פסטיבל צ'ינמה איטליה 2023 יקדיש סרטים לסרג'יו לאונה, אניו מוריקונה וסרג'יו קורבוצ'י

"כמו כבשה בין זאבים".

"כמו כבשה בין זאבים". באדיבות Cinnecitta, פסטיבל צ'ינמה איטליה.

פסטיבל צ'ינמה איטליה לקולנוע איטלקי 2023 (העשירי במספר) יטיל זרקור על שלושה מהקולנוענים האיטלקים המוכרים ביותר: סרג'יו לאונה (מערבוני הספגטי), אניו מוריקונה (המלחין של סרטי ליאונה ושל "סינמה פרדיסו") וסרג'יו קורבוצ'י (במאי "ג'אנגו" ששימש השראה ל"ג'אנגו ללא מעצורים" של קווינטין טרנטינו).

לצד "הטוב, הרע והמכוער" הקלאסי של ליאונה שיוקרן בפסטיבל, יוקרן אודותיו הסרט התיעודי "סרג'יו ליאונה: האיטלקי שהמציא את אמריקה" בבימויו של פרנצ'סקו זיפל, שיגיע לישראל כאורח הפסטיבל. אודות מוריקנה יוקרן "אניו" של ג'וזפה טורנטורה (במאי "סינמה פרדיסו"). ובהקשר לקורבוצ'י יוקרן סרטו "הדרממה הגדולה" (1968) עם ז'אן לואי טריניאן וקלאוס קינסקי, וסרט התעודה "ג'אנגו וג'אנגו" של סטיב דלה קאסה ולוקה ריאה.

הפסטיבל יפתח עם הסרט "צילו של יום" של ג'וזפה פיצ'יוני שיגיע ארצה כאורח הפסטיבל, ויוקרנו גם "כמו כבשה בין זאבים" של לידיה פטיטוצ'י שתגיע כאורחת לישראל, "נוסטלגיה" של מריו מרטונה, "לאונורה אדיאו" של פאולו טביאני, "היובש" של פאולו וירצי ו"צ'או רומא" של ג'יאני די גרגוריו.

פסטיבל צ'ינמה איטליה יתקיים השנה בסינמטקים בין ה-19 ועד ה-30 באפריל, בניהולם האמנותי של רוני פלוס ודני מוג'ה, ובשיתוף המכונים לתרבות איטליה בתל אביב ובחיפה, וצ'ינה צ'יטה באיטליה.

רשימת הסרטים הבולטים בפסטיבל צ'ינמה איטליה 2023:

"צילו של יום", ג'וזפה פיצ'יוני (איטליה 2022, L’OMBRA DEL GIORNO)
סרט הפתיחה של הפסטיבל. דרמה עם ריקרדו סקמארציו, בנדטה פורקרולי.
בעיירה פרובינציאלית באיטליה בשנות השלושים תחת רודנות של מוסוליני לוצ'יאנו זה עתה פתח את המסעדה שלו. מהחלון הוא רואה תהלוכה מסודרת של ילדי בית ספר יסודי בליווי מורה ומתפתה להאמין לאותה תמונה של שלווה, של אמונה בעתיד.
לוצ'יאנו הוא פשיסט, כמו רוב האיטלקים באותה תקופה, אבל בדרכו שלו. כוטרן של מלחמת העולם הראשונה הוא העדיף להתרחק מלוחמנות וצייתנית בהיררכיות המפלגתיות. מה שקרוב ללבו היא המסעדה שלו שאליה הוא מתמסר בקפידה שתקנית. עד שנערה תופיע מחוץ לחלון. הסדקים הבולטים הראשונים שמופיעים בעולם שמעבר לחלון והנערה ישנו את חייו של לוצ'יאנו.

"הקרב על אלג'יר", גילו פונטקורבו (אלג'יר-איטליה 1966, LA BATTAGLIA DI ALGERI)
מוסיקה מאת אניו מוריקונה. דרמת מלחמה עם ג'ין מרטין, יאסיף סאנדי, פאוזיה אל קאדר.
שחזור של תולדות מלחמת השחרור האלג'יראית בשנים 1954-1962, שכולל את אווירת הטרור והאלימות באלג'יר, הנאבקת על שחרורה מן הקולוניאליזם הצרפתי.

