טרה נובה – ביקורת

"טרה נובה".

"טרה נובה".

זה כמעט מפתיע שהסדרה "טרה נובה" לא רעה בכלל. יחד, נתוני הפתיחה שלה מרשימים, אבל בעבר-הקרוב נעשה בהם בעיקר שימוש יח"צני ולא מועיל לתוכן הסדרה: הון תועפות נשפך עליה כדי להפוך אותה לדבר מדהים חזותית, מה שלא עזר ל"משחקי הכס"; וסטיבן שפילברג הפיק אותה, מה שלא עזר ל"השמיים נופלים". לעומת שתי סדרות אלו, על "טרה נובה" הנתונים הללו יושבים יופי: חישבו על הצבעים של "אווטאר" פוגשים את הרעיון והביצוע של "פארק היורה", ומשניהם אפילו יש נציג בצוות.

על פי הערכות, עלות ממוצעת של פרק ב"טרה נובה" עומדת על כ-4 מיליון דולרים (שעל פי דיווחים – הם חריגה מהתקציב), סכום מפואר אבל נמוך מ-5 המיליון שמוערכים לעלות הממוצעת של פרק ב"משחקי הכס". עם זאת, מבחינת הערכות לגבי הפיילוט, "טרה נובה" מובילה עם 10-20 מיליון דולרים לעומת 5-10 מיליון של "משחקי". משותף להן מוביל-דרך מוכר-מהקולנוע בסביבה נטולת פרצופים מוכרים – הפעם בגילומו של סטפן לאנג, אשר גילם תפקיד כמעט זהה ב"אווטאר" (אך בצד השני של יחסי הטוב-רע). מי שנטלה חלק בהחזר העלויות הגבוהות, היא חברת הלוין הישראלית יס, שמשדרת את הפרקים הן באיכות רגילה והן ב-HD, בהפרש של פחות מיממה משידורם בארה"ב. היכולת הבלעדית הזו כנראה עלתה לה לא מעט. אמנם "טרה" נראית משגע, צריך לזכור כי עדין מדובר בסדרת טלויזיה עם עלות נמוכה בהרבה מזו של הסרט "אווטאר" (237 מיליון דולר לשעתיים וחצי), אליו השוויתי קודם את הצבעים.

אלכס גרייבס, שביים סדרות שאהבתי ("אלי מקביל", "הבית הלבן") וסדרות שלא ("פרינג'"), עושה כאן עבודה חביבה ביותר לפי התסריט של אלן לוב ("21", "לזרום עם זה"). לוב משתמש בכל התכסיסים הרומנטים הרגילים שלו כדי לברוא משפחה שכולם יוכלו להנות ממנה: אב שוטר עם כבוד יחסי לחוק, אם רופאה, בן בשיא ניכור ההתבגרות שמתאהב בבחורה המפתה הראשונה שמופיעה, בת בוגרת סופר-חכמה ועוד בת קטנה שכולם יתאהבו בה. העלילה מתחילה בשנת 2149, אז השמיים עכורים מזיהום והאויר לא נקי מספיק לנשימה חופשית. הרחובות נראים מעופשים כמו אחרי מלחמה, כולם מסתובבים עם מסיכות על הפנים, יש מגבלת ילודה גם בארה"ב, והמצב הכללי הוא בכי רע.

"טרה נובה". ג'ייסון או'מרה.

"טרה נובה". ג'ייסון או'מרה.

הסיכוי היחיד של האנושות הוא לברוח למושבה החדשה 'טרה נובה' שהוקמה בקרע בזמן, שיצר פתח מעבר חד-כיווני לעבר – 85 מיליון שנה אחורה בזמן, עת שלטו הדינוזאורים בעולם. בזכות היותה רופאה, אליזבת' שאנון (שלי קון) מקבלת אישור לעבור עם שניים מילדיה אל טרה נובה. היא רוקמת מזימה להבריח גם את בעלה האסיר, ג'ים (ג'ייסון או'מרה), וילדתם השלישית – והכל אכן מצליח, כך שכל תשומת הלב תוכל להתמקד עתה בבדיקה האם טרה נובה היא אכן החלום האמריקאי החדש.

