ריאיון עם במאי "טוביאנסקי", ריקי שלח: "האדרנלין נמצא בבימוי"

"טוביאנסקי". ריקי שלח, עוז זהבי.

על הסט של "טוביאנסקי". ריקי שלח עם עוז זהבי.

פסטיבל חיפה 2014 יקרין את הסרט הישראלי "טוביאנסקי", המספר את מקרה ההוצאה להורג הראשון והאחרון שבוצע על יהודי במדינת ישראל – מאיר טוביאנסקי. הזמן היה מלחמת העצמאות, ומספר מתקנים אסטרטגים ישראלים נפגעו במהלך הלחימה ובאופן מדויק, שעורר חשד כי מישהו הדליף את מיקומם. ראש מחלקת המודיעין (הראשון) בצה"ל, איסר בארי, שם לו מטרה לתפוס את את המדליף – וגילה קשר רופף לקצין בשם מאיר טוביאנסקי. בארי ארגן משפט שדה צבאי לטוביאנסקי במקום נטוש לא רחוק מקיבוץ הראל, ואף אסף כיתת יורים לבצע את גזר הדין. אחרי הוצאת בעלה להורג, שכנעה אישתו של טוביאנסקי את ראש הממשלה דוד בן גוריון לחקור את הנעשה. ועדת החקירה שמינה, מצאה כי טוביאנסקי חף מפשע, ובמשפט שנערך לאיסר בארי הוא נמצא אשם בהריגה ובחריגה מסמכות. עם זאת, בית המשפט השתכנע מטיעוניו לכוונות טובות, וגזר עליו רק יום אחד במאסר – שגם ממנו השתחרר בחנינת נשיא המדינה חיים ויצמן.

הפרשה המצערת הזו אינה מוכרת מספיק בתולדות המדינה, על אף חומרתה הרבה. נזכור כי רק שני אנשים הוצאו להורג במדינת ישראל, ומלבד טוביאנסקי – היחיד הוא אדולף אייכמן. אכן, לא פרשה מפוארת בתולדות המדינה הצעירה שלנו, שכנראה נבלעה בתחושת הניצחון האדירה של מלחמת העצמאות וקום המדינה המואץ. על ההדים שיצרה הפרשה נמנים סרט התיעודה "משפטו ומותו של מאיר טוביאנסקי" של יהודה קווה והשיר "אלמנת הבוגד" של נתן אלתרמן.

המפיק והבמאי הותיק ריקי שלח החליט לעסוק בנושא הנפיץ, ותכנן כבר שנים רבות ליצור סרט עלילתי על טוביאנסקי. זהו אינו סרטו הראשון של שלח על נושאים מטרידים בתולדות המדינה: הוא הפיק את "שתיקת הצופרים" על מלחמת יום הכיפורים, "עונת הדובדבנים" על מלחמת לבנון הראשונה, ו"אלטלנה" על הספינה שהציתה מאבק אחים בין ארגון האצ"ל לצה"ל. לסרט "טוביאנסקי" שהחליט גם לביים, ניסה לגייס כסף בשיטת "גיוס המונים" דרך גולשי האינטרנט, אבל לא נחל הצלחה – ובמקום, הסתפק במימון של קרן מקור וחברת יונייטד קינג כדי ליצור את סרטו, שיעלה כאמור על המסך הגדול בפסטיבל חיפה השנה.

למה לך להתעסק בנושא נפיץ כל כך?

ריקי שלח: נושאים נפיצים הם המעניינים ביותר, הניסיון להציג אותם בפרספקטיבה של זמן, מאד מאתגר.

איך הגעת לסיפורו של מאיר טוביאנסקי?

לראשונה התוודיתי לסיפור כשקראתי את "אלמנת הבוגד" של אלתרמן, כבר אז אמרתי שזה צריך להיות סרט. לקח למעלה מעשרים שנה עד שזה קרה.

"טוביאנסקי". מיכה סלקטר.

מיכה סלקטר הוא מאיר טוביאנסקי.

