הסרטים הזרים המתמודדים על אוסקר 2012

"הערת שוליים". ליאור אשכנזי, שלמה בראבא. צילום: רן מנדלסון.

"הערת שוליים". שלמה בראבא, ליאור אשכנזי. צילום: רן מנדלסון.

הלילה (ו') הודיעו באופן רשמי על 63 הסרטים המתמודדים על חמשת המקומות בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר של אוסקר 2012. את ישראל מייצג "הערת שוליים" של יוסף סידר, אשר ביים את המועמד לאוסקר "בופור" (2007). ישראל היא המדינה עם הכי הרבה מועמדויות ללא זכייה (9), אחריה פולין ומכסיקו (8). שלא כמו בישראל, שבה הסרט הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפרסי אופיר אוטומטית מייצג אותנו באוסקר, ברוב המדינות יש ועדה לבחירת הסרט שייצג את המדינה בקטגוריית הסרט הזר. למרות הרתיעה מוועדות עם חברים אינטרסנטיים בישראל, יש להנחיל את הדבר גם בישראל כי הסרט הטוב ביותר הוא לא בהכרח הסרט הטוב ביותר לאוסקר, כפי שלאירוויזיון לא שולחים את השיר הטוב ביותר אלא משתדלים לבחור את השיר המתאים לתחרות.

המצביעים לאוסקר נוטים לבחור בסרטים מאירופה הן כמועמדים והן כזוכים. מתוך 55 סרטים זרים זוכים (מאז שנוסדה הקטגוריה התחרותית), רק 8 סרטים באו ממדינות מחוץ לאירופה, חמישה מהם מאז 2000, אז יש שינוי מבורך במגמה הזאת.

צרפת ואיטליה, שתי המדינות שהיו מועמדות הכי הרבה פעמים וזכו הכי הרבה פעמים בקטגוריה, שולחות את "הכרזת מלחמה" ו"טרה פרמה", בהתאמה. ספרד, המדינה השלישית במספר המועמדויות והזכיות, שוב לא בחרה בסרט של פדרו אלמודובר ("העור בו אני חי") והעדיפה על פניו את Pa negre ("לחם שחור"). שני סרטים של אלמודובר היו מועמדים לסרט זר "נשים, נשים" (1988) ו"הכל אודות אמא" (1998) שזכה. אלמודובר היה מועמד על בימוי וזכה על התסריט של "דבר אליה" (2002) ו"העור בו אני חי" יכול תיאורטית להיות מועמד לכל פרס, מלבד לסרט הזר הטוב ביותר.

בין 60 הסרטים המתמודדים ישנם שני סרטי המשך: "שמש בוגדנית 2" (רוסיה) בבימוי ניקיטה מיכאלקוב, שביים גם את הסרט הראשון שזיכה אותו בַּפּרס ב-1994 ו"יחידה עילית 2" (ברזיל).

מיכאלקוב הוא לא הבמאי המוכר היחיד שמתמודד. בקטגוריה זו מרבים להשתתף סרטים של במאים שכבר התמודדו על הפרס. את The Flowers of War (סין) ביים ז'אנג יימו ("מחול הפגיונות", "הפנסים האדומים") שביים את שני הסרטים הסיניים היחידים שהיו מועמדים לסרט זר ("ז'ודו" ו"גיבור"). הסרט Beyond (שוודיה) הוא סרטה הראשון כבמאית של השחקנית פרנילה אוגוסט ("כוונות טובות", אמא של אנקין סקייווקר ב"מלחמת הכוכבים- פרק 1: אימת הפנטום"). בסרט מככבים נומי ראפיס ("נערה עם קעקוע דרקון", "שרלוק הולמס 2") ובעלה. את סרט השואה In Darkness (פולין) ביימה אגנישה הולנד, שכתבה את שניים מהסרטים הטובים ביותר על השואה, "קורצ'ק" (1990) ו"אירופה אירופה" (1991) שאותו גם ביימה. היא עובדת גם בארה"ב ובין השאר ביימה את "העלמה מכיכר וושינגטון", "להעתיק את בטהובן" ופרקים של "הסמויה".

