הסרט הישראלי "המשלחת" יתחרה בפסטיבל ברלין 2023

"המשלחת".

"המשלחת". צילום: נטליה לצינסקה (Natalia Łczynska).

הסרט הישראלי "המשלחת" של אסף סבן יתחרה בפסטיבל הסרטים ברלין 2023 (ה-73 במספר) שבגרמניה. הסרט יתמודד בתחרות 'דורות' (Generations) לסרטים העוסקים בבני נוער ובסיפורי התבגרות.

הסרט מספר על שלושה חברים תלמידי תיכון, שיוצאים עם משלחת בית הספר למסע אל אתרי השואה בפולין. הם נרגשים לקחת חלק בחוויית ההתבגרות הנפוצה הזו בקרב הנוער הישראלי. בין מחנות ההשמדה לאתרי הזיכרון הם עוברים מסע אישי משלהם, מתמודדים עם פחדים וחוגגים את הנעורים, שיבואו פתע אל סופם. מככבים בסרט יואב בבלינעמי הררילייב לב לויןעזרא דגן ואלמה דישי.

"'המשלחת' הוא סרט התבגרות על חוויה מוזרה ומיוחדת," מסר הבמאי אסף סבן, "שעברתי בעצמי בתור נער, ומשותפת לכל כך הרבה של אנשים שגדלו והתחנכו במדינה הזו. העובדה [שהמפגש עם הקהל] הולך לקרות דווקא בברלין, הופכת את המסע הזה בין העבר להווה למורכב ומרגש במיוחד."

המפיקים אורית זמיר ויואב רועה הוסיפו: "אנחנו גאים שאחרי עשר שנות עבודה על התסריט וגיוס המימון, ואחרי מהמורות של צילומי סרט בתקופת מגיפת הקורונה, הצלחנו להשלים את הסרט המורכב הזה שהוא קופרודוקציה עם פולין וגרמניה. זה סרט מענג, אך עם זאת, גם מעלה סוגיות הנוגעות למניעים החינוכיים להוצאת משלחות של בני נוער לפולין, [והוא] רלוונטי דווקא כיוון שבתקופה האחרונה בוטלו המשלחות בגלל מחלוקות פוליטיות עם פולין." התארכות העבודה על הסרט שהזכירו המפיקים גרמה לכך שהבמאי סבן הספיק להוציא את הסרט העצמאי "בית בגליל" (עם נועה קולר) למרות ש"המשלחת" נכתב לפניו.

זמיר ורועה עומדים עם סרט אחר שהפיקו, "שני ילדים ביום", במרכז איומיו של שר התרבות החדש מיקי זוהר לבטל את תמיכת הקרן החדשה לקולנוע וטלויזיה בסרט, בטענה כי הוא "מוציא את דיבתה של ישראל" לדבריו. המפיקים נטלו את ההזדמנות והגיבו: "מגמת ההשתקה וההפחדה יכולה לגלוש לכל סרט שהם יחליטו שלא בא להם טוב. ההחלטה לשלוט על המידע ועל תוכן שמופץ לאזרחים, לקוח מחוברת ההפעלה של איך מקימים דיקטטורה."

פסטיבל ברלין יתקיים השנה בין ה-16 ל-26 בפברואר, ו"המשלחת" מצטרף בו לסרט "גולדה" שביים הישראלי גיא נתיב. רשימת הסרטים המלאה בפסטיבל תתפרסם ביום ב' הקרוב (23.1).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?