"לילה קשוח" – ביקורת #2

מאת רותם יפעת
"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

"לילה קשוח" מעלה קושייה לא פשוטה: האם הוא יותר מצחיק או יותר דרמטי? זאת שאלה שאולי הרבה סרטים מעלים, בוודאי קומדיות שתמיד יש בהן ממד דרמטי (משהו שיניע את העלילה וימנע מהסרט להיות אסופת מערכונים) אבל במקרה הזה הדבר בולט ובמובן מסוים יש כאן שני סרטים: קומדיית טעויות שמתבססת על כך שהדמויות לא מבריקות תחת לחץ ובנוסף סרט פשע-מתח. לעיתים הסרטים נפגשים אבל חלקים גדולים יש הרגשה של מעבר מסגנון לסגנון. יותר אחידות היה הופך את הסרט לאחד הטובים בז'אנר.

ייתכן והסיבה להבדלה הברורה בין שני הסרטים נעוצה בבוסריות של הבמאית לוסיה אנייל שביימה וכתבה (יחד עם בן זוגה פול דאונס שגם מופיע בסרט). אנייל מצליחה לנווט היטב בין שני הסגנונות ולשמור על אחידות בבימוי בשניהם – הישג לא רע עבור סרט ביכורים – אבל לא מצליחה לגרום להם להתחבר. אנייל ודאונס מסמנים מגמה מעניינת בקולנוע: השניים כותבים ומביימים ב"ברוד סיטי" (אחת מיוצרות הסדרה אילנה גלזר אף מופיעה בסרט) שהחלה ברשת ועברה לטלוויזיה. בתקופה בה עולם הקולנוע חושש מעולם הסטרימינג הצמד מציג אופציה  לגישור בין העולמות.

בדומה לסדרה ממנה הגיעו, גם כאן הדמות הראשית היא אישה: ג'ס (סקרלט ג'והנסון) פוליטיקאית שמתמודדת על מקום בקונגרס היוצאת לחופשה מעט כפויה כדי לחגוג את סוף הרווקות שלה במיאמי. הסופ"ש מאורגן על ידי חברתה הטובה אליס (ג'יליאן בל), בתקווה לשחזר את ימי הזוהר מהקולג' יחד עם בלייר (זואי קרביץ) ופרנקי (גלזר) – כשהיום, עשר שנים לאחר הלימודים כל אחת במקום אחר בחיים. אליהן מצטרפת פיפה (קייט מקינון) חברתה של ג'ס מהשנה שלמדה באוסטרליה.

"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

בהתחלה ג'ס מהוססת שכן היא הייתה מעדיפה להישאר בבית עם הארוס שלה ולעבוד על הקמפיין שלה, אבל קצת אלכוהול וקוקאין משחררים אותה. הדברים מסתבכים כשאליס בטעות הורגת את החשפן שפרנקי הזמינה לג'ס. מחשש שהגופה תתגלה הן מזיזות אותה אבל לא מצליחות להיפטר ממנה. במקביל פיטר (דאונס) שחושש שג'ס הולכת לעזוב אותו (בכל זאת, הוא בחור ממוצע והיא סקרלט ג'והנסון) יוצא במסע בלתי אפשרי למיאמי לכבוש אותה חזרה.

אי אפשר שלא להעריך את ניסיון השילוב של שני סרטים שונים לתוך סרט אחד. הבעיה היא שאחד מהסרטים הללו נראה כאילו הוא עדיין תקוע בעבר (בדומה לחלק מהדמויות בו) ויש בו מעט מאד דברים מקוריים או מצחיקים. באופן מפתיע דווקא החיבור בינהם עובד מצוין וזה לא דבר פשוט, ואין ספק שמבין שני הסרטים ברור מי סוחב את מי על הגב. בסופו של דבר דווקא החוליה החזקה מנצחת גם כי היא מסיימת את הסרט וגם כי למרות שהסוף צפוי וקיטשי הוא עדיין מרגש ומרגיש אמין. העובדה ששינו את השם מ-“Rock That Body” יכולה להעיד על הניסיון להתרחק מהכיוון של קומדיית טעויות במטרה להדגיש צדדים אחרים של הסרט.

הדואליות שקיימת בבסיס הזה מקבלת ביטוי גם בהופעת השחקניות. ג'והנסון וקרביץ שייכות לסרט הדרמטי יותר בעוד שמקינון ובל הקומיקאיות מופיעות בקומדיה כשגלזר איפשהו באמצע. ג'והנסון מוכיחה בפעם המי יודע כמה למה היא אחת הכוכבות הגדולות בהוליווד: זה לא משנה מה אם היא מגלמת נחש, קול של אינטליגנציה מלאכותית או פוליטיקאית היא תמיד תהיה סקסית וזוהרת. אבל יותר מכך, היא גם שחקנית נפלאה שללא תלות ברמת הסרט היא תמיד תבריק.

הדבר בולט אף יותר לאור ההופעות של השותפות שלה לסרט, ובייחוד הקומיקאיות: בל ומקינון. ההופעה של שתיהן מוגזמת ולא מצחיקה יותר מדי. שתי הדמויות שלהן חד מימדיות ומוגבלות לשטיקים מאד ברורים. בל לא נדרשת להרבה בעוד שמקינון לקחה מעבר לקצה את הדמות האקסצנטרית שהיא עשתה היטב בעבר. אני תוהה האם התפקיד יועד לרבל ווילסון (אוסטרלית במקור) אבל לבסוף הסתפקו במקינון. יחד עם תפקידה ב"שקרים קטנים גדולים" קרביץ מסתמנת כשחקנית שיהיה מעניין לעקוב אחריה בעתיד, במיוחד לאור הסצנות שלה עם דמי מור וטיי בורל כשכנים המוזרים של החבורה במיאמי.

"לילה קשוח".

"לילה קשוח".

באופן מפתיע (או שלא, בכל זאת הוליווד) אנייל היא הבמאית הראשונה בעשרים שנה האחרונות שביימה קומדיה למבוגרים בלבד. זו לא צריכה להיות סיבה להעריך את הסרט אחרת או לעשות לה הנחות אבל חשוב לציין זאת כי זו שבירת תקרת זכוכית מסוימת. חשוב לזכור שאנייל נמצאת במצב פרודקסלי: הצלחה שלה תקדם במקרה הטוב רק אותה, בעוד שכישלון אישי שלה יידבק בכל המין הנשי בוודאי (לא זכור לי כשבמאי גבר נכשל אף אחד לא עוצר ושואל: "הממ, גברים עוד לא מתאימים לתפקיד של בימוי סרטי מפלצות"). יחד עם "וונדר וומן" לאט לאט נשים מצליחות להיכנס לטריטוריה של גברים אבל עם כוכבית – כל עוד זה עוסק בנשים. מי יודע, אולי השלב הבא הן יזכו לביים סרטים שנחשבים גבריים וגם עוסקים בגברים, כי אלוהים יודע שזה אף פעם לא עצר מהוליווד לתת לגברים לביים סרטים על נשים.

דירוג: ★★★☆☆

לילה קשוח (ארה"ב, 2017)
בימוי: לוסיה אניילו | תסריט: לוסיה אניילו, פול וו. דאונס | משחק: סקרלט ג'והנסון, ג'יליאן בל, קייט מק'קינון, זואי קרביץ, אילנה גלזר | מוסיקה מקורית: דומיניק לואיס
הפצה: החל מה-15.06.2017 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?