מושבת טרה נובה נבנית כבר כמה שנים מקבוצות קטנות של אנשים שמצטרפים מעת לעת. את העדיפות מקבלים בעלי מקצועות נדרשים, ועדיף לא לשאול למה כולם שם אמריקאים ואיך זה שגם בחלוף שנים מאז עברו לשם – עדין מתקיים במושבה משטר צבאי ואותו מצביא צבאי שנשלח אליה ראשון הוא זה שעומד עדין בראשה. במושבות שהתחילו מדינות בהווה (ארה"ב וישראל למשל), התיישבו קבוצות של אנשים במקומות שונים כדי להפריח כמה שיותר מרחבים ולקיים את עצמם לפי אמונותיהם. בסדרת הטלויזיה שלפנינו יש את המושבה הראשית ויש את המורדים. בשביל מי שכבר שנים אמורים להכין את השטח לקליטה גדלה של האנושות, לא נראה שמישהו שם ממהר להתפשט בשטח.

הסיבה ש"טרה נובה" היא לא רעה נובעת מכך שיש בה קצת מהכל, אבל במינונים מספיקים כדי לרצות את הצופה ומבלי לגדוש את הסאה. כמחצית הפרק חששתי שמא היא תפליג בנבכי הנשמה המשפחתית והתסריט שלה יהיה נטול תפניות מעניינות כמו שקרה ב"שמיים נופלים", אבל אחרי זמן מכובד שניתן למבנה המשפחתי, החל קצת מתח ופארק היורה השתלט: כמעט רוצחים את אליזבת', המורדים קופצים לביקור, יש מישהו מסתורי שמשרטט תרשימים גיאומטרים, ויש נערים שנלכדו ברכב כשסביבם להקת דינוזאורים רצחנית (בסצינה שמאד מזכירה סצינה מ"פארק היורה" עצמו). כשכל זה קורה ברקע, השחקנים מדגימים גם הם יכולות לא רעות בכלל, ומי שטיפוס הדמות שלו הכי נוטה בסדרות ליפול לתהומות המעצבן – דמות הנער המנוכר – מוצאת כאן בית נעים אצל לנדון ליבוירון.

"טרה נובה".

"טרה נובה".

הסדרה הזו שומרת בינתים על חזות מאד אופטימית כלפי כל מה שקורה אחרי שעוברים למושבה החדשה (שמציינים בפירוש כי היא מתקיימת בציר זמן נפרד שאינו משפיע על העתיד, כאילו שזה היה משנה למשהו – הרי מטאורים מחקו את כל מה שהיה על הכוכב הזה בערך עשרים מיליון שנה מאוחר יותר). [ספוילר]למרות שיש הרבה הזדמנויות, אף אחד לא מת בפרק הבכורה הכפול. זה די מוזר שהדינוזאורים תקפו את הבחורה הנחמדה שהחליטה לצאת מהרכב המוקף ולנסות את מזלה לבדה ביער – אבל חוץ מלגרום לה כל מיני חבלות, היא נשארה שלימה בגופה.[/ספוילר] זה נראה שהיה חשוב מאד ליוצרים שפרק הבכורה ידגים ככל הניתן שיש הבדל עצום בין העתיד העגום של העולם שלנו, לבין המעין-עבר החדש שנברא בטרה נובה, 85 מיליון שנה אחורה.

דירוג: ★★★½☆

טרה נובה
ארה"ב, 2011
הפצה: yes, ימי שלישי, ערוצים yes Action ו-yes Action HD בשעה 21:15
קדימון:

יצירה:
קרייג סילברסטין
קלי מרסל
בימוי:
אלכס גרייבס
תסריט:
אלן לוב
קלי מרסל
קרייג סילברסטין
הפקה:
סטיבן שפילברג
קרייג סילברסטין
משחק:
ג'ייסון או'מרה
שלי קון
סטפן לאנג
לנדון ליבוירון
אליסון מילר
כריסטין אדמס
נעמי סקוט
מיידו המדה

גם אני חששתי שבעיקר יחפרו על היחסים והשקשיים ולא יהיה אקשן מספיק כמו בשמיים נופלים, אבל הם הפציצו.
רק רשמת איזה משפט טיפשי, שניסיתה להשוות את זה שהסדרה הזאת לא מושקעת כמו אוואטר, השוואה שבשום אופן לא ניתן לעשות כי כל סדרה שתיווצר בתקציבכזה תיכשל.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?