כיצד קרה החיבור בינך לבין התסריטאי-פרופסור מיכאל בר זוהר?

למרות ששנינו, בר זוהר ואנוכי, מאותה תפוצה (בולגרים), נפגשנו בפעם הראשונה בפרמיירה של הסרט "אלטלנה" שהפקתי, ומן הון להון אני אמרתי שאני רוצה לעשות סרט על טוביאנסקי והוא אמר שבדיוק שלאחרונה עיין בפרוטוקולים של המשפט של בארי. כל השאר היסטוריה, קרן מקור ממנה פיתוח תסריט ומספר שנים לאחר מכן יצא סרט.

תמיד יש קושי להפיק סרט תקופתי

ריקי שלח מפיק סרטים כבר כמה עשורים. את "עונת הדובדבנים" ו"שתיקת הצופרים" כבר הזכרנו, אבל ישנם גם "רסיסי אהבה", "חצוצרה בואדי" ואחרים. ב-1984 ביים את סרטו הראשון "החורף האחרון" ואחריו את "לוחמי החופש" עם פיטר פונדה, ואז הפסקה עד שב-1999 ביים שוב את "גופה בחולות", ושוב הפסקה. ב-2014 הוא כבר חוזר עם סרט שני אחרי "אילוף הגוררת" שיצא מוקדם יותר לאקרנים, ועובד כבר על סרט נוסף בבימויו, "בלדה ליוסף".

אתה לפתע עסוק מאד גם בבימוי. מה גרם לסוויץ'?

האדרנלין נמצא בבימוי, ואני נהנה ברמות.

"טוביאנסקי".

"טוביאנסקי".

עד כמה הרגשת צורך לסטות מהאמת המוחלטת במסגרת הפיכתו למותחן קולנוע?

הסרט נאמן למציאות כמעט באופן מוחלט, למעט מקומות בהם שינינו על מנת לתת לדברים נופך קולנועי משוכלל יותר.

כבר הפקת סרטים תקופתיים כגון "אלטלנה" ו"רסיסי אהבה". היו הקשיים יחודיים להפקה ולצילום הסרט הזה לעומת הקודמים שלך?

תמיד יש קושי להפיק סרט תקופתי – במיוחד עם התקציבים שעומדים לרשותנו. טוביאנסקי לא היה שונה בהרבה.

אתה חושב שמדינת ישראל למדה כבר מהמקרה, או שההדחקה עוד יכולה להביא להישנותו של המקרה?

לדעתי קולנוע לא ממש גורם לשינוי, במיוחד לא בעידן הכול כך עמוס בטלוויזיה ובאינטרנט. יחד עם זאת, מקרה כזה לא אירע שנית משום שזה היה באמת מקרה יוצא דופן שאיננו מעיד על שום כלל.

השתתפת בהקמת האקדמיה הישראלית לקולנוע, וכיו"ר הראשון השגת לאקדמיה את זכות בחירת הסרט שישלח לאוסקר האמריקאי. שנים רבות עולות טענות נגד המיזוג בין קטגורית הסרט הטוב לבין הבחירה בסרט לאוסקר, שהודגמה רק לפני שבועות אחדים כאשר "גט" קטף את פרס הסרט הטוב אבל שום פרס משמעותי אחר – כלומר חברי האקדמיה אהבו ב"אפס ביחסי אנוש" כל דבר, חוץ מסיכויו לאוסקר. אתה חושב שיש מקום לפצל את הבחירה כיום?

העולם המודרני יודע לזהות סרט טוב בכל שפה ומכל תרבות והאמריקאים לא שונים, אין כל סיבה שנתיימר לחשוב עבור האמריקאים ולנחש מה הם יאהבו או לא יאהבו, הבחירות בסרט הזר הטוב ביותר בעבר רק מוכיחות זאת. מה שצריך לבחור זה את הסרט הטוב ביותר לדעתנו ולסמוך על כך שטיב הסרט יעשה את העבודה.

 

"טוביאנסקי" יוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2014 ביום ב' (13.10) בשעה 22:30 (אולם רפפורט).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?