ביקורת DVD: הנסיך הפרסי: חולות הזמן

ג'ייק ג'ילנהול עם גמה ארטרטון. מתוך הנסיך הפרסי: חולות הזמן.

ג'ייק ג'ילנהול עם גמה ארטרטון. מתוך הנסיך הפרסי: חולות הזמן.

הנסיך הפרסי הוא דמות שנכנסה לעולמנו הרבה לפני שובר הקופות הקייצי (והלא רע בכלל אם יורשה לי לומר) שיצא כעת במהדורת DVD. הגיבור הפרסי הנחמד הופיע אי שם ב-1989 על צגי המחשב במשחק פעולה מפוקסל וחביב פרי יצירתו של ג'ורדן מכנר. עם הזמן השתכלל המשחק וסיפורו הנפלא של הנסיך עצמו. מעבר ליכולותיו האקרובטיות המדהימות ניחן הנסיך ביכולת לשלוט על חולות הזמן וכך הפך במהרה לדמות ידועה לכל גיימר באשר הוא. החברה שהוציאה את המשחק היא לא אחרת מ- UBISOFT שמאז הצליחה להביא משחק נפלא לא פחות בשם Assassin's Creed, שכותבת שורות אלו מחבבת מאוד. בדומה לסרט, העלילה במשחק החדש נשענת ברובה על רוח ההרפתקאות. ניתן לומר שהאדפטציה הקולנועית לנסיך הפרסי של שנות ה-80 ראויה בהחלט וכולי תקווה שתהיה כזו גם למשחק החדש.

דיסני, כהרגלם, השכילו לרתום את סיפורו של הנסיך ולהפוך אותו לסרט הרפקתאות רווי אפקטים שלבטח יתפוס מקום של כבוד בפארקי השעשועים שלהם באורלנדו. את האחריות על הפרויקט הדי גדול הקרוי "הנסיך הפרסי: חולות הזמן" לקח על עצמו מפיק העל ג'רי ברוקהיימר, שמוכר בין היתר בזכות שוברי קופות קייציים אחרים כמו: סאגת "שודדי הקאריביים", "אוצר לאומי" ו"ארמגדון". אין ספק, הסרט מספק בדיוק את מה שהוא מטיף ומשקף נכונה את הלך הרוח הכללי של המשחק, התקופה וניכרת ההשקעה בפרטי ההפקה הקטנים בו. במגבלות שנובעות, בעיקר משיקולים של אולפן מסחרי שמעוניין למשוך קהל ורסטילי ומשפחתי, הצליח ברוקהיימר ובמאי הסרט מייק ניואל להביא למסך הגדול מיצג מרהיב ופעלתני שלא שוחט אף פרה קדושה.

דסטן (ג'ייק ג'ילנהול) מתחיל את חייו כילד אשפתות בעיר פרסית, שבמעשה אמיץ מאין כמוהו מציל את חברו הטוב מידי רודפיו שמעוניינים להענישו משום שגנב תפוח (וכאן האיזכורים לקלאסיקה של דיסני "אלאדין" רק מתחילים). במהלך אותה דרמה נכנס מלך פרס לשוק עם פמלייתו וחוזה ביכולותיו האקרובטיות והוירטואזיות של הילד הזריז. פעולותיו של דסטן למען זולתו מביאה את המלך להחליט שהוא רוצה לאמץ את הצעיר תחת חסותו כבנו הצעיר והנסיך הפרסי החדש. דסטן גדל בארמון המלך כנסיך לכל דבר ואף הופך בהמשך לחלק מהותי מצבאות הממלכה הפרסית לצד אחיו הבוגרים. בעקבות מידע של מרגל ובעידוד דודו ניזאם (בן קינגסלי), על ארסנל נשק גדול בעיר אלמות' המעיד על כוונותיה של העיר לתקוף את הממלכה דסטן ואחיו יוצאים לפעולת נקם.

מתוך הנסיך הפרסי: חולות הזמן.

מתוך הנסיך הפרסי: חולות הזמן.

דסטן לא מהסס ומוביל את הקרב אל העיר הקדושה ובמהלך הלחימה פוגש בנסיכה היפהפייה טמינה (גמה ארטרטון). דסטן מביא אותה בחזרה לארמון המלך כאות לתבוסתה של אלמות' בדיוק בזמן לחגיגות יום הולדתו של אביו המלך. כאשר דסטן מעניק לאביו המלך שריון יפהפה המתגלה כמורעל מואשם הלה בבגידה בממלכה ונאלץ לברוח מהארמון המום ממותו הנוראי של האיש שאהב יותר מכל. הנסיכה טמינה מצטרפת אליו במסע לטיהור שמו ואף מגלה לו את סודותיהם של חולות הזמן, שבכוחם לשנות את הטרגדיה הנוראה. בדרך פוגש דסטן טיפוסים משעשעים להפליא כמו זורק הסכינים משבט הנאגבו (או משהו בסגנון) ומנהיג חבורת השודדים המשעשע שייח' עמאר (אלפרד מולינה).

הסרט החדש מציג מנעד נרחב של אפקטים ואין רגע משעמם והוא אף נותן כבוד למשחקי הסדרה במיצג של קרבות מלאי אקרובטיקה וכוריאוגרפיה מסוגננת בשילוב עם הספורט האתגרי פארקור, שהתחיל בצרפת בשנות ה-90 ושילב את הסביבה האורבנית במעשי המכשולים של מייסדיה. השילוב בין כל אלו הקנו לסרט תחושה של דינמיות וויטאליות נפלאה. השחזור של הממלכה עצמה מרהיב והשילוב של ארמונות עצומים, חולות וצילומים פנורמיים הפכו את הסרט כולו לחוויה שרק ברוקהיימר ודיסני יכולים להביא למסך הקולנוע ואין ספק שהלוקשיין הנבחר מרוקו עשה את שלו. אז נכון אין לסרט בשורה כנגד הקפיטליזם, או פתרון למאבק נגד איראן והחימוש הגרעיני, אבל הוא בהחלט חוויה חושית ומהנה בעיקר שכל המשפחה יושבת בסוכה.

האזכורים הפנימיים שלו לסרטי הרפתקאות נוספים של דיסני כמו: "אלאדין", היו כייפים להפליא וההתעסקות שלו עם הזמן ללא ספק מעניינת, אולם מעט מפוספסת כי בכל זאת בנו על סרט קיץ ולא על סרט בעל נופך פילוסופי.הליהוק המצוין של גילנהול עשה את העבודה והוא בהחלט נראה אמין ומסוקס כנסיך הפרסי וזאת לאחר אימונים מאסיביים שלעניות דעתי עשו לו רק טוב.

מהדורת הדי וי די החדשה שיצאה כעת לחנויות כוללת סרטון מעניין המציג את תהליך ההפקה של האפוס הקולנועי.

"הנסיך הפרסי: חולות הזמן"
ארה"ב, 2010
הפצה: פורום פילם, החל מה-20.09.2010 על דיוידי.
בימוי:
מייק ניוול
תסריט:
דאג מירו
בועז יכין
שחקנים:
ג'ייק ג'ילנהול
גמה ארטרטון
בן קינגסלי

שיוכים: ביקורות DVD
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?