"אלף ואחד" – ביקורת פסטיבל ירושלים: תנופת הסיפור הולכת ואובדת

"אלף ואחד". טיינה טיילור.

"אלף ואחד". טיאנה טיילור.

פסטיבל ירושלים 2023 – "אלף ואחד", זוכה פסטיבל סאנדאנס השנה, הוא סרט עצמאי טיפוסי בכך שהוא דרמה על מישהו מסכן, כמעט על גבול של ניצול המסכנוּת, ומציג את הקשיים של חייו עם עצמו, עם הסביבה, עם הנסיבות, בידיעה שלא יהיה סוף לגמרי טוב, גם אם לא נעדר אופטימיות מסוימת.

במקרה הזה, אינז (טיאנה טיילור, ששיחקה בגרסה החדשה של "גברים לבנים אינם יכולים" שעשו משום מה) שמשתחררת מהכלא ומאתרת את בנה טֶרי בן ה-6, שבזמן היעדרה עבר בין בתי אומנה. הסרט מתרחש בניו יורק ב-1994; אין שום סיבה לציון המקום והתאריך בכתובית אחרי שרואים את העיר המוכרת כל כך ושומעים חדשות שמסגירות את התקופה. זה אמור להוסיף אותנטיות, כאילו זה סיפור אמיתי?

אינז אוהבת לעצב שיער אבל היא נאלצת לעבוד בדברים אחרים כדי לכלכל אותה ואת בנה (בשלב מסוים מפסיקים לראות במה היא ממש עובדת, שזה חבל כי זה יכול להוסיף עניין לעלילה ולאנשים שהיא מכירה בחייה). הסרט מתרחש בקהילה השחורה בהארלם, שבה סבתות מגדלות את נכדיהן, יש בעיית סמים והאלימות פושה ברחובות.

המאבק המתמיד של אינז מעניין והיחסים שלה עם בנה ואחרים מוצגים יפה, אך הסרט לא שורד קפיצות בזמן. כשקופצים קדימה למאה ה-21 ההתרחשות כבר פחות מושכת, העלילה מצטמצמת לחיים קשים יותר יומיומיים. מראים גם בקטנה את השינויים בעיר בכלל ובשכונה בפרט, וטרי הופך לנער הסרטים הממוצע, הילד החכם בבית ספר שהרוב בו נידונים לעתיד גרוע ולו יש הזדמנות פז לצאת משם ולעשות משהו עם עצמו.

דמויות המשנה לאורך הסרט מוסיפות הרבה, בעיקר הנשים, אך בשלב כלשהו הסרט חוזר על עצמו ומאבד מתנופת הסיפור שלו (הקטעים בבית החולים!). זה סרטה הראשון באורך מלא שכתבה וביימה איי-וי רוקוול. היא מסתמכת בעיקר על טיילור, שנושאת יפה בנטל עם דמות מורכבת שמנסה לעשות את המיטב עם הנתונים ההתחלתיים שנתנו לה החיים (אפשר היה לוותר על כמה תקריבים נצלניים של הצער שלה). כשאינז עושה טעויות אז חבל לך. הסרט מצליח לרגש אך נמשך יותר מדי ובסופו של דבר הוא פיסת חיים עצובים, מתאים למי שאוהב סרטים כאלה.

"אלף ואחד". וויליאם קרטלט.

"אלף ואחד". וויליאם קטלט.

כבר כמעט 40 שנה מתקיים פסטיבל סאנדאנס לקולנוע עצמאי אמריקאי. בעוד שסרטים רבים התגלו שם, רוב הסרטים הזוכים אינם מוכרים ולא זכו להצלחה לאחר מכן ("קודה" היחיד שזכה בפסטיבל ואחר כך בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר), וגם במאֵי הסרטים הזוכים לא הפכו לשמות מובילים בתעשיית הקולנוע. סביר להניח ש"אלף ואחד" (בעצם צריך היה להיקרא "אלף ואחת") לא יהיה יוצא דופן בעניין הזה.

דירוג: ★★½☆☆

אלף ואחד (ארה"ב, 2023)
בימוי: איי-וי רוקוול | תסריט: איי-וי רוקוול | משחק: טיאנה טיילורארון קינגסלי אדטולהאוון קורטניג'ושיאה קרוסוויליאם קטלט | מוסיקה מקורית: גארי גאן | צילום: אריק יו
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, מוקרן במסגרת פסטיבל הקולנוע ירושלים 2023. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?