"חיפוש" – ביקורת

"חיפוש". ג'ון צ'ו.

"חיפוש". ג'ון צ'ו.

הסרט "חיפוש" מצליח לעורר עניין למרות השבלוניות של התסריט שלו, בזכות עשייה מרתקת וייחודית שהופכת אותו ראוי לצפייה.

הסרט מספר על אב (אותו מגלם ג'ון צ'ו) שמחפש את בתו שנעלמת. במקביל לפנייתו למשטרה הוא פועל לבד למציאתה ומגלה תוך כדי כך שהוא לא מכיר את בתו כלל. הוא חושף את הפרטים על חייה דרך חיפוש במדיות החברתיות שלה, שכבה אחר שכבה, ותוך כך מצליח למצוא פרטים שעוזרים לו ולמשטרה בפיענוח המקרה.

זהו סרטו הראשון באורך מלא של הבמאי אניש צ'גנטי, שגם כתב את התסריט יחד עם סב אוהניאן. ההחלטה האומנותית שלהם נשמעת כגימיק שעלול היה למצות את עצמו במהירות – כל הסרט מוגש לצופה דרך מסכי המחשבים השונים אליהם יש לאב גישה. אנחנו צופים במסכי מחשבי מק, PC וסמארטפונים שונים ודרכם ודרך האפליקציות והאתרים השונים בהם הוא משתמש (פייסטיים, גוגל, סקייפ וכו') אנחנו מתוודעים לכל הסיפור.

על הנייר זה לא נשמע מבטיח, אבל להפתעתי הגימיק הופך לדרך מרתקת לספר את הסיפור, שלא רק שאינה הופכת את הסרט למייגע או משעמם, אלא אפילו מצליחה להיות גלגל ההצלה שלו.

ולמה הסרט צריך גלגל הצלה? כי בניגוד לדרך המיוחדת והמרתקת בה הסרט מוצג, הסיפור הוא שבלוני ופשוט לא מעניין. הוא לא מותח, לא מפתיע והוא פשוט מדי. את פתרון התעלומה אתה כבר מתחיל להבין בשלב מוקדם מדי.

"חיפוש". ג'ון צ'ו.

"חיפוש". ג'ון צ'ו.

בהתחשב באופן הייחודי בו נעשה הסרט, העברת רגעי הדרמה הרגשית הצריכו, לדעתי, עבודה משמעותית יותר הן בשלב כתיבת התסריט והן בעבודה עם השחקנים. קצב וזווית הצילום מוכתבים על ידי הפורמט בו מופיע הקטע (אם זה במצלמת מחשב סטטית או דרך סמארטפון שמאפשר לנוע במרחב), ולכן היה צריך לשים לב לשאלה חשובה מאוד – האם הרגש עובר? האם חוסר האונים עובר? ולדעתי הוא לא עובר אל הצופה.

כך יצא שישבתי מול המסך כשאני נע בין היקסמות מדרך העברת הסיפור, לשעמום מהסיפור עצמו. בין סקרנות מהאופן בו הסיפור ימשיך להתגלות לבין ניתוק רגשי מהדמויות ומהדרמה שעוברת עליהם.

"חיפוש".

"חיפוש". ג'ון צ'ו עם דברה מסינג.

יוצא הדופן הוא ג'ון צ'ו, שמגלם את האב. הוא עושה עבודה טובה מאוד ומוציא את המירב שהוא יכול מהסיטואציה, ולמרות שלא תמיד זה עובד, יש בו משהו שנכנס ללב. לעומתו דברה מסינג שמשחקת את בלשית המשטרה חלשה מאוד. רוב הזמן היא נראית משועממת למדי. כך גם דמותו של האח.

כשאני מגיע לסיומה של הביקורת אני רואה שקשה לי להחליט אם להמליץ על סרט די משעמם או לא להמליץ על סרט ייחודי מאוד בעשייתו. בסופו של דבר אני חושב שעשייתו הייחודית מצדיקה את הצפייה בו.

דירוג: ★★★☆☆

חיפוש (ארה"ב, 2018)
בימוי: אניש צ'גנטי | תסריט: אניש צ'גנטי, סב אוהניאן | משחק: ג'ון צ'ו, דברה מסינג, ג'וזף לי, מישל לה, שרה סון | מוסיקה מקורית: טורין בורוודייל | צילום: חואן סבסטיאן ברון
הפצה: פורום פילם, החל מה-27.09.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?