"לאונורה אדיו", פאולו טביאני (איטליה 2022, Leonora addio)
זוכה פרס פיפרסקי בפסטיבל ברלין 2022. סרט פיוטי עם פבריציו פראקאנה, מתיאו פיטירוטי, דניה מארינו, דורה בקר, קלאודיו ביגאלי.
"לאונורה אדיו" שואל את שמו מסיפור קצר של הסופר והמחזאי האיטלקי הגדול לואיג'י פיראנדלו. פיראנדלו ביקש להקבר במולדתו סיציליה אבל אחרי מותו מוסוליני התעקש להחזיק את האפר ברומא כנכס לאומי. אחרי המלחמה נשלח נציג למלא את המשאלה, אך הדרך לסיציליה תהיה כמובן רצופת מכשולים. חלקו השני של הסרט מעבד את סיפורו האחרון של פיראנדלו, "המסמר".

"כמו כבשה בין זאבים", לידיה פטיטוצ'י (איטליה 2023, COME PECORE IN MEZZO AI LUPI)
מותחן עם איזבלה רגונזי, אנדריאה אראנג'לי.
ורה, שוטרת סמויה, חודרת לקבוצת פשע מסוכנת וזוכה באמונם של הבוסים שלה, שרוצים שהיא תשיג את הנשק לשוד הבא שלהם אבל, בדיוק כשהיא עומדת לארגן את מעצר הכנופיה, היא מבינה שגם אחיה הצעיר ברונו מעורב בשוד. עליה לתמרן בין נאמנות למבצע למשפחה.

"אמנדה", קרוליינה קוואלי (איטליה 2022, Amanda)
עם בנדטה פורקרולי, ג'ובנה מצוג'ורנו.
לאמנדה, בת 24, מעולם לא היו חברים, וזה מה שהיא הכי רוצה. כשהיא מגלה שכתינוקת היא ורבקה בילו זמן רב ביחד, אמנדה בוחרת במשימה החדשה שלה: לשכנע אותה שהם עדיין החברות הכי טובות.

"סרג'יו לאונה: האיטלקי שהמציא את אמריקה", פרנצ'סקו זיפל (איטליה 2022, Sergio Leone: The Man who Invented America)
הסרט התיעודי מביא את סיפורה של אחת האגדות הגדולות של הקולנוע העולמי. החזון האמנותי היחודי של סרג'יו לאונה חצה גבולות, יצר את ז'אנר מערבון הספגטי, הפך לחלק משפת הסרטים ושינה את פני הקולנוע הבינלאומי.
"האיטלקי שהמציא את אמריקה" משרטט דיוקן של אדם תרבותי עד מאוד, איש חזון שחי ונשם סרטים מיום שנולד. בסרט משולבים קטעי ארכיון נדירים מן הסינמטק של בולוניה, כולל הקלטות יקרות ערך וקטעים שצולמו מאחורי הקלעים. הוא זכה לראשונה לשיתוף פעולה של משפחת לאונה וכולל צוות מרשים עד מאוד של מרואיינים, מקלינט איסטווד ועד סקורסזה, ספילברג וטרנטינו, אנשים שעבדו עם לאונה במשך שנים ואנשי מפתח בהוליווד שהושפעו עמוקות מיצירתו.

"נוסטלגיה", מריו מרטונה (איטליה/ צרפת 2022, Nostalgia)
דרמה עם פיירפרנצ'סקו פאבינו, פרנצ'סקו די לווה, תומאזו רניו, אורורה קואטרוקי.
פליצ'ה לאסקו עזב את הבית לפני 40 שנה, כאשר היה רק בן 15. כעת הוא שוב הביתה, לנאפולי, לבלות זמן עם אימו המבוגרת ולהתעמת עם הזיכרונות. פליצ'ה, שבקושי זוכר את האיטלקית שלו, משוטט בעיר, מגלה מחדש את הפינות החבויות והקודים הלא כתובים, ומשא העבר הולך ואוחז בו.

"זרות", רוברטו אנדו (איטליה 2022, LA STRANEZZA)
עם טוני סרביליו, סלבטורה פיקארה, ולנטינו פיקונה, לואיג'י לו קאסיו.
במהלך ביקור קצר בסיציליה ב-1920, לואיג'י פירנדלו פוגש שני שחקנים חובבים שעושים חזרות על מופע חדש. המפגש בין המחבר המבריק של "שש דמויות מחפשות מחבר" לחברת החובבים העלובה הזו, יתפתח לעלילה רוויה בהפתעות רבות.

