ביקורת: אומץ אמיתי

"אומץ אמיתי". ג'ף ברידג'ס, היילי סטיינפלד.

"אומץ אמיתי". ג'ף ברידג'ס, היילי סטיינפלד.

יש סרטים שאין בהם דבר רע להצביע עליו, ובכל זאת קשה להמליץ עליהם. כזה הוא "אומץ אמיתי", המערבון של האחים כהן. ג'ואל ואית'ן כהן עיבדו את הספר לתסריט, הפיקו, ביימו וערכו את הסרט. בשנים האחרונות ניפקו סרט בשנה, וזהו סרטם השביעי בעשר שנים, והמצליח ביותר שלהם אי פעם. הם שוב עובדים עם הצלם והמלחין הקבועים שלהם (רוג'ר דיקנס המוכשר וקרטר בורוול), וחזרו לשתף פעולה עם ג'ף ברידג'ס ("ביג לבובסקי") וג'וש ברולין ("ארץ קשוחה"). המשחק טוב, הצילום נהדר, המוסיקה מתאימה, התלבושות נכונות, אך למעט מספר קטעי פעולה מותחים, הסרט רחוק מלהיות מערבון סוחף או יוצא מגדר הרגיל.

ב"אומץ אמיתי" מאטי רוס בת ה-14 (היילי סטיינפלד) שוכרת את רובן "רוסטר" קוגבורן, מרשל חובב שתייה וסתום עין, כדי שיצא ללכוד את טום צ'ייני שרצח את אביה וברח לשטח בשליטת אינדיאנים. לעומת רוב האנשים ובוודאי הנשים של התקופה, היא משכילה, יודעת קרוא וכתוב ולעמוד על שלה. למסע שלהם מצטרף מתחרה על ראשו של הרוצח, לה-ביף מהטקסס ריינג'רס.

הגרסה הקודמת מ-1969 לספרו של צ'רלס פּורטיס זכורה בעיקר כסרט שזיכה את ג'ון ויין באוסקר (לסרט נעשה סרט המשך עם ג'ון ויין וקת'רין הפבורן). רוב הדיאלוגים בשני הסרטים זהים לחלוטין. ב"אומץ אמיתי" (2010) יש מעין אפילוג שעשוי יפה ונראה נפלא כמו כל הסרט – אולי בספר הוא התאים, אך הוא די מיותר בסרט. את מקומו של ויין בסרט החדש תופס זוכה האוסקר של שנה שעברה ג'ף ברידג'ס, שזוכה לפריחה בקריירה שלא ידע כמותה, עם שני סרטים מצליחים, זה ו"טרון המורשת". כולם ממלאים היטב את תפקידם, ובראשם היילי סטיינפלד כמאטי, בסרט הראשון שלה, ומאט דיימון כטקסס ריינג'ר. ג'וש ברולין ("מילק", "וולסטריט 2- הכסף מדבר"), ששמו מופיע בכרזת הסרט, מופיע בשלב מאוחר ויש לו תפקיד קטן.

"אומץ אמיתי". ג'ף ברידג'ס, מאט דיימון.

"אומץ אמיתי". ג'ף ברידג'ס, מאט דיימון.

לעומת מערבונים רבים שבהם הבוקר הראשי הוא שתקן, רוסטר אוהב לספר מעשיות מעברו, ומאטי הצעירה אינה שתקנית. אך מעבר לכך, כנראה שקשה לחדש במערבונים. "3:10 ליומה" (2007), המערבון האחרון שראיתי בקולנוע שהיה גם הוא גרסה לסרט ישן, היה מוצלח כי היו בו גם מעט קלילות וחוש הומור על אף הנושא הרציני. חוש ההומור המוכר של האחים כהן נוכח גם כאן, כך שהסרט מיועד לחובבי מערבונים שמתגעגעים לסוגה הנשכחת ולמעריצי האחים כהן שאהבו את סרטיהם האחרונים.

הסרט מועמד לעשרה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר (יותר מכל סרט של האחים כהן אי פעם), ויְזכה כנראה את הצלם רוג'ר דיקנס באוסקר הראשון שלו סוף סוף אחרי תשע מועמדויות.

דירוג: ★★★½☆

אומץ אמיתי
ארה"ב, 2010
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-17.02.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
אית'ן כהן
ג'ואל כהן
תסריט:
ג'ואל כהן
אית'ן כהן
צ'ארלס פורטיס
משחק:
ג'ף ברידג'ס
מאט דיימון
ג'וש ברולין
היילי סטיינפלד
בארי פפר
פול ראי
ליאון רוסום

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?