"אדמה מובטחת" – ביקורת

"אדמה מובטחת". מאט דיימון.

"אדמה מובטחת". מאט דיימון.

הרעיון מאחורי הסיפור הקטן במרכז "אדמה מובטחת" מלא כוונות טובות, אבל הסיבה היחידה שהוא הופק ושהוא מוקרן בבתי הקולנוע בארץ הם שניים משלושת האחראים הראשיים לסרט: הבמאי גאס ואן סנט והשחקן הראשי מאט דיימון, אחד מכותבי התסריט. הסרט לא זכה להצלחה בארצות הברית, וספק עם רבים בארץ ימצאו בו עניין.

גאס ואן סנט ("מילק", "איידהו שלי") ביים את התסריט הקודם שדיימון כתב ("סיפורו של ויל הנטינג" עם בן אפלק), וגם הפעם שותפו לכתיבה של דיימון מופיע בתפקיד משנה (הפעם זה ג'ון קרסינסקי מהסדרה "המשרד" האמריקאית).

סטיב באטלר (דיימון) וסו תומאסון (פרנסיס מקדורמנד, "כמעט מפורסמים", "פארגו") מגיעים לעיירה קטנה כדי להחתים את התושבים על אישורים שיאפשרו לחברת הגז שהם מייצגים, לקדוח בשטחים ששייכים להם. זאת הזדמנות גדולה בשביל סטיב שיש אפשרות שיזכה לקידום בקרוב. הוא איש מכירות תמים באופן מדהים, שמתמודד עם התנגדות של חלק מהתושבים המקומיים.

אחד המקומיים, שבא והולך בסרט, הוא פרנק ייטס (האל הולברוק הוותיק – לא סתם מילה מנומסת כתחליף לזקן; הולברוק בן ה-88 מופיע בסרטים מובילים מאז 1970) שלא מסונוור מההבטחות לרווחי הענק של נציגי חברת הגז ומזהיר את התושבים מפני פגיעה אפשרית של הקידוחים באדמות החקלאיות ובבקר שהם מגדלים.

ההתחלה של הסרט מוצלחת ומבטיחה, בהמשך הוא מדשדש וחסר תנופה. לא נבנה מספיק בסיס רגשי או דרמטי, לכן העלילה קורסת. כניסתו של דסטין נובל (ג'ון קרסינסקי) לתמונה מוסיפה עניין, אך עדיין יש משהו מקומם בשאננות או בחוסר ההיגיון של מה שמתרחש. מרגישים שמנסים להעביר את הזמן עד הגילוי (הראשון).

"אדמה מובטחת". פרנסיס מק'דורמנד, מאט דיימון.

"אדמה מובטחת". מאט דיימון, פרנסיס מק'דורמנד

פרנסיס מקדורמנד נהדרת, כמו תמיד, והגיע הזמן שהאחים כהן יכתבו לה עוד תפקיד ראוי – היא נשואה לג'ואל כהן והופיעה בשני סרטים בלבד של השניים מאז זכתה באוסקר על הופעתה ב"פארגו" שלהם. הצילום בסרט יפה, המוסיקה של דני אלפמן -המלחין הקבוע של ואן סנט (ושל טים ברטון)- טוב כרגיל, אך לא יוצא מן הכלל.

לזכות דיימון את קרסינסקי העובדה שאינם מציגים את (כל) תושבי העיירה כבורים ומטומטמים. הם שאפו, ללא ספק, לכתוב מעשייה בהשראת סרטיו של פרנק קפרה, אך הם החטיאו את המטרה. כך, למשל, יש בעיירה מורה (רוזמרי דה-וויט) שסטיב מכרכר סביבה והיא שם כנראה כי בסרטים של קפרה ובספר לכתיבת תסריטים כלשהו כתוב שצריך מושא אהבה לגיבור. ללא תסריט מהודק, לא יעזרו כל האמצעים הטכניים שהוזכרו לעיל, נותרים עם הבטחה למיליונים שאין מאחוריהם דבר.

דירוג: ★★½☆☆

אדמה מובטחת (ארה"ב, 2012)
בימוי: גאס ואן סנט | תסריט: מאט דיימון, ג'ון קרסינסקי, דייב אגרס | משחק: מאט דיימון, ג'ון קרסינסקי, פרנסיס מק'דורמנד | מוסיקה מקורית: דני אלפמן
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-14.03.2013 בבתי הקולנוע.לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?