"הטוב, הרע והמכוער". קלינט איסטווד.

"הטוב, הרע והמכוער". קלינט איסטווד.

"הטוב, הרע והמכוער", סרג'יו לאונה (איטליה/ספרד/מערב גרמניה 1966, THE GOOD THE BAD AND THE UGLY)
מוסיקה מאת אניו מוריקונה. עם קלינט איסטווד, אלי וולך, לי ואן קליף.
If you want to shoot – shoot, don't talk! – המשפט האלמותי שאומר אלי וולך (המכוער) בסרט מבטא יותר מכל את גישתו של סרג'יו ליאונה לקולנוע. העברת העלילה והמסרים באמצעות התמונה (צילום סינמסקופי מרהיב של טונינו דלי קולי) והמוסיקה (קלאסיקה של אניו מוריקונה), עם מינימום פטפטת. איסטווד השתקן הוא הטוב, ואן קליף הוא הרע, ויחד עם וולך הם יוצאים למסע להשגת אוצר זהב הקבור בבית עלמין מדברי, כשברקע מתחוללת מלחמת האזרחים של ארה"ב.

"צ'או רומא", ג'יאני די גרגוריו (איטליה/צרפת 2022, CIAO ROMA (ASTOLFO))
עם ג'אני די גרגוריו, סטפניה סנדרלי.
אסטולפו, פרופסור בגמלאות, שמפונה מביתו ברומא מחליט לעבור לגור באחוזה משפחתית בכפר מרוחק באברוצו, מקום בו לא ביקר עידנים. די מהר הוא מתיידד עם נווד, שף לשעבר ושיפוצניק צעיר. ארבעתם חיים בהרמוניה באחוזתו, עד שמגיעה סטפניה, אישה נדיבה ומקסימה בת גילו. אסטולפו מתאהב אך בתחילה נאבק לא לחשוף את רגשותיו שבעיניו שייכים לעבר. עד שחבריו משכנעים אותו לעשות את הצעד שיוכיח לו שלעולם לא מאוחר להתאהב מחדש.

"ג'אנגו וג'אנגו", סטיב דלה קאסה, לוקה ריאה (איטליה 2021, Django & Django)
סרט תיעודי.
קוונטין טרנטינו מסביר מדוע סרג'יו קורבוצ'י הוא "הבמאי השני הטוב ביותר של מערבונים איטלקיים" מסיבה זו בחר לעשות את "ג'אנגו ללא מעצורים" (Django Unchained) בהשראת סרט של קורבוצ'י משנות ה-60.

"הדממה הגדולה", סרג'יו קורבוצ'י (איטליה 1968, IL GRANDE SILENZIO)
מוסיקה מאת אניו מוריקונה. עם ז'אן לואי טרינטיניאנט, קלאוס קינסקי
1898. ציידי ראשים בהנהגת לוקו רודפים אחרי פושעים שמסתתרים בהרים המושלגים של יוטה. אחרי שבעלה של פולין נרצח על ידי לוקו, היא שוכרת אקדוחן שינקום את מותו. האקדוחן בגילומו של טרינטיניאן הוא אילם, אחרי שבילדותו פושעים חתכו את גרונו.

"אדון הנמלים", ג'אני אמליו (איטליה 2022, IL SIGNORE DELLE FORMICHE)
עם לואיג'י לו כאשיו, אליו גרמנו, שרה סראיאוקו.
בסוף שנות השישים, נערך משפט ברומא נגד המחזאי והמשורר אלדו ברייבנטי שנידון לכלא לתשע שנים. הוא הואשם בפלאגיו. כלומר, על כך שהשפיע  על אדם אחר, פיזית ופסיכולוגית, והכפיף עליו את רצונו.

"היובש", פאולו וירצי (איטליה 2022, SICCITA)
דרמה דיסטופית. עם מוניקה בלוצ'י, סילביו אורלנדו, ולריו מאסטנדרה.
רומא. הבצורת משבשת את החיים בעיר כבר שלוש שנים. המחסור במים שינה את החיים של כולם. בעוד שחוקים נוקשים מוסיפים לאומללות של אנשים, דמויות מוזרות מסתובבות ברחובות הבירה. לכולם חלק מאותה תמונה טרגית, וכולם מחפשים את אותו הדבר: גאולה.

