המלצות לפסטיבל הקולנוע ירושלים 2023

"גולדה". הלן מירן.

"גולדה". הלן מירן.

בין ה-13 ל-23 ביולי, יתקיים פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2023 (ה-40 במספר). ברשימה זאת אשתדל להתייחס לסרטים שאמורים להיות הבולטים והמעניינים מבין סרטי הפסטיבל.

סרט הפתיחה "גולדה", מסקרן במיוחד, היות ומדובר בפרוייקט בינלאומי חדש של הבמאי הישראלי גיא נתיב, זוכה האוסקר על הסרט הקצר "סקין", בכיכובה של הלן מירן שמגלמת את דמותה של גולדה מאיר בביוגרפיה קולנועית זו.

סרט הנעילה של הפסטיבל הוא הזוכה הגדול בדקל הזהב של פסטיבל קאן, "אנטומיה של נפילה", שבויים על ידי ז'סטין טרייה ועוסק בפרשיית רצח שבה נחשדת אישה ברצח בעלה כשבנם העיוור הוא העד היחיד.
סרטים מעניינים נוספים שיוקרנו בתכנית הבינ"ל בפסטיבל:

"על עשבים יבשים"- סרטו החדש של הבמאי התורכי המעורך, נורי בילג'ה ג'יילן ("היו זמנים באנטוליה", "שלושה קופים"), שזכה בפרס השחקנית בפסטיבל קאן האחרון, ועוסק בנסיונו הנואש של מורה לעזוב את כפרו הקטן ולקבל ג'וב באיסטנבול הנחשקת.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"חיים שלמים"- סרט הבכורה של הבמאית הקנדית-קוריאנית סלין סונג, עוסק בשני חברי ילדות משכבר הימים, שנפגשים לאחר 20 שנה ודנים בענייני אהבה וגורל- זה אולי נשמע גנרי או אף משעמם אבל הסרט זכה להצלחה ביקורתית עצומה מאז הוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדאנס בינואר.

"בתוך פקעת הזהב"- הדרמה הויאטנמית שזכתה בפרס מצלמת הזהב בפסטיבל קאן האחרון, המתמקדת האדם שחוזר לבית ילדות, שם הוא נרדף על ידי זכרונות עבר.

"אלף ואחד"- דרמת הפשע שזכתה בפרס הראשון עבור קולנוע עלילתי בפסטיבל סאנדאנס, שבה אמא חוטפת את בנה מבית המחסה לילדים שבו הוא גר ויחד הם מנסים למצוא תחושה של בית, זהות ויציבות בניו יורק.

"איך לעשות סקס"- הסרט שזכה בפרס הראשון במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן, בבימויה של מולי מאנינג ווקר ועוסק בשלושה נערות חברות שיוצאות לבילוי שכולל אלכוהול, מסיבות ובחורים במה שעשוי להיות הקיץ הטוב של חייהן.

"איך לעשות סקס". מיה מקנה-ברוס.

"איך לעשות סקס". מיה מקנה-ברוס.

"על גגות האדמנט"- סרטו הדוקומנטרי של ניקולה פיליבר שזכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין, עוקב אחר מטפלים ומטופלים במרכז פסיכיאטרי שנמצא בתוך מבנה צף באמצע נהר הסיין בפאריז.

"לה צ'ימרה"- הקומדיה החדשה של אליצ'ה רוהרוואכר שהתחרה בפסטיבל קאן האחרון ועוסק בשוק השחור של מוצגים ארכיאולוגים.

"מחר תזרח השמש"- הקומדיה החדשה של נאני מורטי הותיק, שגם היא השתתפה בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן האחרון ומתמקדת בבמאי עם בעיות משפחתיות וגם מקצועיות עם סרטו האחרון שעוסק בחלקה של המפלגה הקומוניסטית האיטלקית בפלישה הרוסית להונגריה ב1956.

"הקיץ האחרון"- סרטה החדש של הבמאית המאוד ותיקה קתרין ברייה, שגם השתתף בפסטיבל קאן האחרון ונושאו הוא מערכת יחסים אינטימית בעייתית בין קטין לאמו החורגת וכל זאת בזמן שהאב הנבגד נמצא בסביבה.

"ילד אורז"- סרטו של אנטוני שים שהוקרן בהצלחה רבה בכמה פסטיבלי סרטים, מתרחש בשנות ה90 ועוסק באמא חד הורית ממוצא קוריאני שמגדלת את בנה בפרברים של טורונטו במטרה להעניק לו חיים טובים יותר מאשר החייים שהיו לה.

"משפט קייב"- סרטו התיעודי של סרגיי לוזניצה ("בתוך הערפל") העוסק במשפטם של פושעי מלחמה נאציים שהתקיים באוקראינה.

"נעורים (אביב)"- סרט תיעודי של ואנג בינג שהתחרה בתחרות של פסטיבל קאן על פועלים סיניים בגילאי 17-20 שעוברים מהכפר אל העיר הגדולה כדי להתפרנס טוב יותר.

"בנאל ואדמה"- סרט נוסף שהתחרה בפסטיבל קאן, ובויים על ידי רמתה טולאייה סיי הסנגלית, העוסק בזוג סנגלי צעיר המתגורר בכפר מרוחק.

סרטים ישראלים בולטים שיוקרנו בפסטיבל:

"הענקים של אי הפסחא"- סרטו החדש של דובר קוסאשווילי, מחבר בין שני סיפורי אהבה מקבילים המתרחשים בין העולם המציאותי לעולם הפנטזיה.

"הענקים של אי הפסחא". גברי בנאי.

"הענקים של אי הפסחא". גברי בנאי.

"דניאל אויערבאך"- סרטו השני של דוד וולך, שסרטו הקודם "חופשת קיץ" היה אהוב על המבקרים, הוא סרט סמי-אוטוביוגרפי על בן דמותו של הבמאי, יוצר קולנוע במתחבט בין זהותו היהודית לישראלית.

"בתי אהובתי"- איתן גרין, הבמאי הוותיק, חוזר עם סרט חדש, בכיכובם של ששון גבאי ואלברט אילוז, העוסק בשמעון, אלמן בן 70, שנוסע לפאריז ומתגורר שם אצל בתו היחידה שנישואיה מתפרקים.

"האסיר אקס"- סרט דוקומנטרי בבימויה של הילה מדליה ועמוס רוברטס על אודותיו של האסיר המפורסם שמת בתאו בכלא איילון בשנת 2010.

"הבית בקרית שמונה"- סרטם הדוקומנטרי של ליסה פרץ ורובי אלמליח העוסק בפיגוע הרצחני בקרית שמונה שבו נרצחו 16 ישראלים בידי מחבלים בשנת 1974.

"שומרות הסף: זכרונות"- יצירתו הדוקומנטרית של אליעזר יערי שנושאו הוא הנשים שייסדו את "מחסום ווטש" וסרטונים שצילמו לאורך עשור של פעילות המתעדים את המציאות הקשה במחסומים.

"שלושתנו"- סרטה הדוקומנטרי של הניה ברודבקר עוסק במאבקם של זוג חרדי צעיר עבור ילדם האוטיסט.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?