפעמים), בקריינות כתובה ומוקלטת כפי שיש בסרט, אני מצפה לעברית נכונה. הקריינות של צברי טבעית ובסגנון של חבר משתף אותנו במה שקרה לו, אך בכל זאת יש מספר טעויות שצריך היה להימנע מהן. כמו כן, בגלל שלקח הרבה זמן להכין את הסרט, חסר בסוף מידע מעודכן על מה שקרה בשנתיים מאז שעלילת הסרט נגמרת ועד ימינו, אם כי נדמה לי שאני יודע למה אין עדכון שכזה.

דירוג: ★★★★☆

אתר אידיבי מנהל מבצע כרטיסים לקולנוע לב בו מוקרן הסרט "המדריך למהפכה". יחד עם זאת ראוי לציין כי ביקורת זו נכתבה ללא קשר וללא ידיעה על המבצע.

המדריך למהפכה
ישראל, 2010
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-28.10.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
דורון צברי
תסריט:
יוסי מדמוני
ארי פולמן
אורי ענבר
דורון צברי

איציק הדרוזי

"למרות שאף אחד לא מדבר ביום-יום עברית תקנית לחלוטין… אני מצפה לעברית נכונה" – כשאתה כותב משפט כזה, דאג לפחות שהניסוח שלך יהיה תקני. "למרות ש" זה לא תקני, וכמו כן "בגלל ש" שכתבת בהמשך.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?