בסרט הסיני משתתף כריסטיאן בייל ("האביר האפל", "פייטר") -חלק מהסרט דובר אנגלית- ובניגוד לרוב הסרטים ברשימה הזאת, סביר להניח שאותו נזכה לראות בבתי הקולנוע בארץ. כבר יכולנו לראות את המתמודד "פינה" (גרמניה) התיעודי של וים וינדרס. אם יהיה מועמד, יהיה זה הסרט הראשון בתלת-מימד בקטגוריה. מסוף החודש יוקרן בארץ "חוף מבטחים" (פינלנד) של אקי קאוריסמקי שסרטו "איש ללא עבר" (2002) הוא הסרט הפיני היחיד שהיה מועמד לאוסקר עד היום. "הסוס מטורינו" (הונגריה) ו"היו זמנים באנטוליה" (טורקיה) הוקרנו בארץ בפסטיבל ירושלים השנה. חלקם יוקרנו בפסטיבל חיפה. כמו כן יוקרנו שם "וולקנו" (איסלנד), "מורגן" (רומניה) ו"הבית הדומם" (סרט אימה מאורוגוואי).

"פינה".

"פינה".

"פינה" אינו סרט התעודה היחיד ברשימה (בדרך כלל יש לפחות אחד). "חוזה ופילאר" (פורטוגל) עוקב אחר הסופר הפורטוגלי זוכה פרס הנובל ז'וזה סאראמאגו ("על העיוורון", "רפסודת האבן") ואשתו. סאראמאגו הלך לעולמו ב-2010.

מזה כמה שנים הסרט הזר יכול להיות בכל שפה, מלבד אנגלית, גם אם אין זו השפה הרשמית של המדינה. נציג אירלנד השנה הוא As If I Am Not There דובר הבוסנית, ומככב בו סטלן סקרסגארד השוודי ("מאמא מיה", "שודדי הקריביים: תיבה של איש מת", "ת'ור").

מלבד הסרטים שהוזכרו עד כה, סרטים נוספים שמוזכרים כמתמודדים העיקריים לפרס הם Miss Bala (מכסיקו), Where Do We Go Now? (לבנון, מדינה שמעולם לא היתה מועמדת; הסרט זכה בפרס חביב הקהל בפסטיבל טורונטו האחרון) ו-Postcard (יפן).

שאר הסרטים ברשימת המועמדים לפרס הסרט הזר של אוסקר 2012:

SuperClasico (דנמרק)

Sonny Boy (הולנד)

Bullhead (בלגיה)

Patagonia (אנגליה)

Punk's Not Dead (מקדוניה)

72Days (קרואטיה)

Montevideo, God Bless You (סרביה)

Belvedere (בוסניה)

Tilt (בולגריה)

Happy Happy (נורווגיה)

Summer Games (שוויץ)

Chantrapas (גאורגיה)

Alois Nebel (צ'כיה; סרט מצויר)

Gypsy (סלובקיה)

Amnesty (אלבניה)

Attenberg (יוון)

Breathing (אוסטריה)

Back to Your Arms (ליטא)

Letters to Angel (אסטוניה)

Warrior of the Rainbow: Seediq Bale (טייוואן)

A Simple Life (הונג קונג)

The Woman in the Septic Tank (הפיליפינים)

Kon Khon (תאילנד)

Tatsumi (סינגפור; סרט מצויר)

The Front Line (דרום קוריאה)

Under the Protection of Ka'Bah (אינדונזיה)

'Returning to the 'A (קזחסטן)

Abu, Son of Adam (הודו)

A Separation (איראן)

Omar Killed Me (מרוקו)

Beauty (דרום אפריקה)

Lust (מצרים)

Habanastation (קובה)

Rumble of the Stones (ונצואלה)

The Prince and the Pagoda Boy (וייטנאם)

Violeta Went to Heaven (צ'ילה)

October (פרו)

Aballay (ארגנטינה)

The Colors of the Mountain (קולומביה)

Love Child (הרפובליקה הדומיניקנית)

Monsieur Lazhar (קנדה)

The Orator (ניו זילנד)

כשבוע לפני הכרזת חמשת הסרטים המועמדים בקטגוריית הסרט הזר (יחד עם המועמדים בכל שאר הקטגוריות) ב-24.1.12, תפורסם רשימה מצומצמת של תשעה סרטים ש"עלו שלב".

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?