"תקועה" / Young Adult – ביקורת

"תקועה". שרליז ת'רון.

"תקועה". שרליז ת'רון.

"תקועה" (Young Adult) הוא הסיבוב השני והלוקה בחוסר ענין של ג'ייסון רייטמן ודיאבלו קודי בתור הבמאי והתסריטאית, אחרי "ג'ונו" המוצלח שלהם. להבדיל מאותה הברקה עצמאית שהיכתה גלים והיתה לאחת ההפתעות המוצלחות ביותר של 2007, "תקועה" אינו ניחן באותה נימה משעשעת שהושמה בהצלחה בפיה המושחז של אלן פייג' ובהתנהגות הגמלונית והחביבה של מייקל סרה. במקומם, אנו מקבלים בסרט שנגנז מהפצה בבתי הקולנוע בישראל, את שרליז ת'רון במשחק אמין אך רציני באופן מוגזם, ומספר מועט של אנקדוטות מעלות-חיוך. כבר במהלך הצפיה ניכר כי נדרש היה להשקיע בגזרה הקומית יותר, ואולי אפילו קתרין היגל המעצבנת היתה תורמת לשיפור הסרט במקומה של זוכת האוסקר.

במאי "תקועה" ג'ייסון רייטמן, בנו של במאי שני חלקי "מכסחי השדים" האהובים אייבן רייטמן, בא כמובן מסביבה קומית, ואין ספק שיש לו יד בהצלחה של "ג'ונו". שיתוף הפעולה הזה שלו עם החשפנית-לשעבר וכעת-תסריטאית דיאבלו קודי שיגר אותם למעמד מכובד מאד בהוליווד, אך כבר בסרט הבא שכתבה קודי, ניכר היה שיהיה לה קשה לשחזר את העוצמה של "ג'ונו". "הגוף של ג'ניפר", שרייטמן-הבן גם הפיק עבורה, לא היה סרט מוצלח ומצליח במיוחד, אך האמון בה לא חלף במהרה משום הסדרה "טרה" שיצרה וכתבה, והחזיקה שלוש עונות. באותה השנה ש"הגוף" ו"טרה" הופיעו על המסכים המתאימים, ג'ייסון התפנה לכתוב ולביים את הסרט "תלוי באויר" שזכה לחינניות של ג'ורג' קלוני, מה שפחות או יותר עשה את הסרט לטוב הרבה יותר משהיה אילולא כיכב בו קלוני. שנתיים מאוחר יותר, דיאבלו קודי עברה עם בעלה הטרי לעיר קטנה, כתבה את "תקועה", וחזרה לעבוד עם רייטמן.

העלילה מספרת על מייביס (שרליז ת'רון), סופרת צללים בת 37, אלכוהוליסטית ולא-בוגרת, שמנסה למצוא השראה כדי לכתוב את הפרק הבא, וכנראה האחרון, בסדרת הספרות למבוגרים-הצעירים (שם מפואר לנוער ובני עשרים וקצת) "וויברלי פרפ". היא חיה בעיר הגדולה ועוד חושבת שהיא הבחורה הפופולרית ביותר שהיתה בתיכון. כאשר היא שומעת שהחבר-לשעבר שלה מהתיכון, באדי סלייד (פטריק ווילסון), התחתן ועומדת להיוולד לו תינוקת, היא כורכת אותו בסיפור שהיא כותבת ומנסה לחיות את האגדה לצעירים שבטקסט שלה.

היא חוזרת לעיר הולדתה הקטנה, ישירות בכדי לנסות ולהחזיר לעצמה את באדי. כשהוצאתו לפועל של הרעיון הפשוט-בראשה מתעכבת, מייביס פוגשת בתלמיד נוסף מהתיכון שלה, מאט פריהוף הנכה (פאטון אוסוולט). חייו של מאט לא היו קלים כלל וכלל, ואת מבטו המפוכח על החיים הוא מנסה להשליך על מייביס הילדותית. כמעט עשרים שנה אחרי שלא אמרו מילה זה לזו בתיכון, נרקמת בין השניים ידידות משונה שמהווה הניגוד המוחלט לניסיון של מייביס לזכות בחזרה בבאדי.

שרליז ת'רון היא שחקנית אמינה וטובה, אבל הרצינות התהומית שלה כאן אינה הולמת את הדמות הלובשת חולצות 'הלו קיטי' ומתעקשת שבתיקה אין כלבלב, למרות שנאמר לה כי מותר להכניס כלבים לבית המלון אליו הגיעה. הליהוק של פאטון אוסוולט הלוזר מ"מלך השכונה"הוא מצוין, מנגד. זמן המסך של השניים אמין מאד, חרף ההפרש העצום בין שתי האישיוֹת שלהם.

"תקועה". פאטון אוסוולט.

"תקועה". פאטון אוסוולט.

למרות השמות המכובדים שנטלו יד בפרויקט, הסרט נגנז מהפצה קולנועית בישראל, והסיבה נעוצה בהיותו לא טוב דיו, ובחוסר היכולת שלו לתקשר היטב עם הצופה. התכתבותה של הדמות הראשית עם התסריטאית שיצרה אותה ניכרת כאמור, אך אינה מעניינת במיוחד. גם דיאבלו קודי ניהלה חיים סוערים למשך תקופה מסוימת בעיר הגדולה, אך מעברה לעיר הקטנה אחרי נישואיה ככל הנראה משתקפים במייביס. כמו שמייביס מקדמת את הדמויות בספר שלה על פי סיטואציות שהיא מדמיינת מ'חייה' בסרט, כך אולי קודי מפנטזת על העשרת חייה החדשים בעיר הקטנה. העגמומיות הזו שמשותפת לשתי הנשים, לא עשתה טוב לתסריט – והוא יצא נטול כמעט לחלוטין מקומדיה (בדיחת חולצת ה'הלו קיטי' על אישה המתקרבת לגיל ה-40 היא מהבודדות בסרט), ונטול חן.

דירוג: ★★☆☆☆

תקועה
ארה"ב, 2011
הפצה: גלובוס גרופ, ישירות ל-DVD.
קדימון:

בימוי:
ג'ייסון רייטמן
תסריט:
דיאבלו קודי
משחק:
שרליז ת'רון
פאטון אוסוולט
פטריק ווילסון
אליזבת' ריזר
קולט וולף

שיוכים: ביקורות DVD
תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?