"סוחרי הכאב" – ביקורת: חיקוי של "ארין ברוקוביץ'" ו"הזאב מוול סטריט"

"סוחרי הכאב". אמילי בלאנט, אנדי גארסיה, כריס אוואנס.

"סוחרי הכאב". אמילי בלאנט, אנדי גארסיה, כריס אוואנס.

"סוחרי הכאב" הוא סרט של נטפליקס, בכיכובם של אמילי בלאנט וכריס אוונס, המבוסס על סיפור אמיתי בעולם התרופות בארה"ב, ובעיקר בתועמלנות הרפואית. הסרט הוא ניסיון לא-מוצלח להיות דומה לשלושה סרטים עיקריים: "ארין ברוקוביץ'" של סטיבן סודרברג עם ג'וליה רוברטס, "הזאב מוולסטריט" של מרטין סקורסיזה ו"מכונת הכסף" של אדם מקיי. הבמאי דיויד ייטס, שאחראי על סרטי "הארי פוטר" האחרונים וסרטי "חיות הפלא", ניסה לעשות סרט מסוגנן, פרוע, מגניב, אבל זה מרגיש כמו חיקוי, העתק, ובסופו של דבר: סרט שאף אחד לא יזכור בינואר.

לייזה דרייק (בלאנט) מזכירה מאוד את ארין ברוקוביץ': אמא גרושה מובטלת ללא השכלה פורמלית שנלחצת אל הקיר ומנצלת את כישרון הדיבור שלה (והמראה שלה) בתחום שחדש לה כדי להצליח ולהרוויח כסף. ב"סוחרי הכאב" מדובר בעולם התרופות. לייזה משכנעת את פיט ברנר (כריס אוונס, הוא קפטן אמריקה) לקבל אותה לעבודה בחברה שהיא ספינה טובעת. במסגרת תפקידה עליה לדחוף טיפול תרופתי נגד כאבים של חולי סרטן לרופאים, לשכנע אותם שירשמו את התרופה שלה.

תאבת הבצע של המיליונר הבעלים של החברה (אנדי גרסיה) מוסברת כ"טירוף", כאילו התנהגותו יוצאת דופן וחברות התרופות לא פועלות מהמניע הזה כל הזמן ומוכנות לעשות הכול כדי למקסם את הרווחים שלהן גם במחיר חיי אדם או קנס זניח שיקבלו מהרשויות.

בשנים האחרונות נושא משככי הכאבים החזקים והממכרים בארה"ב, מספר המשתמשים המאמיר והמחיר שזה גובה, הכסף שמאחורי זה והשערוריות שהתגלו בתחום הפרוץ ביודעין בא לידי ביטוי בכמה וכמה פרויקטים, סרטים תיעודיים ומיני סדרות כמו "דופסיק" (Dopesick עם מייקל קיטון) ו"אימפריית הכאב" (Painkiller עם מת'יו ברודריק).

"סוחרי הכאב". אמילי בלאנט, אנדי גארסיה, כריס אוואנס.

"סוחרי הכאב". אמילי בלאנט, אנדי גארסיה, כריס אוואנס.

"סוחרי הכאב" מצליח לשמור על עניין וקצב טוב אבל אין בו שום דבר מיוחד, ברור מאוד מה יקרה ואיך. בעוד אוונס בסדר כפיט, יש שחקניות שהיו מתאימות יותר לתפקיד לייזה. לאורך הסרט מלוות עדויות איומות של הדמויות (כמו בכל סדרת מציאות, ובצורה אחרת בסרטים של אחרים שהוזכרו לעיל), קריינות מיותרת, הילוך אטי ועצירת-התמונה (freeze frame) הבלתי נחוצים (שזה כמו מיותרים רק במילים אחרות) וחוסר תחכום או מקוריות בעריכה ובבחירת שירי הרקע. לפעמים זה כמו בווידיאו-קליפ שבכל פעם שאומרים "עננים" אז חותכים לשמים. הדבר המעט מיוחד היחיד שיש בסרט היא הדמות של אמא של לייזה (קת'רין אוהרה, "שיטס קריק", "שכחו אותי בבית"), שאין לה תפקיד גדול.

דירוג: ★★½☆☆

סוחרי הכאב (בריטניה, ארה"ב, 2023)
בימוי: דיויד ייטס | תסריט: וולס טאואראוון יוז | משחק: אמילי בלאנטכריס אוואנסקת'רין או'הרהקלואי קולמןאנדי גארסיהג'יי דופלס | מוסיקה מקורית: ג'יימס ניוטון האוורדמייקל דין פרסונס | צילום: ג'ורג' ריצ'מונד
זמין בנטפליקס. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?