"מחר תזרח השמש" – ביקורת: נאני מורטי במופע יחיד אינפנטילי ונרקסיסטי

"מחר תזרח השמש". נני מורטי.

"מחר תזרח השמש". נני מורטי. צילום באדיבות לב סרטים ובתי קולנוע.

הבמאי הותיק נאני מורטי חוזר אלינו בסרט "מחר תזרח השמש", שהספיק להיות מוצג גם בפסטיבל קאן האחרון, אבל למרות המעמד המכובד, לא מדובר בסרט טוב במיוחד, אלא בסוג של מופע יחיד מטעמו של הבמאי, שגם משחק בתפקיד הראשי, אבל עושה זאת בצורה קצת מנג'סת, לא חפה מנרקיסיזם וגם אינפנטילית למדי.

ג'ובאני (מורטי) הוא במאי קולנוע שעסוק בצילומי הסרט ההיסטורי שלו על המהפיכה ההונגרית של 1956, כשאשתו משמשת כמפיקה וביתו כמלחינה של הסרט, כשתוך כדי הצילומים ג'ובאני מגלה שאשתו "בוגדת" בו מקצועית בהפקה של סרט אחר וביתו רוצה להתחתן עם מישהו שגילו משולש מאשר גילה. הוא מתערער לחלוטין ויצטרך לסיים את הסרט כשבנוסף לכל הצרות הנ"ל גם התקציב אזל וצריך למצוא משקיעים נוספים.

"מחר תזרח השמש". מרגריטה ביי, נני מורטי.

"מחר תזרח השמש". מרגריטה ביי, נני מורטי. צילום באדיבות לב סרטים ובתי קולנוע.

בנוסף להיות במאי מוערך, נאני מורטי הוא גם שחקן קולנוע, שנוהג לשחק בסרטיו, וגם בסרטים של במאים אחרים ("פדרה פדרונה" של האחים טביאני) , ב-1994 הוא הלך צעד אחד קדימה ושיחק את עצמו בסרט "יומנו של נאני מורטי" שהיה הסרט הראשון שלו שזכה להצלחה גלובלית של ממש ואף זיכה את יוצרו בפרס הבמאי בפסטיבל קאן. ב-2001 הוא גם זכה ב"דקל הזהב" עבור הסרט "חדרו של הבן" (שבו שיחק את האבא של הבן).

גם בסרט הנוכחי שלו, נאני משחק את עצמו, סוג של. אמנם קוראים לו ג'ובאני, אבל כמובן שהוא בן דמותו הקולנועי של היוצר. הוא גם שמאלני רדיקלי כמוהו והוא אוהב שליטה מוחלטת בסרטיו וגם בסרטים של אחרים. וכך בסצינה מרכזית בסרט, מגיע ג'ובאני לסט שבו משמשת אשתו כמפיקה ולא נותן לבמאי לצלם את הטייק האחרון לסרטו כי החזון שלו לא אמנותי מספיק עבור ג'ובאני. סוג של וודי אלן איטלקי אבל הרבה פחות מוצלח מהמקור. בסופו של דבר יש כאן יצירה שסובבת כולה אחר דמותו המסוכסכת של מורטי ומשום שהיא איננה מעניינת מספיק, ולטעמי אף מעצבנת, כאמור, וההומור נוטה להיות אינפנטילי למדי ולא יותר מדי מתוחכם, אני לפחות איבדתי עניין לפני שהסרט הסתיים.

דירוג: ★★½☆☆

מחר תזרח השמש (איטליה, צרפת, 2023)
בימוי: נאני מורטי | תסריט: פרנצ'סקה מרסיאנונאני מורטיפדריקה פונטרמוליוליה סנטלה | משחק: נאני מורטימרגריטה בייסילביו אורלנדוברבורה בובולובהמתייה אמלריק | מוסיקה מקורית: פרנקו פיירסנטי | צילום: מישל ד'אטנסיו
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-14.09.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?