"לאן את נוסעת" – ביקורת: סיפורה של בירנבאום יותר חזק מכל סצינה בדיונית בסרטי השואה

"לאן את נוסעת".

"לאן את נוסעת". יעקב גלעד, הלינה בירנבאום. צילום: עידן גליקזליג.

בשנת 1988 הפיק שירות הסרטים הישראלי בבימויה של אורנה בן דור את סרט הדוקו המהולל "בגלל המלחמה ההיא", שעסק בהקלטת האלבום "אפר ואבק" של יהודה פוליקר בשותפות עם יעקב גלעד. הסרט קיבל ביקורות יוצאות דופן בעיתונים והוקרן במשך זמן רב בקולנוע לב בתל אביב- וכל זאת למרות היותו תיעודי.

הצלחתו נבעה בראש ובראשונה לא רק בגלל שעסק בתיעוד הקלטת אחד האלבומים האיכותיים והמדוברים שיצאו במדינה בעשורים האחרונים, אלא בגלל שנושאו היה, למעשה, היחסים בין שני האמנים לבין הוריהם – אביו של יהודה ואימו של יעקב – שהיו ניצולי שואה, נושא שהיצירה ההיא היתה בין הראשונות שעסקו בו.

עכשיו מגיע אל מסכי הטלויזיה הדוקו "לאן את נוסעת" (הוט 8) בבימויה של יסמין קיני, שמהווה מעין המשכון לסרט ההוא, אבל מתמקד רק ביחסים בין יעקב גלעד לאימו, הסופרת המוערכת חלינה בירנבאום.

הסרט מורכב מניגודים – שני הנושאים המרכזיים שהסרט דן בהם הם: הניגוד הכמעט מוחלט בין חלינה ויעקב ביחסם לשואה ולפולין, והניגוד ביחס הכללי לו זוכה חלינה בפולין לעומת היחס לו היא זוכה בארץ.

"לאן את נוסעת". הלינה בירנבאום.

"לאן את נוסעת". הלינה בירנבאום. צילום: עידן גליקזליג.

נקודת המוצא של הסרט היא נסיעתה הקרובה של חלינה לפולין, להשקתו של ספרה החדש, כאשר יעקב שמעולם לא היה בפולין, מחליט הפעם להצטרף וללוות את אימו במסעה. בעוד שחלינה מעולם לא כעסה על הפולנים ולא האשימה אותם במה שקרה, הרי שדווקא יעקב לא היה מוכן לנסוע אף פעם לפולין עד שהפעם הוא משתכנע לעשות כן וכשהוא מגיע לפולין הוא נדהם לגלות את הפופולריות הרבה לו זוכה אימו, לעומת היחס הלא מלבב בו היא נתקלת בישראל, שנובע בדיוק מאותה הסיבה עצמה שבגללה היא כן פופולרית בפולין- כאמור, בכל כתביה ופרסומיה היא מעולם לא האשימה את הפולנים במה שקרה לה ועובדה זאת מתנגשת עם העמדה של הממסד הישראלי, כפי שדבר זה בא לידי ביטוי במכתבים הצוננים שקיבלה ממוסד "יד ושם".

בין הסצנות היותר מרשימות הכלולות בסרט ניתן לציין את ארוע השקת הספר בפולין, כשחלינה בת ה-93 זוכה לארוע מלכותי כמעט, בו המוני בני אדם, כולם הרבה יותר צעירים ממנה, באים לקבל ממנה הקדשה אישית. אחד מהקונים לא מסתפק בחתימה של חלינה ורודף אחרי יעקב שיחתום לו גם כן, אחרי שאימו חושפת את היותו מוזיקאי מפורסם בישראל – עוד סצינה שמדגישה את הניגוד בין העולם "שלנו" לעולם "שלהם".

"לאן את נוסעת". יעקב גלעד, הלינה בירנבאום.

"לאן את נוסעת". יעקב גלעד, הלינה בירנבאום. צילום: עידן גליקזליג.

סצינה נוספת, אולי הכי מרשימה בסרט, מתרחשת בזמן הביקור במחנה ההשמדה מיידנק – שם חלינה איבדה את אימה – כשהיא מספרת ליעקב את הפרטים אותם היא זוכרת בנוגע למאורע טראגי זה, ואותה סצינה הינה הרבה יותר אפקטיבית מכל סצינה בדיונית שניתן למצוא בסרטים עליליתיים על השואה.

לאן את נוסעת (ישראל, 2023)
בימוי: יסמין קיני | תסריט: יסמין קיני | מוסיקה מקורית: יונתן בר-גיורא | צילום: עידן גליקזליגדוד זריף
שידור: HOT VOD. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?