ביקורת: התמונה הכוללת

"התמונה הכוללת". רומן דוריס.

"התמונה הכוללת". רומן דוריס.

ל"התמונה הכוללת" באנו עם ציפיות גדולות בעקבות טריילר מסקרן ובעיקר רצון לסרט זר, אחרי רצף סרטים הוליוודים די ארוך, וכגודל הציפיות – לא התאכזבנו כלל! מדובר בסרט עלילתי (בניגוד להרבה סרטים זרים שמתעסקים בקליפה של השום) יחודי, מותח ומאלף, שעשוי בצורה מוקפדת ומקצועית, ועל הדרך נותן את אותותיו לכל מי שרק מנסה לקלוט גם דברים שמעבר. סרט מומלץ, אחר, אבל לא שונה, שפותח צוהר לז'אנר אפשרי בקולנוע האירופאי שמנסה בכוח, לעיתים, להיות שולי ושונה.

התרגום המילולי של שם הסרט בלא מפתיע הינו: "האיש שרצה לחיות את חייו". ואם תשאלו אותנו, המקור הוא השם המדויק ביותר שניתן היה לתת לסרט. אבל גם "התמונה הכוללת" לוקחת את הנושא המשני-עיקרי של הסרט (האהבה וההתעסקות בצילום) ומחברת אותו למעין פנטזיה גדולה יותר מאשר עדשת מצלמה ומה שמעבר לה. לא שזו הנקודה הכי חשובה שיש לדסקס עליה לאחר צפיה בסרט, אבל בהחלט שווה מחשבה ודיון.

הסרט מבוסס על ספרו של הסופר האמריקאי, דאגלס קנדי, אשר עובד והותאם לגרסה אירופאית, ועל כך ניתן רק להודות ליוצרי הסרט שבחרו להפיקו, ולא זנחו את הסיפור לעוד במאי סוג ד' מהוליווד, שהיה ככל הנראה, ומבלי להיות נביאים, הורס את כל המשמעויות הנסתרות ואת כל תוספת התוכן הנהדרת שמוענקת לסרט הנוכחי, כפי שהוא. את הסרט ביים אריק לרטיגאו, אשר באמתחתו מספר סדרות טלוויזיה צרפתיות, ומספר מועט של סרטים צרפתיים שנודה כבר עכשיו שמעולם לא שמענו עליהם, ואין לנו מושג איך הם… ומשכך, ללא כל יכולת השוואה אפשרית ברגעים אלו ובעקבות מעבר על שמות הסרטים הקודמים עליהם אחראי לרטיגאו (I do, A Ticket to Space, אבל מי הרג את פמלה רוז?), נהמר שזהו סרטו העמוק הראשון, שמעז להתכתב עם במאים אירופאים אחרים כגון מיכאל האנקה, אלחנדרו אמנבר, מישל גונדרי ועוד.

"התמונה הכוללת". רומן דוריס, מרינה פויס.

"התמונה הכוללת". רומן דוריס, מרינה פויס.

הסרט מתאר את סיפורו של פול אקסבן, כביכול אדם שיש לו הכל – עבודה מוצלחת ומכובדת המכניסה לו די כסף על מנת לגור בבית מדהים בפרברי פריז ולרכוש לעצמו את המילה האחרונה בכל הנוגע לצילום, אישה יפהפיה ושני ילדים מקסימים. ואולם, לפתע מגיח לו משבר בחיי הנישואין, ומעוות את התמונה הכוללת. מכאן הכל מתחיל להשתנות, וברגע מסוים משתנים חייו מקצה לקצה ופול נאלץ לשנות את זהותו, תוך התעסקות ב"אני האמיתי" שלו, לראשונה בחייו.

עד הצפיה בסרט, לא הכרנו קרוב מדי את השחקנים הראשיים שלו. ובכל זאת, בשביל רומן דוריס למשל, המגלם את פול, לא מדובר בסרט הרציני הראשון שלו: ניתן היה ליהנות ממנו בסרטים שונים בעבר, כגון Russian Dolls לצד אודרי טוטו, Afterwards לצד ג'ון מלקוביץ' וכן בסרט בשם "שובר הלבבות" לצד ונסה פאראדי שיצא לקולנוע בישראל ביוני 2010. ובהתעלם מהסקירה הנחמדה לעיל – מדובר בשחקן מצוין, שנכונות לו הצעות מבטיחות לאור משחקו היוצא מן הדופן בסרט "התמונה הכוללת".

לצד דוריס, מספר שחקנים טובים נוספים כגון קתרין דנב, אשר פרצופה המוכר הופיע במספר סרטים לא מבוטל, וביניהם אף גיחה קצרה בסרט "הרוקדת בחשכה" וברנקה קטיק אשר גם לה ברפרטואר מספר הופעות בסרטים מכובדים כגון "חתול שחור, חתול לבן" המצוין של קוסטריצה, "אויב הציבור" לצד ג'וני דפ ועוד. אבל העובדות קרות ומשעממות… מה שמעניין וחשוב לענייננו הוא שכל הקאסט של הסרט, בלי יוצא דופן, מותאם בצורה מושלמת לסיפור – ועושה עבודה מעולה.

"התמונה הכוללת". רומן דוריס, קתרין דנב.

"התמונה הכוללת". רומן דוריס, קתרין דנב.

נקודה נוספת אותה יש לציין לטובה הינה עבודה הצילום בסרט, אשר פרט לאסתטיקה המאפיינת אותה, ניתן גם להתרשם מהפן האומנותי של הבימאי, הבא לידי ביטוי בצילומים מרהיבים, לא של נופים וכדומה, אלא של דברים יחסית יום-יומיים, המצליח להוציא מהם ייחודיות בלתי רגילה – פשוט יפהפה.

זהו מסוג הסרטים האהובים עלינו, בהם אנחנו יוצאים מהקולנוע ומתחילים לעשות אחד פלוס אחד פלוס שלוש פלוס… – והכל מתחבר לכדי מלאכת מחשבה מדויקת ומקורית. בהחלט מומלץ, בכלל לא סרט זר במלוא מובנו ההארד-קורי של המילה, ואכן שווה גיחה לקולנוע.

דירוג: ★★★★½

התמונה הכוללת
צרפת, 2010
הפצה: פורום פילם, החל מה-03.02.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
אריק לרטיגו
תסריט:
לורן דה ברטילה
אריק לרטיגו
דאגלס קנדי
משחק:
רומן דוריס
מרינה פויס
קתרין דנב
ניילס ארסטרופ
ברנקה קטיק

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?