"נורמנדי בעירום" – ביקורת

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה, טובי ג'ונס.

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה, טובי ג'ונס.

"נורמנדי בעירום" הוא סרט דרמה צרפתי עם אלמנטים קומיים ממוצע למדי העוסק בעיירה כפרית קטנה שנאבקת לשפר את מצבה הכלכלי בדרך לא שגרתית. העלילה די צפויה ורדודה, ובעיקר מרגישה לא מקורית – "ללכת עד הסוף" ו"נערות לוח השנה" עשו את זה טוב יותר, גם אם בעצמם לא היו סרטי מופת. יחד עם זאת, צופים מבוגרים עשוים להנות מאוד מההומור שמתרכז במודרניות מול שמרנות ואינטריגות בין אישיות.

את הסרט ביים פיליפ לה גיי שגם כתב את התסריט, בשיתוף עם אוליבייה דזה וויקטוריה בדו. כמו בסרטו משנת 2010 "הנשים בקומה השישית", אותו כתב וביים, גם בסרט זה ישנו עיסוק במצב חברתי וכלכלי. לעומתו, בסרט זה יש הרבה פחות קסם, הדמויות שטוחות יותר והמסר עובר מבולבל. הקצב שלו די טוב וקורים מספיק דברים על גבי המסך בשביל לא לשעמם, אך מה שקורה שם לא מספיק מעניין בשביל לעורר תיאבון לעוד. הוא מצטייר כאותנטי למדי ונשען על נושא אקטואלי ומדאיג.

ז'ורז' באלבוזרד (פרנסואה קלוזה, "מחוברים לחיים") הוא ראש עיירה שרוב תושביה עוסקים בחקלאות. הוא מסור מאוד לשירות הציבורי ופועל לפי בקשותיו. כשהמצב הכלכלי בצרפת בתחום החקלאות מחריף, הוא אף מארגן מחאה נגד הממשלה, אך היא לא מקבלת התייחסות או כיסוי תקשורתי משמעותי.

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה.

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה.

ביד המקרה, ניומן, צלם אמריקאי מפורסם ואקצנטרי (טובי ג'ונס, "החפרפרת", "הצעיף הצבעוני"), עובר בעיירה ומחליט לצלם באחד השדות את הפרויקט הבא שלו. לפרויקטים שלו יש אלמנט מקשר בולט אחד – הם כוללים דוגמנים מקומיים במערומיהם (בסגנון ספנסר טוניק, שצילם בים המלח ב-2011). לאחר התלבטות קלה, מחליט ז'ורז' לשכנע את כל הכפר לדגמן בעירום כדי לעורר מודעות לאומית למצבם העגום של התושבים.

הסרט עוקב אחר מאמציו של ז'ורז' מול הדמויות השונות בכפר. הסרט גולש לכל מיני עלילות משנה שנדמה שאין להן פואנטה אמיתית – קלואה, נערה צעירה שעברה לעיירה מפריז, מנסה לשכנע את אביה לחזור לעיר הגדולה; וינסן, חברו הצעיר של ז'ורז', ששב לעיירה לאחר שהות ארוכה הרחק ממנה כדי למכור את נכסי הוריו שנשארו מאחור, נתקל בבחורה מקומית שגורמת לו לשקול מחדש את תכניותיו; שני חוואים נאבקים על חלקת אדמה. במקום ש(כמעט) כולם מכירים את כולם, הקונפליקטים צומחים מעצמם באופן יחסית אורגני וככל שהסרט מתקדם, כך הם מקצינים עד לשיאו של הסרט.

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה.

"נורמנדי בעירום". פרנסואה קלוזה.

לאחר הופעתו המדהימה ב"מחוברים לחיים", קשה לראות את קלוזה בתפקידים פחות מאתגרים, אך הוא עושה עבודה טובה, אם כי לא מרשימה במיוחד. הוא עדיין דומה באופן משונה לדסטין הופמן (בגרסה מעט צעירה יותר). טובי ג'ונס, כהרגלו, יוצא מן הכלל. למרות שהוא תופס פחות שטח על המסך, בשל מבנה גופו הצנוע, הוא מצליח למשוך את כל תשומת הלב אליו. דמותו האקצנטרית מצליחה להישאר אמינה ומגוחכת בו זמנית. וינסנט רייגן ("300", "שלגיה והציד") שמגלם את עוזרו של ניומן, נותן הופעה איכותית ומדודה. שאר השחקנים, מדמויות האתנחתא הקומית ועד לדמויות הרקע, משחקות באופן ממוצע ואפקטיבי.

התסריט יחסית סתמי, אין בו משפטים מיוחדים, אך יכול להיות שדברים הולכים לאיבוד בתרגום. הנופים יפהפיים והעיצוב הכללי נראה אותנטי והולם.

הסרט לא רע, לא יצאתי ממנו בתחושה של בזבוז זמן. הוא היה מבדר לפרקים ולרוב זרם קדימה. הוא פשוט לא היה מיוחד בשום צורה ואני מצפה לשכוח ממנו כליל בתוך 3, 2, 1…

דירוג: ★★☆☆☆

נורמנדי בעירום (צרפת, 2018)
בימוי: פיליפ לה גה | תסריט: פיליפ לה גה, אוליבייה דאזאט, ויקטוריה בדוס | משחק: פרנסואה קלוזהטובי ג'ונס, פרנסואה-קסאבייה דמזון | מוסיקה מקורית: ברונו קולייס | צילום: ז'אן קלוד לריו
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-27.09.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

נו, סרט צרפתי. אמרת הכל.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?