"חיזבאללה בע"מ" – ביקורת: מעניין וגדוש באינפורמציה

"חיזבאללה בע"מ".

"חיזבאללה בע"מ".

"חיזבאללה בע"מ" היא סדרה דוקומנטרית בת 3 פרקים מתוצרת צרפת, בהשתתפות מרואיינים רבים: סוכני משטרה אמריקנים, אנשי חיזבאללה, אנשי ממשל לבנונים ועוד. ביימו אותה ג'רום פריטל וסופיה אמארה והיא מגיעה אלינו בעיתוי הנכון, לכל מי שרוצה להרחיב את אופקיו ולדעת עוד על האיום הגדול מצפון שהפך ליותר רלבנטי מתמיד בחודש האחרון.

אמנם, מצד אחד, אנחנו הישראלים יודעים מי זה ומה זה החיזבאללה ואותנו לא צריך לשכנע שמדובר בארגון טרור מסוכן ורצחני, ולכן אני מניח שהיעד העיקרי של הדוקו הוא מדינות אירופה ושאר העולם, כלומר כל מקום שאיננו ישראל. אולם, מצד שני, אפשר לומר שבאופן טבעי, בגלל נושאו, הדוקו הזה יעניין בעיקר ישראלים, ומעבר לכך, יש בו המון אינפורמציה (בעיקר בפרק השלישי) שלא ידועה לרבים, גם לא לרוב הישראלים הבקיאים בפוליטיקה והיסטוריה.

הדוקו משרטט בשלושת פרקיו את ההשתלשלות ההיסטורית והגלגולים שעבר ארגון הטרור השיעי החיזבאללה ("מפלגת האל" בתרגום לעברית) מהקמתו בשנת 1982 בעקבות מלחמת לבנון ועד ימינו אלה, כשהציר המרכזי של הסדרה נסוב סביב "מבצע קסנדרה" של הרשות האמריקנית הפדרלית למלחמה בסמים (די. אי. איי) שחשף קשרים עמוקים בין ארגון החיזבללה לסוחרי סמים בקולומביה ואירופה, קשרים שבמסגרתם הארגון השיעי מייצא סמים וכך הוא מממן את רוב פעילותו הטרוריסטית. אולם הסמים הם רק חזית פלילית אחת בהן הארגון עוסק. ישנן גם הלבנות כספים במימדים חסרי תקדים, הברחות נשק ושאר מרעין ובישין. בכלל, הקשרים הקרימינאלים המרובים שהארגון מצליח לקשור בפעילות הבינלאומית הענפה שלו תצליח להדהים אפילו את מי שחשב לתומו שהוא כבר יודע הכל אודות ארגון זה.

אולם הדבר המדהים והמצער באמת, הוא שלפי העדויות המובאות בסרט מפי סוכני משטרה אמריקנים בכירים שהשתתפו באותו מבצע, לא עלה בידם להשלים את המשימה ולסגור לחיזבאללה את צינורות המימון שלו והאשמה לכך מוטלת, כרגיל, על מפת האינטרסים הפוליטית העולמית.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?