"שמונה הרים", פליקס ואן חרונינגן, שרלוט פאנדרמירש (איטליה-בלגיה-צרפת 2022, The Eight Mountains)
זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן. סיפור התבגרות עם אניישקה גרוחובסקה, מאצ'יי שטור, גז'גוז' דמייצקי, יסמינה פולאק, מגנוס קרפר.
עיבוד לספרו עטור הפרסים של פאולו קונייטי. פייטרו מגיע לראשונה עם הוריו לכפר קטן במרומי הרי האלפים האיטלקיים כשהוא בן 11. ברונו גר שם, בנו של הסתת, הילד האחרון בכפר. השניים מבלים את ימי הקיץ יחד, בפסגות, בעמקים, על רקע השלג שלא מפשיר. ברונו נשאר בכפר, פייטרו בא והולך, עד ששנים אחר כך הם נפגשים שוב באותו מקום.

"קאוס", פאולו טביאני, ויטוריו טביאני (איטליה 1984, KAOS)
עם אומרו אנטונוטי, מרגריטה לוצאנו, צ'יצ'ו אינגרסיה, קלאודיו ביגאלי, פרנקו פרנקי
עיבוד לשלושה סיפורים ואפילוג מאת הסופר והמחזאי הנודע לואיג'י פיראנדלו. הסיפורים מלאים בקסם, דרמה, אומללות ותקווה, ומתרחשים כולם באי הולדתו של פיראנדלו, סיציליה, בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
הסרט שצולם באי, על רקע הנופים הפראיים של קרקע סלעית וחשופה, ספוג בנושאים שגדשו את יצירתו של פיראנדלו – מיתוס והיסטוריה, חוסר שוויון כלכלי ואפלייתן של נשים.

"אניו", ג'וזפה טורנטורה (איטליה-בלגיה-הולנד-יפן 2022, Ennio)
עם: אניו מוריקונה, דריו ארג'נטו, ברנרדו ברטולוצ'י, ג'וזפה טורנטורה, ברוס ספרינגסטין, לינה ורטמולר, מרקו בלוקיו, ג'ואן באז, ליליאנה קבאני, ג'וליאנו מונטלדו, ויטוריו טביאני.
אניו מוריקונה הוא אחד המלחינים המשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע. הפילמוגרפיה שלו כוללת למעלה מ-70 סרטים עטורי פרסים, כולל את כל סרטיו של סרג'ו לאונה (הטוב הרע והמכוער), ג'וזפה טורנטורה (סינמה פרדיסו) ועשרות שנים של סרטים איקוניים באיטליה, צרפת והוליווד. הוא הלחין למעלה מ-100 יצירות קלאסיות לקולנוע ומכר למעלה מ-70 מיליון תקליטים במהלך 70 שנות הקריירה שלו. המוזיקה של אניו מוריקונה מככבת בלמעלה מ-500 תקליטים שונים של פסי הקול שכתב לקולנוע ולטלוויזיה. הפסקולים של חיינו. בשנת 2007, הוא קיבל את פרס הכבוד של האקדמיה לקולנוע (האוסקר) "על תרומתו המפוארת והרב-גונית לאמנות מוזיקת הקולנוע". הוא אחד משני המלחינים היחידים שזכו באוסקר של כבוד על ידי האקדמיה. בשנת 2016 קיבל מוריקונה את פרס האוסקר הראשון שלו על הסרט "שמונת השנואים" של קוונטין טרנטינו. במהלך חמש שנות הצילומים של הסרט "אניו", הבמאי ג'וזפה טורנטורה נסע ברחבי העולם כדי לראיין למעלה משבעים יוצרי קולנוע ומוזיקאים ידועים על חייו ויצירתו של גדול מלחיני פסקולי הסרטים הכי נחשבים בקולנוע, אניו מוריקונה. מוונג קאר וואי, ברנרדו ברטולוצ'י, קוונטין טרנטינו, קלינט איסטווד, ג'ון וויליאמס, ברוס ספרינגסטין ועוד. הראיונות הללו כוללים חלקים מחייו הפרטיים של מוריקונה, הקלטות מסיבובי ההופעות העולמיים שלו, קליפים של סרטים קלאסיים של מוריקונה, מבחר סיפורים מחברים ועמיתים מפורסמים וצילומי ארכיון של מקומות וסצנות מעל קריירה שנפרשה על פני 70 שנה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?