"סובייצקה" – ביקורת: אולי החוויה לעולים תהיה אחרת משל ילידי הארץ

"סובייצקה". סוזנה פפיאן, גרא סנדלר, דניאל סטיופין, פירה קנטור, יבגניה דודינה.

"סובייצקה". סוזנה פפיאן, גרא סנדלר, דניאל סטיופין, פירה קנטור, יבגניה דודינה. צילום: מיכה בריקמן.

סדרת הדרמה-הקומית "סובייצקה" מבית "כאן 11", לא מצליחה לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שמעמיד הערוץ בדרך כלל, ואינה מציעה אבחנות משמעותיות ומקוריות בנושא בו היא עוסקת – השתלבותם והטמעותם של העולים מחבר העמים ושל דור ההמשך בישראל.

"סובייצקה" נוצרה ונכתבה על ידי דנה אברמוביץ', דור שני לעליה מברה"מ בעצמה, ועוסקת בענת, סטודנטית למתמטיקה (סוזאנה פפיאן) ובמשפחתה שהגיעה לישראל במסגרת העליה מברה"מ. ענת לא רוצה שידעו שהיא לא צברית ושהגיעה מברה"מ ומנסה להסוות את מוצאה ככל האפשר.

כאשר אביה מפוטר מעבודתו באופן לא הוגן, לכאורה, והפקיד בביטוח לאומי מעליב ומשפיל אותו, היא מגלה שהשיחה הנזעמת בינה לבין הפקיד תועדה בסרטון שהפך לויראלי וכעת יהיה לה קשה קצת יותר להסתיר את הרקע הסובייטי שלה, כיוון שכולם מזהים אותה ברחוב. בהיעדר ברירה אחרת, מוותרת ענת על שאיפתה להעלים כל סממן של מוצאה ומחליטה לעשות את ההיפך- לקרוא לעצמה 'סובייצקה' ברשתות החברתיות ולהפסיק לברוח ממי שהיא.

"סובייצקה". דניאל סטיופין, סוזנה פפיאן.

"סובייצקה". דניאל סטיופין, סוזנה פפיאן. צילום: מיכה בריקמן.

מספר שחקנים מוכרים מופיעים בסדרה, כגון דניאל סטיופין ("קופה ראשית") כאחיה של סוזאנה, שמתלבט אם למול את בנו התינוק ויבגניה דודינה בתפקיד אלה, אמא של ענת.

דרמה קומית הוא אחד הז'אנרים הכי נפוצים בעולם הטלויזיה הגלובאלי ומטרתו היא לשלב בין תכנים מותחים ו"כבדים" לבין סצינות קלילות יותר, מה שאמור לעזור לצופים "לעכל"את התוכן בקלות רבה יותר. ככל שהיוצר מצטיין בעבודתו, אזי נקבל דרמה מרתקת ומנגד דיאלוגים קומיים משעשעים. למשל "הלוטוס הלבן" או "טד לאסו" (הראשונה דרמה-קומית והשניה יותר קומדיה-דרמטית). במקרה שלפנינו, תחושתי היא שלא מיניה ולא מקצתיה- במרכיבים הדרמטיים אין מספיק נפח על מנת ליצור אפקט דרמטי משמעותי ומספק ואין יותר מדי תובנות חדשות ומקוריות שלא ראינו כבר ביצירות קודמות בנושא זה (בהתחשב ב-2 הפרקים שכבר ראיתי), ואילו הקטעים הקומיים לא ממש מצחיקים, לפחות לא אותי. אולי צריך לקחת בחשבון שהסדרה מיועדת בראש ובראשונה לאותם יוצאי ברה"מ, ובאמת יכול להיות שהחוויה שלהם תהיה שונה לגמרי מאשר החוויה של צברים ילידי הארץ.

"סובייצקה". יבגניה דודינה.

"סובייצקה". יבגניה דודינה. צילום: מיכה בריקמן.

נ.ב. אני חייב לציין שהסצינה הראשונה בפרק הראשון דווקא כן הייתה שנונה ומקורית ואפילו מדוייקת. כן, גם אני בתור ילד ממש התביישתי שסבא שלי וסבתא שלי מדברים איתי פולנית ועשיתי את עצמי לא מבין כדי שחברים שלי לא יצחקו ממני. אבל זה נראה כאילו את ההברקה המקורית היחידה "בזבזו" כבר על ההתחלה, וכל שאר הסיטואציות שהוצגו בשני הפרקים הראשונים היו כבר הרבה פחות מבריקות ומקוריות, לדעתי כמובן.

דירוג: ★★½☆☆

סובייצקה (ישראל, 2023)
יצירה: דנה אברמוביץ' | בימוי: ענת סטלינסקי | תסריט: דנה אברמוביץ' | משחק: סוזנה פפיאןיבגניה דודינהדניאל סטיופיןגרא סנדלרפירה קנטור
שידור: החל מה-13.08.2023 בימי ראשון וחמישי בשעה 21:45 ב'כאן 11' וב'כאן BOX'. לחצו כאן לשעות שידור עדכניות. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?