"מראה שחורה" – ביקורת – פרק 1

"מראה שחורה".

"מראה שחורה".

שלושת פרקי המיני-סדרה הבריטית "מראה שחורה", המשודרת בימים אלה למנוי HOT, מבקשים לחשוף את הצופה לאופן בו הטכנולוגיה שינתה את סדרי העדיפויות החברתיים ואף השחיתה את ערכי המוסר המקובלים. לצד המסר החברתי הטמון בכל אחד מפרקי הסידרה, ניתן למצוא בה גם מבט ביקורתי בשלושה חלקים על קשר אנושי בתרבות טכנולוגית. כל חלק פורש עיסוק מרתק במסוגלות בני האדם ליצור קשר רגשי זה עם זה אל מול עידן בו יעילות טכנולוגית הפכה לערך עליון. לפניכם מוצעת סקירה וניתוח של הפרק הראשון בסדרה, ובאפשרותכם גם לדלג לסקירת הפרק השני ולסקירת הפרק השלישי אחריו יועלו ניתוחים דומים של שני הפרקים הבאים.

הפרק הראשון מבקש לתאר את המידה בה התרחק האדם המודרני מעצמו ואת מחירה האישי של התרחקות זה. העלילה המתוארת בפרק מתרחשת במציאות החברתית הנוכחית ודקות ספורות מתחילתה עומד הצופה בפני דילמה מזעזעת ובלתי צפויה. תמורת שחרורה של נסיכה בריטית חטופה, נדרש ראש ממשלת בריטניה (רורי קיניר) לקיים בשידור חי יחסי מין עם חזיר. לשם קבלת ההחלטה האם להיענות לדרישה עומדות לרשותו שעות ספורות בלבד וכך נסחף הוא, האומה האנגלית ועמם הצופה, לדקות מתח מבלבלות לצד שעון מתקתק.

הבקשה תופסת אותנו לא מוכנים ומובכים לא רק מאחר והיא דורשת קיום יחסי מין עם חיה אלא בעיקר כי מחירו של המעשה הנדרש הוא אישי. בדומה לעובדה כי ראש ממשלת בריטניה הוא היחיד הנדרש לשלם את הכופר תמורת הנסיכה, כך מכריח אותנו הפרק להתמודד עם הטענה כי עיקרו של המחיר אותה גובה הטכנולוגיה מחיינו הוא בזירה הפרטית.

על אף שברור לנו כי מדובר במעשה שמחירו שולי לעומת מחיר חיי אדם, בכל זאת בוחר יוצר הסידרה להציבם זה מול זה שווי ערך כמבקש להזכיר לנו שכבוד עצמי, פרטיות וגבולות הם אכן ערכים שווי ערך, אם לא דרך אחרת לנסח את החיים האנושיים עצמם. כחברי תרבות בה המרחק בין האישי לחברתי נעלם, הבקשה הבוטה לבטל את אותו אישי או לאפשר לתוכו הצצה קיצונית, תופסת אותנו מובכים. הבקשה לקיום יחסי מין עם חזיר תופסת אותנו לא מוכנים ואף נחוויית ילדותית. אנחנו רגילים לשקול אפשרויות כבדות ראש ורציניות יותר אך למעשה, זו הבקשה הרלוונטית ביותר שהוצבנו בפניה מזה זמן מה. אין ביכולתינו לשלוף סיסמאות ודיונים שחוקים אודות שחרור מחבלים או ערכו של כסף, ובמקום אנו נדרשים לנסח דעה סביב מחיר שלמעשה אנו משלמים אותו כל יום, ומבחירה. בדומה לכך, מונע מאיתנו הפרק ניסוח דרך תגובה אוטומטית בכך שהוא מנקה את הפרק מכל גילוי אמיתי של תוקפנות.

בעוד אנו יודעים להגדיר מהי הדרך הנכונה להגיב כלפי אלימות חיצונית המופנית כלפינו, התייחסות כלפי אלימות המופנית פנימה הנה תמיד מורכבת יותר להתייחסות וטיפול. בהתאם, מעשי האלימות היחידים המתוארים בפרק מתגלים כאלימות המופנית כלפי יוצרה, כדוגמת האצבע הכרותה, המוצגת תחילה כאצבעה של הנסיכה, ומתגלה בהמשך כאלימות שהחוטף הפעיל כלפי עצמו. המסר המבקש לעבור הוא כי יצרנו מציאות אלימה מבלי לתת על כך דין וחשבון כלפי עצמנו- מושא האלימות היחיד. בעוד החברה כביכול שורדת את מילוי דרישת החוטף, הפרט הוא משלם המחיר והמחיר הוא במידת חיבורו לאחר משמעותי. בעוד כלפי חוץ הכל אפשרי ועובר מסך, החיבור הפיסי של ראש הממשלה הבריטי עם חזיר עולה לו ביחסיו הפרטיים, כמבקש להציע כי האופן בו התנתקנו מעצמנו גובה מחיר מיכולתינו ליצור קשר רגשי אמיתי.

מראה שחורה
אנגליה, 2011
הפצה: HOT, בימים 12.04-14.04.12 ובאופן קבוע ב-HOT VOD.
קדימון:

בימוי:
אוטו בת'רוסט
משחק:
רורי קיניר
לינדסי דאנקן
דניאל קלויה
ג'סיקה בראון פינדליי
טובי קבל

[…] זהו החלק השני בסקירת הפרקים של המיני-סדרה "מראה שחורה" הבריטית, שמשודרת בימים אלו למנוי HOT. לפרק הראשון לחצו כאן. […]

[…] "מראה שחורה" הבריטית, שמשודרת בימים אלו למנוי HOT. לפרק הראשון לחצו כאן, ולפרק השני לחצו […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?